یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 352231

حال پیروز خوب نیست و مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست مجبور شده‌اند در 48ساعت گذشته 2بار او را به بیمارستان منتقل کنند. کراتین و اوره پیروز بالاست و این برای گربه‌سانان خبر خوبی نیست؛ به‌خصوص اینکه مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «نمی‌توانیم بگوییم شرایطش خطرناک نیست.»

وضعیت ناپایدار پیروز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، پیروز تنها یوزپلنگ به دنیا آمده در اسارت ایران است که 10اردیبهشت امسال به دنیا آمد. او فرزند «ایران» و «فیروز» است. مادرش را از دست قاچاقچیان نجات دادند و پدر را از طبیعت جدا کردند. 2برادر او پس از سزارین در مرکز تکثیر در اسارت پارک ملی توران تلف شدند و پیروز برای مراقبت‌های ویژه راهی تهران شد.


ایران، مادر پیروز تنها فرزند بازمانده خود را به دندان نگرفت و شیر نداد. همان موقع عکس‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد پیروز و برادرانش روی ملحفه محیط‌بانان و در شرایط غیر استریل سزارین شده و دامپزشک نیز بدون دستکش توله یوز باقیمانده را در دست گرفته است. به اعتقاد عده‌ای از متخصصان، یوزپلنگ‌ها همچون بسیاری از حیوانات توله‌هایشان را که بوی انسان بگیرند، نمی‌پذیرند.


پیروز، این توله یوز در اسارت که تصاویر زیبایی از او در ماه‌های اخیر منتشر شده به دلیل آنکه از شیر مادر تغذیه نشده بود با سیستم ایمنی ضعیف بزرگ شد و به گفته علیرضا شهرداری، تیمارگر این یوزپلنگ‌آسیایی، در این تقریبا 10ماه بارها تا آستانه مرگ رفته و بازگشته است.مشهودترین بیماری پیروز مشکل دستگاه گوارش بود و حالا غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور به همشهری می‌گوید: «پیروز از ابتدای تولد مشکلات گوارشی و نارسایی کلیوی داشت، اما با آن مدارا می‌کرد.» تیم مستقر در بیمارستان، دامپزشک و تیمارگر پیروز نمی‌توانند در مورد پیروز اظهارنظر کنند، ولی امیدوارند شرایط این گونه در حال انقراض به وضعیت نرمال بازگردد.



وضعیت پیروز مشکل شده است



غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش: پنج‌شنبه شب گذشته با مشورت کارشناسان داخلی و خارجی، پیروز به دلیل مشکل گوارشی راهی بیمارستان شد و پس از بهتر شدن شرایط دوباره به پارک پردیسان آورده شد. اما از صبح دیروز حال پیروز دوباره بد است. تا عصر دیروز نیز این یوزپلنگ آسیایی ایران به شرایط پایدار مدنظر ما نرسید. با این حال تمام تلاش خود را برای رسیدن پیروز به وضعیت نرمال متمرکز کرده‌ایم. پیروز از ابتدای تولد مشکلات گوارشی و نارسایی کلیوی داشت، اما با آن مدارا می‌کرد.

اکنون کمی وضعیت او مشکل شده که باید ببینیم نتیجه چه خواهد شد؟ شرایط پیروز اکنون به‌گونه‌ای است که نمی‌توان گفت خطر برطرف شده است. با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایش‌هایی که انجام شده است، موضوع انسداد روده‌ها که قبلا مطرح شده بود، منتفی شد، اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد. پارامترهای خونی و دفع حیوان نیز در آزمایش‌های لازم بررسی شد و اشکالاتی در کلیه و پارامترهای خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.



دیالیز و پیوند کلیه یوزپلنگ‌ها ناممکن است



ایمان معماریان، دامپزشک حیات‌وحش: پیروز از بدو تولد مشکل انسداد دستگاه گوارش داشت، ولی آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های ماه‌های اول نشان از بیماری کلیوی نداشتند. بیماری‌های کلیوی در گربه‌سانان شایع است و گونه‌های گربه‌سان کلیه‌های ضعیف دارند، اما باید دید که حالا مشکل پیروز حاد شده است یا یک مشکل مزمن و قابل رفع است.

عوامل به‌وجود آمدن بیماری‌ کلیوی در پیروز متعدد است، ولی اگر بیماری به مرحله‌ای برسد که کلیه اصلا قادر به فعالیت نباشد، نیاز به دیالیز و پیوند کلیه است که هیچ‌یک از این اقدامات برای یوزپلنگ‌ها امکانپذیر نیست.اگر مشکل کلیوی پیروز زود تشخیص داده شده باشد، این مشکل قابل درمان است؛کما اینکه دلبر، یوزپلنگی که هم‌اکنون در یک سایت تکثیر در اسارت زندگی می‌کند نیز نارسایی کلیه دارد که باید تا آخر عمر دارو مصرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha