«عیدی… جوک سال ۱۴۰۲. با ۱۸۰۰ تومان چیا میشه خرید؟ یه کیسه برنج؟» «آخه تو این گرونی ۱۸۰۰ تومن به چی میشه خرج کرد» «واقعا به هیچ دردی نمیخوره. به خدا قسم پول پنج کیلو جگر گوسفندی میشه.»

واکنش‌های مردمی به مبلغ عیدی بازنشستگان؛ پول یک کیسه برنج

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، اگرچه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از واریز عیدی بازنشستگان همراه با حقوق آن‌ها خبر داده، اما برخی می‌گویند هنوز عیدی امسال به حساب آن‌ها واریز نشده است. برخی هم می‌گویند مبلغ عیدی آنقدر کم است که واریز شدن یا نشدن آن گرهی از مشکلات آن‌ها باز نمی‌کند.

روز گذشته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از واریز حقوق بهمن‌ماه و عیدی بازنشستگان کشوری خبر داد. در همین حال برخی از بازنشستگان می‌گویند هنوز برای آن‌ها عیدی امسال واریز نشده است.

آن‌طور که نعمت‌الله ترکی گفته، روز چهارشنبه حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق به حساب آن‌ها واریز شد.


اگرچه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری این را پرداخت زودهنگام دانست و گفت پیش از این بی‌سابقه بوده، اما برخی از بازنشستگان علاوه بر واریز نشدن عیدی و حقوق، بی‌سابقه بودن آن را نیز رد کردند.

آن‌طور که نعمت‌الله ترکی گفته میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین این عیدی معادل عیدی دیگر کارمندان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری است. (ایرنا)

عیدی برخی از بازنشستگان واریز نشد


«من بازنشسته بهداشت و درمانم. عیدی واریز نشده که هیچ، معوقات هم از سال ۱۴۰۰ تا الان همون پونزده درصد هم واریز نشده.»

«یه ۵۰۰ هزار تومان آمده، ولی حقوق و عیدی خیر.»

«تا الان که ساعت هفت شب، ۲۷ بهمن ماهه، عیدی واریز نشده. لطفا در بوق و کرنا نکنید.»

«عیدی واریز نشده فقط حقوق ریخته شد.»

«پدرم بازنشسته کشوری‌ست. دیروز فقط حقوقش واریز شده. پس عیدیش چی شد که؟»

«بازنشسته کشوری هستم. حقوق را ریختن، ولی عیدی را نه.»

فاصله عیدی بازنشستگان با هزینه‌های جاری


برخی هم می‌گویند مبلغ عیدی بازنشستگان آنقدر کم است که واریز شدن یا نشدن آن چندان گرهی از مشکلاتشان باز نمی‌کند.

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم کشور ۴۶.۳ درصد است. اخیرا نیز وزارت کار گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن خط فقر در کل کشور برای خانوار چهار نفره حدود ۷.۷ میلیون تومان است.

آن‌طور که وزارت کار اعلام کرد خط فقر برای خانوار چهار نفره و سه نفره در شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴.۷ و ۱۱.۹ میلیون تومان برآورد شد. برخی از کارشناسان اقتصادی، اما خط فقر را بیش از ارقام اعلامی این وزارتخانه می‌دانند.

پیشتر وحید محمودی، اقتصاددان در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: «خط فقر مطلق برای یک خانوار دو نفره ساکن شهر تهران، ۳۲ میلیون تومان است و برای خانوار روستایی در استان تهران نیز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.»

واکنش مخاطبان به مبلغ عیدی بازنشستگان


«واریز نشده برای بازنشسته‌های آموزش‌وپرورش. یه قرون هم عیدی ندادن. با دو میلیون چه کاری میشه کرد آخه؟ حالا همونشم ندادن.»

«عیدی… جوک سال ۱۴۰۲. با ۱۸۰۰ تومان چیا میشه خرید؟ یه کیسه برنج؟»

«آخه تو این گرونی ۱۸۰۰ تومن به چی میشه خرج کرد»

«واقعا به هیچ دردی نمیخوره. به خدا قسم پول پنج کیلو جگر گوسفندی میشه.»

برخی از بازنشستگان می‌گویند عیدی سال ۱۴۰۱ همراه با حقوق بهمن‌ماه برای آن‌ها واریز شد.

«واریز شده. برای بعضی‌ها هم به‌زودی واریز میشه. جمعا دو میلیون و پانصد هزار تومان.»

«لطفا صبور باشید، دروغی در کار نیست، همین الان عیدی من واریز شد.»

«آره عیدی پرداخت شده. کی بخوره این همه پول رو؟»

«فعلا عیدی لشکری واریز کردن.»

«واریز شده، ولی واقعا جای تاسف داره با این تورم. مبلغ چشمگیری نیست تو این اوضاع گرونی‌های وحشتناک. ولی واریز شد واسه بازنشسته‌های لشکری.»

پیش از این صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره عیدی بازنشستگان گفته بود تا نیمه اسفند عیدی بازنشستگان واریز می‌شود.

وزیر کار گفته بود: «دولت به خزانه وصل است و ما به درآمد؛ باید تامین منابع کرده و سپس عیدی را پرداخت کنیم.»

عیدی کارگران و کارکنان دولت چقدر است؟


گفتنی است مبلغ عیدی کارمندان دولت هم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. البته به این مبلغ، ۵۰۰ هزار تومان بابت همسر و و بابت هر فرزند تحت تکفل، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

همچنین حداقل عیدی کارگران هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (معادل دو ماه حقوق) است. حداکثر عیدی کارگران نیز حدود ۱۲ میلیون تومان (معادل ۳ ماه حقوق و یا ۹۰ روز کاری) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha