رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حریق ساختمان ۱۵۳ با یک ربع تأخیر به سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شده بود.

حریق ساختمان ۱۵۳ با یک ربع تأخیر به آتش‌نشانی اطلاع داده شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهدی چمران در حاشیه برگزاری یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به آتش‌سوزی روز گذشته ساختمان ۱۵۳ واقع در خیابان بهار در جمع خبرنگاران گفت: ابتدا شهادت یکی از آتش‌نشانان‌ آقای دارابی رئیس ایستگاه‌ آتش‌نشانی ۱۲۰ را به خانواده و همکاران این عزیز تسلیت عرض می‌کنم و نکته بعدی اینکه ساختمان اشاره شده جزء ساختمان‌های ناایمن به لحاظ آتش‌نشانی نبوده است.

وی ادامه داد: البته اخطارهایی درباره ساختمان اشاره شده داده بودند و متاسفانه صاحب این ساختمان پارکینگ‌های آن را تغییر کاربری و تبدیل به انبار کالا و آن هم کالاهای آتش‌زا کرده بود.

چمران با اشاره به اینکه ساختمان اشاره شده دارای حکم ماده ۱۰۰ بوده، گفت: علیرغم اینکه این ساختمان توسط محاکم قضایی چندی پیش پلمب شده بود، اما به صورت غیرقانونی فک پلمب شده و متاسفانه شاهد اتفاقات تلخ روز گذشته بودیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه مالک ساختمان پارکینگ‌های این ساختمان را تغییر کاربری داده و تبدیل به انبار کالا کرده بود، تاکید کرد: در این زمینه نیز شکایتی از سوی پلیس و مراجع ذیربط شده است همچنین دادستانی نیز به این موضوع ورود جدی داشته است.

چمران با بیان اینکه آتش روز گذشته ساعت ۹:۳۰ آغاز شد، گفت: متاسفانه با یک ربع تأخیر این آتش‌سوزی به سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شده بود و آن هم به خاطر تخلفی بوده که صاحب ملک نمی‌خواسته آن را اعلام کند و در نهایت شاهد اتفاقات تلخی در پی این آتش‌سوزی بودیم.

وی با بیان اینکه اگر صاحب ملک به موقع اطلاع‌رسانی می‌کرد شاید شاهد چنین حادثه تلخی نبودیم، ادامه داد: نیروهای آتش‌نشانی نیز با حضور در منطقه اقدامات لازم را از همان ساعات اولیه و پایان ساعت شب گذشته انجام دادند و کارهای خوبی انجام شد اما ما نگران ریزش ساختمان هستیم اگر چه هم اکنون ساختمان نریخته است و این نشان می‌دهد که آهن‌های این بنا در مقابل آتش مقاومت کرده‌اند و به مرز خستگی نرسیده‌اند اما باید باز هم مراقبت کرد که ساختمان نریزد و به همین جهت قرار است دو الی سه روز کنترل‌های لازم در ارتباط با ترددها در این خیابان انجام بگیرد.

چمران تاکید کرد: البته شب گذشته نیز دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق از دانشگاه‌ها و ستاد بحران در اطرف این ساختمان کار گذاشته شده و لحظه به لحظه اتفاقات رصد می‌شود ولی تا به امروزاین لحظه گزارشی در باب ریزش ساختمان نداشته‌ایم.

وی همچنین درباره کارگروه ویژه بررسی وضعیت ساختمان‌ها به لحاظ ایمنی گفت: کار خوبی توسط دستگاه‌های مختلف در قالب چند گروه انجام شده و نتایج خوبی را داشته است که در این زمینه تک تک ساختمان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا به امروز ۱۶۰ ساختمان در قالب این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران همچنین در یکصد و سی و یکم صحن علنی شورای شهر تهران با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم و امنیت کشور ضمن تبریک اعیاد شعبانیه این روز را به تمام پاسداران و جانبازان ایران تبریک گفت.

وی به رخداد دلخراش سقوط هلی کوپتر حامل وزیر ورزش و هیات همراه در استان کرمان و شهادت یکی از جهادگران پرتلاش و نمونه اشاره کرد و گفت: شهید دکتر اسماعیل احمدی جهادگری خستگی ناپذیر بود که تلاش های بی شماری در حوزه های مختلف جهادی داشت که شهادت وی را هم تبریک و هم تسلیت می‌گوییم و برای مصدومان حادثه آرزوی سلامتی داریم.

رییس شورای شهر تهران در ادامه به اقدامات اخیر دولت سیزدهم در خصوص اجرای پروژه انتقال آب به دریاچه برای احیای این مکان محیط زیستی اشاره کرد و تصریح کرد: احداث تونل ۲۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه یکی از استراتژیکی ترین اقدامات دولت برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه است که امیدواریم این قبیل اقدامات جهادی از سوی دولت بیش از پیش صورت گیرد.

چمران با تاکید بر لزم توجه ویژه به موضوع ایمنی ساختمانها در پی حریق روز گذشته ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار ، اظهارکرد: این ساختمان در لیست ساختمان های متخلف تهران بوده که فاکتورهای اولیه ایمنی را رعایت نکرده و اقدام به تغییر کاربری پارکینگ به مکانی برای دپوی اجناس آتش زا مانند باتری های لیتونیومی و غیره کرده و این تخلف موجب شده بود که با دستور قضایی پلمب شود اما متخلفین اقدام به فک پلمب کردند که متاسفانه این حادثه دیر به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد و ابعاد این آتش سوزی گسترده شد.

از مالک ساختمان ۱۵۳ به پلیس برای فک پلمب شکایت شده بود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه از این فرد به پلیس برای فک پلمب شکایت شده که به دلیل موارد آتش نشانی نبوده است، تصریح کرد: آتش سوزی در طبقه سوم انبار از ساعت ۹:۳۰ صبح روز گذشته آغاز شد اما ساعت ۹:۴۵ اطلاع داده شد و به دلیل تخلف نمی‌خواستند اطلاع دهند، درنهایت هم چون با سیستم های معمولی قابلیت اطفاء نداشته به آتش نشانان اطلاع داده که اگر به موقع اطلاع می دادند آتش نشانان در عرض شش تا هفت دقیقه به محل حادثه می رسیدند.

وی با اشاره به گفته های کارشناسان آتش نشانی مبنی بر اینکه حریق این ساختمان بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامیده است گفت: متأسفانه عدم ایمنی درست این ساختمان و ابعاد گسترده این حریق موجب شد تا فرمانده ایستگاه۱۲۰ آتش نشانی رضا دارابی به شهادت برسد.

رییس شورای شهر تهران با اعلام هشدار در خصوص این ساختمان گفت: با این حریق مطمئن نیستم که این ساختمان با وجود حرارت بالای آتش ریزش نکند و باید تخریب شود. بنابراین باید گفت که این اتفاقات برای ما یک هشدار است برای تمامی کسانی که به خاطر چند میلیون تومان، ایمنی ساختمان ها را نادیده می گیرند و تخلف می کنند و با چنین حوادثی موجبات خسارت جانی و مالی به مردم شهر را رقم می زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha