«الان برای مواد غذایی واقعا در مضیقه هستیم، شاید غیرت پیرزن‌ها و پیرمردها اجازه ندهد که بگویند گرسنه‌ایم، ولی حتی برای همان نانی که در خانه می‌پختند هم الان دچار عذاب هستند».

آذوقه‌های مردم در کوهرنگ رو به اتمام است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ،بارش برف، جاده‌ها را مسدود کرده، حتی جاده‌های اصلی هم کامل باز نشده و نبود تردد بین روستا و شهرستان دیگر آذوقه‌ای برای مردم باقی نگذاشته است. بسیاری که روزانه خوراک خود را تهیه می‌کردند، این بارش سنگین امکان تهیه اقلام ضروری را هم از آنها گرفته است. بیشتر خانواده‌ها به‌سختی گرسنگی خود را رفع می‌کنند، با وجود این طبق اظهارات افراد محلی تاکنون امدادرسانی خاصی برای ارسال بسته‌های خوراکی هم صورت نگرفته است.

بارش برف، از هفته‌های قبل استان چهارمحال‌وبختیاری را سفیدپوش کرد، بارشی که بعد از چند روز منجر به مدفون‌شدن شهرستان کوهرنگ زیر برف شد. همین سرآغاز مسدودشدن جاده‌ها، خطر تخریب ساختمان‌های منطقه و چالش‌های دیگر برای آنها شده. برفی که ارتفاع آن در دره‌ها و ارتفاعات تا 10 متر هم رسید، اما بعد از چند روز با وجود شروع پاک‌سازی، همچنان جاده‌های بسیاری مملو از برف مانده و همین بر تهیه اقلام ضروری و خوراکی مردم تأثیر مستقیم گذاشته است. حالا خواسته اصلی این مردم کنترل برف‌های دپوشده در منطقه است و حتی بسیاری از کارشناسان نسبت به خطر آب جاری ناشی از آب‌شدن برف‌های منطقه هشدارهایی دادند.

برای غذا امدادرسانی نشده

حدود 20 روز از شروع بارش برف‌های سنگین در کوهرنگ و مناطق اطراف آن می‌گذرد و هنوز جاده‌های بسیاری مسدود است. رسول خدادادی، عضو شورای روستای فریدون‌آباد دشت زرین، از بعضی مشکلاتی که این مدت برای اهالی روستا به وجود آمده، به «شرق» می‌گوید: «تا الان حدود 20 روز است این برف وحشتناک آمده، هنوز جاده تردد روستا مسدود است. خدا شاهد است که پیرزنی در روستا مریض شد، بچه‌ها او را با فرغون به سر خیابان اصلی آوردند تا بتوانند به دکتر ببرند.

الان ارتفاع برف تا سه متر و خرده‌ایی هم می‌رسد، اما جاهایی که کوهستانی و دره است شاید ارتفاع برف تا 10 متر هم برسد. در این 30 سال چنین برفی بی‌سابقه بوده و وضعیت تردد روستا مسدود است و اگر کسی برای تهیه آذوقه بخواهد به شهر برود باید تا سر جاده اصلی پیاده راه برود... ما روستای دورافتاده‌ای هستیم و مردم منبع درآمد خاصی ندارند... الان برای مواد غذایی واقعا در مضیقه هستیم، شاید غیرت پیرزن‌ها و پیرمردها اجازه ندهد که بگویند گشنه‌ایم، ولی حتی برای همان نانی که در خانه می‌پختند هم دچار عذاب هستند...

واقعا چیزی که ما در این چند روز با چشم در منطقه می‌بینیم، صددرصدش درست است و خدایی نکرده فکر نکنید دروغ است، ولی خدا شاهد است از این 70 یا 80 خانواده قسم می‌خورم ۶۰ تا خانواده این روزها بی‌شام خوابیده‌اند. نه اینکه خدایی نکرده خانواده‌ها نیازمند باشند، اما خانه‌ای که 20 روز به جایی دسترسی نداشته باشد همین خواهد شد. در کنارش وضعیت گاز به شکلی است که اگر کمی فشار گاز خانه را بیشتر کنیم، همسایه دیگر گاز ندارد. برای همین شب‌ها باید از سرما 20 تا پتو روی خودمان بیندازیم».

خدادادی بین صحبت‌هایش به خطر تخریب برخی خانه‌ها به دلیل بارش برف اشاره می‌کند که: «هلال احمر چند خانه را بازدید کرده که جایگاه دامشان آسیب دیده ولی فعلا قولی برای بازسازی از جایی ندادند. الان خانواده‌ها جایی را ندارند و مجبورند در خانه خود بمانند. الان حدود 70 تا 80 تا خانواده در روستا داریم... یک مدرسه ابتدایی در روستا داریم که از امروز باز شد، ولی خدا شاهد است که به خاطر این چند متر برف مادر و پدر بچه را کول کردند و از مدرسه بردند و آوردند، رفت و آمد ما الان پیاده است و ماشینی الان تردد نمی‌کند...».

باید تکلیف برف‌های دپوشده مشخص شود

در این چند هفته، حجم زیادی برف در جاده‌ها و روستاهای این اطراف روی هم تلنبار شده و طبق اظهارات برخی از اهالی، همین ماجرا مدیریت و جمع‌آوری برف‌های موجود را سخت‌تر کرده و داراب لهرابی، دهیار روستای غلام‌آباد و بختیارآباد، از وضعیت جاری به «شرق» می‌گوید: «جاده را باز کردند ولی هنوز به سختی ماشین حرکت می‌کند، یعنی هنوز مسدود است... اینجا خیلی برف آمده. در خود کوهرنگ مغازه‌ها باز است ولی خیلی برف دپو شده... هلال احمر هم به خانه‌هایی که احتمال تخریب داشت هشدار داد. در میانرودان هم خانه‌ای به خاطر برف زیاد تخریب شد و کامل پایین آمد. الان باید تکلیف این برف‌های شهرستان مشخص شود و جاده‌ها را باز کنند تا ارتباط بین روستاها و شهرستان برقرار شود».

جاده‌ها کامل باز نشده

مسدودشدن جاده‌ها به دلیل میزان برف، باعث قطع ارتباط بسیاری از روستاها و آبادی‌ها با یکدیگر شده و همین اهالی را برای تأمین مایحتاج‌های ضروری دچار مشکل کرده است. عباس‌علی کریمی، دهیار بختیارآباد، در بخش‌هایی از صحبت‌هایش با «شرق» می‌گوید: «جاده‌ها کامل باز نشده، مردم در خانه آذوقه دارند و آن‌طور نبوده که مرتب برای خرید به شهر بروند و الان مشکل داشته باشند. روستای ما چون خانه نوساز بیشتر دارد هشداری برای تخلیه و تخریب ندادند... اینجا یک جاده اصلی داریم که هنوز کامل باز نشده، جاده‌های فرعی هم مسدود است... برای بازشدن جاده‌ها هم درخواست زیادی داشتیم چون برف اول و دوم را درست پاک‌سازی نکردند، برای همین حجم زیادی از برف روی هم تلنبار شده...».

مردم دیگر نان و آب ندارند

همین ماجرای بسته‌بودن جاده‌ها و مشکل در تهیه خوراک و آذوقه، شرایط را هر روز سخت‌تر می‌کند. مهرابی، معتمد شورای غلام‌آباد، به «شرق» می‌گوید: «الان تقریبا بیشتر روستا زیر برف است و جاده‌ها بسته است و به خاطر ریزش برف هر چه جاده‌ها را باز می‌کنند باز مسدود می‌شود و مردم منطقه از نظر نان و آب و خوراکی دیگر چیزی ندارند. وقتی مردم منطقه نتوانند به شهر بروند، پس برای تهیه غذا و خوراک با مشکل مواجه می‌شوند.

غذا الان یک احتیاج مردم است، هلی‌کوپتر هم از اینجا رد شد اما با اطلاعاتی که از اهالی گرفتیم گفتند غذا و خوراکی ارسال نشده. متأسفانه هنوز هیچ‌کس نیامده. الان تعدادی از روستاها جاده‌هایشان باز شده ولی ما روستاهایی داریم که شاید تا 20 روز دیگر هم جاده‌هایشان باز نشود... چند روز پیش هم از فرمانداری و هلال احمر آمدند با آنها صحبت کردیم که در چه وضعیتی هستیم.

در کنار اینکه مردم برای آذوقه دچار مشکل شده‌اند، دام‌هایشان هم از بین رفته... آب داخل اصطبل‌ها رفته و بخشی از آذوقه‌ها آنجا از بین رفته. با رئیس بحران چهارمحال‌وبختیاری حرف زدم که گفت مقداری آذوقه داده شده تا بین روستاها تقسیم کند و ما هنوز منتظریم این توزیع انجام شود. نزولات آسمانی برای همه خوب است اما الان دو،سه هفته است که دچار مشکلیم، سقف خیلی از خانه‌ها ریزش کرده؛ از سه تا خانه، یک یا دو تا خراب شده و حدود 10 تا خانه از ترس تخریب خانه را خالی کردند... جاده‌ای که باز کردند فقط جای یک ماشین است، یعنی یک ماشین که حرکت می‌کند و ماشینی هم از جلو می‌آید، باید یکی از آنها آن‌قدر عقب‌عقب برود تا جایی پیدا کند».

با وجود برف‌های دپوشده در بیشتر مناطق کوهرنگ و آبادی‌های اطراف آن، بسیاری به خطر آب‌شدن آن اشاره می‌کنند که امکان دارد جریان آبی که به دلیل آب‌شدن برف‌ها ایجاد می‌شود، منجر به مشکلات جدیدی برای این افراد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha