یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 351894

ذخایر دارویی کشور در مقایسه با 3‌ماه گذشته که کمبودهای قابل توجهی درباره برخی داروها داشت، اکنون به وضعیت پایداری رسیده است. کمبودهایی که البته همیشه درباره داروی برخی بیماری‌های خاص وجود داشته، اما پاییز امسال به ساده‌ترین داروها هم سرایت کرد.

کمبود 100 قلم دارو در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، در این باره، علاوه بر انتقادات جدی به بی‌برنامگی وزارت بهداشت برای تأمین ذخایر دارویی، احتکار و کاهش تولید از سوی شرکت‌های داروسازی به‌دلیل نبود تناسب میان هزینه‌کرد و قیمت‌گذاری دارو هم ازجمله عوامل این کمبودهای بحرانی مطرح می‌شد. حالا با گذشت بیش از 3ماه، سیدحیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از پایداری وضعیت درباره ذخایر دارویی خبر می‌دهد و با تأکید بر اینکه در حال حاضر نگرانی در تأمین دارو نداریم، به همشهری می‌گوید: «پیش‌بینی می‌کنیم ذخایر دارویی تا پایان سال چندین برابر شود و مردم در تأمین دارو، آسوده ‌خاطر باشند. البته در حال حاضر ۱۰۰قلم کمبود دارو در کشور وجود دارد که با رفع مشکل نقدینگی، به‌زودی برطرف خواهد شد.»



17مجوز برای واردات


به‌گفته معاون وزیر بهداشت، کمبودهای دارویی از جمله آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و مُسکن‌ها، اکنون برطرف شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد:«سازمان غذا و دارو با توجه به بروز کمبودهای دارویی از ابتدای امسال برای ۱۷مورد. مجوز واردات صادر کرد و ظرفیت تولید شرکت‌های دارویی هم افزایش یافت. بخشی از کمبود آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی به وسیله واردات جبران شده و در حال حاضر ذخیره خوبی تا پایان سال و بهار1402 داریم. علاوه بر واردات، سعی داریم کمبودهای دارویی را تا پایان سال تا درصد زیادی برطرف کنیم.

چرا که 4درصد اقلام دارویی، موجودی کمتر از یک‌ماه دارند و این عدد به 3‌ماه افزایش پیدا خواهد کرد.» او همچنین درباره تأمین داروهای شیمی درمانی و انکولوژی هم بیان می‌کند: «اکثر داروهای این بیماران تولید داخل هستند و تا چند روز دیگر تعداد زیادی از داروهایی که در یک‌ماه گذشته تولید شده‌اند، رونمایی خواهد شد.»‌

محمدی یکی از چالش‌های جدی در کمبود دارو را تأمین نقدینگی شرکت‌ها می‌داند اما می‌گوید که با پیگیری‌های انجام شده، بخشی از نقدینگی از طریق تسهیلات بانکی تأمین و برای تأمین دیگر منابع هم رایزنی‌هایی انجام شده که البته نتیجه‌ای حاصل نشده است: «جلسات خوبی برای بودجه دارو در کمیسیون تلفیق برگزار شد و ادامه برنامه‌ریزی‌ها به صحن مجلس منوط است، البته اکثر بندهای پیشنهادی وزارت بهداشت تصویب شده است.»


3داروی پرمصرف


رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آمار مصرف انواع داروها از سوی سازمان به‌صورت مستند و براساس داشبورد اطلاعاتی سامانه تیتک اعلام می‌شود، تأکید می‌کند:«میزان مصرف سرم و داروهایی مثل پروپوفول بالاست، همچنین مصرف داروهایی مانند آموکسی سیلین ۳برابر، آزیترومایسین ۱۰برابر و کوآموکسی کلاو نسبت به اول سال ۲۰برابر شده است. سرم سدیم کلراید، دیفن‌هیدرامین و دگزامتازون هم در صدر داروهای تجویزی پزشکان بوده است.»



از مردم می‌خواهیم منطقی مصرف کنند


معاون وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: «در نسخه الکترونیک بخش بیمه‌ای هم سرم، بیشترین قلمی بود که از سوی پزشکان تجویز شده بود و با توجه به اینکه سرم خاصیت درمانی چندانی ندارد، از مردم می‌خواهیم منطقی مصرف کنند و پزشکان نیز زیاد آن را تجویز نکنند.» البته به‌گفته محمدی، مصرف آنتی‌بیوتیک با کمک داروسازان بالینی و بیمارستانی و بخشی از طریق اقتصادی، منطقی‌تر شد و با اصلاح الگو در یکی از بیمارستان‌ها، ماهانه یک میلیارد تومان هزینه‌های غیرمنطقی مرتبط با دارو و تجهیزات کاهش یافته است:«اگر الگوی مصرف داروها اصلاح نشود، با هر میزان تولید دارو، باز هم کمبود وجود دارد. بر این اساس انتظار داریم کنترل در همه حوزه‌ها با جدیت انجام شود و دانشگاه‌ها در زمینه نظارت‌ها با دقت بیشتری عمل کنند؛ همچنین باید از مصرف بی‌رویه داروها فاصله بگیریم و این کار تنها با نظارت صحیح، قابل انجام است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha