درحالی‌که سریال مسمومیت دانش آموزان در شهرستان قم ادامه دارد، هنوز کسی نمی‌داند دلیل این مسمومیت‌ها چیست!. حتی گروهی،  این حوادث را سیاسی و امنیتی قلمداد کرده‌اند،  تا جاییکه حتی امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی موضوع مسمومیت دانش آموزان قمی را فوبیا قلمداد کرد.

آقای نماینده! مسمومیت دانش آموزان امنیتی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، همچنین حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مسمومیت دانش آموزان قمی امنیتی است، عنوان کرد: «احتمال می‌دهیم این‌ یک کار خرابکارانه در حد محدود است که باید عوامل آن شناسایی شوند. پیگیری‌های مختلفی در خصوص شناسایی علل حادثه مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم در سطح ملی در حال انجام است و نتیجه آن به اطلاع مردم خواهد رسید.»

اولیای یکی از افراد دچار مسمومیت که تمایل ندارد اسمش بیان شود، می‌گوید: «پسر من تعریف کرد که یک لحظه بوی ماهی گندیده سرکلاس آمد و بعد مدرسه به بچه‌ها ماسک داد که بزنند و از کلاس خارج شوند. یک‌سری از بچه‌ها حالشان بدتر بوده، به اورژانس و نیروهای امنیتی زنگ زدند و چند نفر از بچه‌ها را به مراکز درمانی منتقل کردند که پسر من هم جز آن‌ها بوده است.»

این مادر درباره علائم پسرش ادامه داد: «از علائم باقی بچه‌ها در جریان نیستم، اما پسرم دل درد داشت و دور ناف‌اش درد می‌کرد.» این مسمومیت های سریالی که اولین مورد آن در 9آذرماه اتفاق افتاد باعث شد تا چند روز قبل گروهی از والدین دانش آموزان قمی، در اعتراض به شرایط فعلی مدارس قم و تکرار علائم مسمومیت در برخی از دانش آموزان در مقابل درب فرمانداری قم تجمع کردند و خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسوولان و برگزاری غیرحضوری کلاس هاشدند.

بالا گرفتن این واکنش ها باعث شد تا وزیر بهداشت نیز به قم برود و از دانش آموزان مسموم شده عیادت کند. بهرام عین اللهی در حاشیه این بازدید گفت: «بر اساس جمع بندی وزارت بهداشت مسمومیت بسیار خفیف و هیچ گونه عارضه ای را از زمان شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نکرده است. هیچ گونه نگرانی در مورد دانش آموزان بیمار وجود ندارد و اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی قم نهایت تلاش خود را انجام داده اند و چند تیم بهداشتی و درمانی نیز از تهران به قم اعزام شده است.

نمونه های زیادی از دانش آموزان بیمار گرفته و به مراکز مهمی چون پاستور ارسال شده که مسمومیت میکروبی در آن ها مشاهده نشده است.» با این وجود هنوز عامل بروز این مسمومیت های مشکوک و سریالی هنوز نامشخص است .دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی در این مورد به «آرمان امروز» می‌گوید: «هنوز کسی به درستی نمی‌داند منشاء این مسمومیت ها چیست یا حداقل گزارشی در این زمینه به دست ما نرسیده، اما در عین حال برداشت ما این است که مسمومیت های اخیر یا ناشی از انتشار گازهای خطرناک بخاری های مدارس و کلاس هاست و یا خوراکی هایی که در بوفه های مدارس توزیع می شود.اما در هر صورت باید منتظر ماند تا نتیجه تحقیقات همکاران ما مشخص شود.» بدین ترتیب به نظر می رسد شاید همچنان این مسمومیت‌های اسرار آمیز که هنوز پزشکان ایرانی از کشف دلیل اصلی بروز آن ناتوان مانده اند، ادامه پیدا کند. سریالی که معلوم نیست عاقبت آن چه خواهد شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha