بر اساس آمار منتشرشده، آنفلوآنزای پرندگان، ۵۶ درصد مرگ و میر در انسان را رقم می‌زند.

آیا جهان باید خود را برای یک بحران همه‌گیری دیگر آماده کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال، «احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها چقدر است؟»؛ سوالی است که دانشمندان در بحبوحه شیوع بدترین آنفلوآنزای پرندگان در ایالات‌متحده که تاکنون ۵۸ میلیون پرنده را از بین برده است، سعی در پاسخ به آن دارند.

ویروس آنفلوآنزای مرغی که مسئول شیوع این بیماری است قبلاً پستانداران را آلوده و این ترس را در بین کارشناسان ایجاد کرده که ممکن است جهش‌هایی برای انتقال آسان‌تر به انسان ایجاد کند.

به گفته فایننشال تایمز، وقتی این اتفاق رخ دهد، جهان باید خود را برای یک بحران بهداشت جهانی دیگر مانند همه‌گیری کووید-۱۹ آماده کند.

در حال حاضر، مقامات بهداشت عمومی اطمینان دارند که انتقال آنفلوآنزای مرغی به انسان ناچیز است؛ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) از ژانویه ۲۰۲۲ تنها هفت مورد انسانی را تایید کرده و هیچ یک علائم تنفسی نیز نداشتند همچنین هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس H۵N۱ از فردی به فرد دیگر وجود نداشت.

با این حال، هنگامی که تمام موارد آنفلوانزای پرندگان ثبت شده در طول سال‌ها در نظر گرفته می‌شود، آنفلوآنزای پرندگان خطر مرگ و میر هشدار دهنده‌ای در انسان دارد.

گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) که در اوایل این ماه منتشر شد، نشان داد که در مجموع ۲۴۰ مورد عفونت انسانی از ژانویه ۲۰۰۳ گزارش شده است. ۱۳۵ مورد کشنده بودند که نشان دهنده نرخ مرگ و میر ۵۶ درصد است.

آخرین تلفات ثبت شده از آنفلوآنزای مرغی از چین، با تاریخ شروع ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ و تاریخ پایان ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲ بود. در میان شیوع فعلی آنفلوآنزای پرندگان، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده هیچ مورد مرگ و میر مرتبط با آن را گزارش نکرده است اما بیش از ۵۱۹۰ نفر را که در معرض آن قرار داشتند ردیابی و تنها یک مورد انتقال انسان را پیدا کرد. بیمار فقط یک علامت داشت که خستگی بود و از آن زمان با کمک داروی ضد ویروس آنفلوآنزا اوسلتامیویر بهبود یافته است.

جرمی فارار، کارشناس آنفلوآنزا هفته گذشته طی نشستی در لندن به نگرانی‌ها در مورد شیوع احتمالی H۵N۱ پرداخت. به گفته وی، این ویروس «نگرانی بزرگ» است بنابراین او جامعه علمی را تشویق کرد تا اقدامات جدی‌تری در توسعه واکسن‌های H۵N۱ و جلوگیری از انتشار ویروس در بین سایر حیوانات انجام دهد.

در همین حال، برای جلوگیری از وقوع یک بیماری همه‌گیر کروناویروس دیگر، دانشمندان از «نقشه راه» برای توسعه واکسنی جدید که در برابر همه ویروس‌های کرونا محافظت ایجاد می‌کند، رونمایی کردند. آنان معتقدند که ساخت زودهنگام یک واکسن جهانی می‌تواند به جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده از همان نوع ویروس کمک کند.

دکتر بروس گلین، رئیس استراتژی بهداشت عمومی جهانی مؤسسه پیشگیری از همه‌گیری بنیاد راکفلر که در این برنامه مشارکت دارد این مورد را بیان کرد که واکسن‌های تولید شده برای کووید-۱۹ «قابل توجه» هستند اما محدودیت‌هایی دارند و محققان قصد دارند با واکسن جدید این موارد را تغییر دهند.

«ما می‌خواهیم آمادگی بیشتری داشته باشیم و به دنبال ویروس‌ها (یا سویه‌های آن) نباشیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha