پدیدآمدن یک فروچاله جدید در منطقه کاراپینار قونیه نشان از شدت بحران بیلان منفی آبخوان‌ها در دشت‌های مستعد کشاورزی ترکیه دارد.

 ۳۰۰ فروچاله فقط در دشت قونیه

به گزارش سلامت نیوز، محمد درویش فعال محیط زیست در صفحه توئیتر خود نوشت: پدیدآمدن یک فروچاله جدید در منطقه کاراپینار قونیه نشان از شدت بحران بیلان منفی آبخوان‌ها در دشت‌های مستعد کشاورزی ترکیه دارد. واقعیتی که ثابت می‌کند حتی غول سدسازی در منطقه نتوانسته ابربحران را درک کند. اینک بیش از ۳۰۰ فروچاله فقط در دشت قونیه پدیدار شده است!

لازم به ذکر است، عوامل طبیعی و انسانی مختلفی در ایجاد پدیده فروچاله نقش مؤثری دارند. فروچاله ها که به آهستگی و به تدریج در طی زمان گسترش می یابند، شاید همانند سایر مخاطرات طبیعی نظیر سیل و زلزله، خسارت های ناگهانی و فاجعه بار نداشته باشند، با این وجود به طور معمول خسارت های ناشی از وقوع فروچاله ها ترمیم ناپذیر، پرهزینه و مخرب هستند.

بنا به گفته حمید رحمانی، معاون مدیرکل دفتر توسعه نظام فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق‌آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران، حدود ۱۰۰ فروچاله در ایران شناسایی شده که بیشترین تعداد آنها در استان همدان و بزرگترین آنها در اختیار آباد کرمان قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha