سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 351977

جوش هایی که بر روی باسن ظاهر می شوند، می توانند دردناک و ناراحت کننده باشند. در اینجا علت ظاهر شدن این نوع جوش ها و روش های درمانی آنها بررسی شده است.

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث، جوش های روی باسن شما ناخوشایند، آزاردهنده هستند و باور کنید یا نه، معمولاً آکنه محسوب نمی شوند.جوشا زایشنر ، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره و مدیر تحقیقات زیبایی و بالینی در بخش پوست در بیمارستانمونت سینای در شهر نیویورک، می گوید: «آکنه واقعی روی باسن بسیار نادر است.»

یکی دیگر از متخصصین پوست دارای گواهی هیئت مدیره، جیمی مک کلفرش، MD، دانشیار پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا، با این نظر موافق است. دکتر مک کلفرش می گوید: «آکنه روی باسن شبیه آکنه واقعی صورت، سینه یا پشت نیست.»

به طور کلی، آکنه به عنوان منافذ مسدود، جوش‌ها و کیست‌ها که عمیق‌تر از جوش‌ها در زیر پوست فرو می‌روند شناخته می شود که روی صورت، گردن، شانه‌ها، بازوها و بالای پشت یا سینه ایجاد می‌شوند. دکتر زایشنر می گوید: «آکنه به دلیل تجمع چربی در فولیکول ها ایجاد می شود که منجر به رشد بیش از حد باکتری های عامل آکنه و التهاب بعدی می شود.» او می افزاید: «سطوح بالایی از غدد چربی در قفسه سینه، پشت و بازوها وجود دارد و این کاملا توضیح می دهد که چرا ممکن است آکنه در آنجا بیشتر ایجاد شود».

در حالی که تعداد دقیق موارد ناشناخته است، به اصطلاح «آکنه باسن» ممکن است در حال افزایش باشد؛ زیرا، همانطور که شرکت تحقیقات بازار NPD اشاره می کند، افراد بیشتر لباس های تنگ و چسبناک می پوشند. متخصصان پوست می گویند این نوع لباس که ورزشکاری نامیده می شود، ممکن است به دلیل سفت بودن به این مشکلات پوستی دامن بزند، به خصوص زمانی که ورزش می کنید و بعد از آن لباس را به تن می کنید.

تصاویری از انواع جوش باسن

شیوع جوش های روی باسن ممکن است به دلیل مشکلات زیر ایجاد شود. توضیحات و تصاویر هر کدام را در زیر بیابید.

فولیکولیت

جوش

مک کلفرش می‌گوید: «برآمدگی‌های آکنه‌مانند روی باسن در اثر التهاب فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند که به آن فولیکولیت می‌گویند. فولیکولیت می‌تواند ناشی از عفونت باکتری، مخمر یا قارچ، تحریک فولیکول‌های مو یا انسداد فولیکول‌های مو باشد. به گفته کلینیک مایو، اغلب توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (استاف) روی سطح پوست انسان ایجاد می شود.

طبق گفته کلینیک مایو، فولیکولیت به صورت برآمدگی های کوچک کم عمق ظاهر می شود و می تواند احساس خارش و درد داشته باشد.

زایشنر با این نظر موافق است: «من معمولاً وضعیتی به نام فولیکولیت را می بینم.» او می گوید: «فولیکولیت روی باسن معمولاً به دلیل اصطکاک بین لباس و پوست، همراه با تعریق ایجاد می شود که لایه بیرونی پوست را مختل می کند.»

کاربونکل

جوش

بر اساس مقاله‌ای در American Family Physician، کاربونکل مانند یک گره دردناک از چرک زیر پوست است و احسیاسی شبیه به کیست آکنه دارد. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، زمانی که فولیکولیت از کنترل خارج می شود و شروع به تبدیل شدن به یک عفونت عمیق تر می کند، ممکن است کاربونکل ایجاد شود.

داشتن آکنه بر خطر ابتلا به فولیکولیت یا کاربونکل تأثیر نمی گذارد. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، اگرچه آکنه و فولیکولیت (یا کاربونکل) ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما در واقع شرایط پوستی متفاوتی هستند. وجود آکنه شدید روی صورت و تنه به این معنی نیست که احتمال فولیکولیت یا کاربونکل روی باسن شما بیشتر است. دانشگاه روچستر خاطرنشان می کند که هر دو کاربونکل و فولیکولیت در صورت عدم رسیدگی صحیح می توانند منجر به زخم شوند.

کراتوز پیلاریس

جوش

طبق گفته کلینیک مایو، این برجستگی‌های کوچکی که روی باسن ظاهر می‌شوند (تقریباً شبیه گوشت غاز) معمولاً درد یا خارش ندارند و معمولاً بی‌ضرر هستند. کلینیک مایو خاطر نشان می کند که آنها زمانی ایجاد می شوند که پروتئینی به نام کراتین که معمولا از پوست محافظت می کند، منجر به مسدود شدن دهانه فولیکول می شود. کارشناسان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد، اما کراتوز پیلاریس ممکن است همراه با سایر بیماری های پوستی یا بیماری های ژنتیکی ظاهر شود.

به گفته کلینیک مایو، اگر برآمدگی های مشابهی را در بیرون بازوها و پاهای خود مشاهده کردید، به احتمال زیاد آن برآمدگی های باسن، کراتوز پیلاریس هستند.

درماتیت تماسی

جوش

به گفته پزشکان مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو ، برجستگی‌های روی باسن ممکن است به دلیل حساسیت ناشی از ماده نگهدارنده شیمیایی MI (متیل ایزوتیازولینون) باشد که در دستمال مرطوب‌شده قابل شستشو یافت می‌شود. بر اساس تحقیقات منتشر شده در JAMA Dermatology، برای برخی افراد، این دستمال‌ها می‌توانند باعث درماتیت تماسی آلرژیک شوند.

درمان جوش باسن

درمان شما بستگی به این دارد که آیا فولیکولیت، کاربونکل، کراتوز پیلاریس یا آلرژی دارید.

درمان فولیکولیت

اغلب اوقات، فوران های فولیکولیت خود به خود از بین می روند. در غیر این صورت، متخصص پوست می تواند ترکیبی از محصولات را برای پاکسازی پوست شما تجویز کند. مک‌کلفرش می‌گوید: «اغلب، آکنه باسن را می‌توان با یک کرم آنتی‌بیوتیک موضعی یا یک شستشوی ضدباکتریایی مانند حاوی بنزوئیل پراکسید درمان کرد.» به ندرت ممکن است به آنتی بیوتیک خوراکی یا داروی ضد قارچ نیاز داشته باشید.

زایشنر می گوید: «به دنبال پاک کننده هایی باشید که حاوی 10 درصد بنزوئیل پراکسید هستند، ماده ای که سطح باکتری های مولد آکنه و التهاب را کاهش می دهد. اجازه دهید که قبل از شستشو، پاک کننده روی پوست کف کند؛ این کار زمان تماس کافی برای ماده فعال را تضمین می کند تا کار خود را انجام دهد.»

درمان کاربونکل

از آنجایی که کاربونکل ها عمیق تر می شوند، درمان فشرده تر است. به گزارش MedlinePlus، ممکن است به شما یک آنتی بیوتیک (خوراکی یا موضعی) برای مبارزه با عفونت داده شود. پزشک شما همچنین ممکن است نیاز به سوراخ کردن جوش داشته باشد تا چرک انباشته شده را در یک محیط ایمن و استریل تخلیه کند. سپس این ناحیه با بانداژ پوشانده می شود. هرگز سعی نکنید خودتان یک کاربونکل را در خانه تخلیه کنید.

درمان کراتوز پیلاریس

از آنجایی که این بیماری بدون درد است و اغلب تنها به نوعی از پوست طبیعی در نظر گرفته می‌شود، طبق گفته کلینیک مایو، نمی‌توان از آن پیشگیری کرد؛ اگرچه اگر با لکه‌های خشک سر و کار دارید، مرطوب‌کننده ممکن است به شما کمک کند.

درمان آلرژی

استفاده از دستمال مرطوب را به مدت یک ماه متوقف کنید. به گفته پزشکان دانشگاه ایالتی اوهایو، اگر فقط برای یک یا دو هفته پرهیز کنید، ممکن است شاهد شفاف شدن پوست خود نباشید.

چگونه از ظاهر شدن جوش روی باسن جلوگیری کنیم؟

مک‌کلفرش می‌گوید: «شما می‌توانید با حفظ سلامت کلی از «آکنه باسن» پیشگیری کنید. سعی کنید این اقدامات احتیاطی را انجام دهید:

  • تا حد امکان لباس های گشاد بپوشید: لباس های تنگ، به خصوص زمانی که با عرق ترکیب شوند، می توانند باعث تحریک پوست شوند که منجر به فولیکولیت می شود. بعد از ورزش حتما لباس هایتان را عوض کنید و دوش بگیرید. همچنین، کلینیک مایو توصیه می کند که بعد از حمام از یک حوله و دستمال شستشوی تازه استفاده کنید.
  • با پزشک خود همکاری کنید: تا هرگونه بیماری مزمن مانند دیابت را تحت کنترل داشته باشید. مشکلات سلامتی مزمن می تواند مبارزه بدن با عفونت را سخت تر کند.
  • درمان را جدی بگیرید: اگر به فولیکولیت مبتلا می شوید، مطمئن شوید که فوراً آن را تحت کنترل قرار داده اید تا از کربونکول و نیاز به درمان تهاجمی تر جلوگیری کنید.
  • وسایل بهداشتی مناسب خود را انتخاب کنید: از دستمال مرطوب قابل شستشو، به خصوص آنهایی که با MI ساخته شده اند، خودداری کنید.

درمان های خانگی جوش باسن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از استایل کریز، این درمان ها قطعا به شما کمک می کند تا از شر آکنه باسن خلاص شوید.

محلول آب شور

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

  • 1 قاشق چایخوری نمک
  • 2 فنجان آب گرم
  • یک دستمال تمیز

آنچه باید انجام دهید

  1. یک قاشق چایخوری نمک را به دو فنجان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  2. یک پارچه شستشو را در محلول نمک خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  3. حوله را روی ناحیه آسیب دیده توسط جوش ها بمالید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

می توانید این کار را سه بار در روز انجام دهید.

نمک از کلرید سدیم تشکیل شده است که به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است، که آن را به یک درمان موثر برای آکنه باسن تبدیل می کند.

روغن درخت چای

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

  • 3-4 قطره روغن درخت چای
  • 1 قاشق غذاخوری از هر روغن حامل (روغن زیتون یا نارگیل)

آنچه باید انجام دهید

  1. چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل اضافه و خوب مخلوط کنید.
  2. این مخلوط را مستقیماً روی آکنه روی باسن خود بمالید و اجازه دهید جذب شود.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

برای بهترین نتیجه باید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای به دلیل خواص استثنایی ضد میکروبی و ضد التهابی برای آکنه بسیار مفید است. در واقع، تحقیقات می گوید که روغن درخت چای تقریباً به اندازه بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه مؤثر است.

کمپرس گرم یا سرد

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

یک کمپرس سرد یا گرم

آنچه شما باید انجام دهید

  1. یک بطری آب گرم یا یک کیسه یخ بردارید و آن را روی باسن خود بمالید.
  2. آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آنجا قرار دهید.
  3. همچنین می توانید کمپرس گرم را با کیسه یخ دنبال کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

این کار را باید ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید

یک کمپرس گرم می تواند با باکتری های مسئول آکنه باسن مبارزه کند. همچنین می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد و حتی چرک را خارج کند. کیسه یخ التهاب را کاهش می دهد و به کوچک شدن منافذ بزرگ کمک کرده و در نتیجه از ایجاد آکنه جدید جلوگیری می کند.

آب لیمو

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

  • 1/2 لیمو
  • توپ های پنبه ای

آنچه شما باید انجام دهید

  1. نصف لیمو را بردارید و آب آن را بگیرید.
  2. یک تکه پنبه را در آب لیمو آغشته کرده و آن را مستقیماً روی نواحی آسیب دیده بمالید.
  3. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

آب لیمو دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است تورم و التهاب مرتبط با آکنه باسن را کاهش دهد و خاصیت قابض آن می تواند منافذ بزرگ را کوچک کرده و از بروز جوش جلوگیری کند. علاوه بر این، آب لیمو همچنین دارای خواص باکتری کشی است که ممکن است با باکتری های عامل آکنه مبارزه کند.

روغن نارگیل

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

روغن نارگیل (به میزان لازم)

آنچه شما باید انجام دهید

  1. مقداری روغن نارگیل را با انگشت برداشته و مستقیماً روی آکنه باسن بمالید.
  2. اجازه دهید پوستتان روغن را جذب کند.
  3. این کار را هر 3 ساعت 2 تا 3 بار تکرار کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط مفید مانند اسید لوریک و اسید کاپریک است. این اسیدهای چرب دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی عالی هستند که می توانند باکتری ها را از بین ببرند و ظاهر آکنه های موجود را کاهش دهند.

بلغور جو دوسر

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

  • 1 قاشق غذاخوری پودر جو دوسر
  • 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • 1 قاشق غذاخوری ماست

آنچه شما باید انجام دهید

  1. یک قاشق غذاخوری پودر جو دوسر و ماست را در یک کاسه بریزید و یک قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه کنید.
  2. خوب هم بزنید تا خمیر غلیظی به دست آید.
  3. خمیر را روی نواحی آسیب دیده بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه خشک شود.
  4. خمیر را با آب ولرم بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

این کار را باید هفته ای یکبار انجام دهید.

بلغور جو دوسر به عنوان یک اسکراب طبیعی عمل می کند و سلول های مرده پوست را از بین می برد. همچنین منافذ را باز می کند و از جوش های بعدی جلوگیری می کند. خواص ضد التهابی بلغور جو دوسر به کاهش التهاب کمک می کند، بنابراین به شما کمک می کند از شر آکنه باسن خلاص شوید.

زردچوبه و چوب صندل

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

  • 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • 1 قاشق چایخوری پودر چوب صندل
  • کشک یا آب (به میزان لازم)

آنچه شما باید انجام دهید

  1. از هر کدام یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه و پودر چوب صندل را در یک کاسه بریزید.
  2. مقداری آب یا کشک به آن اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.
  3. خمیر را مستقیماً روی نواحی مبتلا به آکنه روی باسن خود بمالید. اجازه دهید تا خشک شود.
  4. آن را با آب گرم بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

این کار را باید هر روز متناوب انجام دهید.

مخلوطی از زردچوبه و چوب صندل دارای خواص ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند باکتری های مولد آکنه را از بین ببرد. این ترکیب همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند تورم و قرمزی همراه با جوش های آکنه را کاهش دهد.

سیر

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

حبه های سیر پوست کنده

آنچه شما باید انجام دهید

  1. چند حبه سیر پوست کنده بردارید و به نصف برش دهید.
  2. یک حبه سیر خرد شده را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  3. قبل از اینکه آن را با آب ولرم بشویید، بگذارید 30 تا 50 دقیقه بماند.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

این کار را باید 4 تا 5 بار در هفته انجام دهید.

سیر حاوی آلیسین است که خواص ضد میکروبی از خود نشان می دهد. همچنین دارای خواص ضد التهابی است. همه اینها نه تنها باکتری های ایجاد کننده آکنه را روی پوست شما می کشند، بلکه التهاب را نیز کاهش می دهند.

آلوئه ورا

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

ژل آلوئه ورا تازه

آنچه شما باید انجام دهید

  1. مقداری ژل آلوئه ورا تازه بردارید و آن را مستقیماً روی نواحی مشکل دار روی باسن خود بمالید.
  2. اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه خشک شود و سپس با آب بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

برای بهترین نتیجه باید این کار را سه بار در روز انجام دهید.

ژل آلوئه ورا با توجه به خواص درمانی عالی، ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد، می تواند به سرعت آکنه های موجود را خشک کند. خواص قابض آن می تواند به کوچک کردن منافذ بزرگ و جلوگیری از جوش های آینده کمک کند.

سرکه سیب

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

  • 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • 1 لیوان آب
  • پد پنبه

آنچه شما باید انجام دهید

  1. حدود دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  2. یک پد پنبه ای را در این محلول خیس کنید و آن را روی آکنه روی باسن خود بمالید.
  3. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند و با آب بشویید.
  4. همچنین می توانید مقداری سرکه سیب را در آب حمام خود بریزید و در آن خیس کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

برای نتایج موثر می توانید این کار را 3 تا 4 بار در هفته انجام دهید.

خواص ضد التهابی سرکه سیب می تواند قرمزی و خارش مرتبط با آکنه باسن را کاهش دهد و خواص ضد میکروبی آن می تواند با باکتری های مولد آکنه مبارزه کند.

جوش شیرین

تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

مواد لازم

  • 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • آب (به میزان لازم)

آنچه شما باید انجام دهید

  1. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین بردارید و کمی آب به آن اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.
  2. این خمیر را روی نواحی مستعد آکنه روی باسن خود بمالید و اجازه دهید خشک شود.
  3. آن را با آب سرد بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

این کار را هر روز متناوب انجام دهید.

جوش شیرین دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با باکتری های مولد آکنه کمک می کند. همچنین pH پوست شما را متعادل می کند و با درد و التهاب مبارزه می کند.
تصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسنتصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسنتصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسنتصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسنتصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسنتصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسنتصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسنتصاویر/ درمان سریع آکنه روی باسن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha