دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 352307

یک تکنیک بسیار ساده اما موثر برای کنترل استرس، استفاده از روشی به نام ویم هاف (Wim Hof) است که بخشی از آن شامل یک تمرین تنفسی کوتاه ده دقیقه‌ای است.

یک تکنیک ساده و موثر برای کاهش استرس

تنفس روش ویم هاف چه می کند؟

این تمرین به افسردگی، اضطراب، خلق و خو، تمرکز ذهنی و مدیریت درد کمک می کند. هدف تکنیک تنفس روش ویم هوف این است که به شما بیاموزد که بر سیستم عصبی، ایمنی و قلبی عروقی خود تسلط داشته باشید تا به شما کمک کند شادتر، قوی تر و سالم تر باشید.

مزایای مهم این تمرین

پیروی از این روش می تواند به طیف گسترده ای از مزایای سلامتی منجر شود. این موارد عبارتند از: انرژی بیشتر در زندگی روزمره شما. کاهش سطح استرس - که می تواند به شرایطی مانند اضطراب و افسردگی کمک کند.

  • کاهش قابل توجه استرس
  • بهبود کیفیت خواب
  • افزایش تمرکز
  • در این تکنیک، با تنظیم تنفس سبب افزایش میزان اکسیژن خون و کاهش دی‌اکسید کربن می‌شوید.

بیشتر بدانید : دشمن استرس را بشناسید

آیا باید این تمرین را هر روز انجام دهم؟

برای بهره مندی از بیشترین فواید تنفس ویم هوف، توصیه می شود که هر روز حداقل 20 دقیقه تمرین را انجام دهید. با این حال، یکی از نکات کلیدی آموزش تنفس ویم هوف این است که به بدن خود گوش دهید تا مطمئن شوید که خود را مجبور به شرایط خطرناک نمی کنید.

تمرین را صبح انجام دهیم یا شب؟

تمرینات تنفسی روش ویم هوف ممکن است قبل از خواب کمی بیش از حد سنگین باشد. به شما توصیه می کنیم که تمرینات تنفسی را صبح، اندکی پس از بیدار شدن از خواب و با معده خالی انجام دهید.

مراحل تکنیک به این شرح است:

۱- یک دم «عمیق» سریع از طریق بینی انجام می‌دهید.

۲- سپس یک بازدم سریع از طریق دهان انجام داده و بلافاصله بعد از آن یک دم عمیق دیگر انجام می‌دهید.

۳- این کار را برای ۳۰ بار تکرار می‌کنید.

۴- در پایان تنفس سی‌اُم، بازدم را تا ۹۰ درصد ظرفیت ریه انجام داده و تا جایی که می‌توانید نفس‌تان را حبس می‌کنید.

۵- بعد از اینکه احساس کردید بیش از این امکان نگه داشتن نفس را ندارید، یک دم عمیق انجام می‌دهید و پیش از بازدم، ۱۵ ثانیه صبر می‌کنید.

مراحل یک تا پنج را برای سه بار تکرار کنید که جمعا حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. هنگام تنفس سعی کنید تا جای ممکن از دیافراگم استفاده کنید و تنفس‌تان عمیق باشد. یک علامت مهم‌اش این است که شکم‌تان هنگام تنفس حرکت کند. ضمنا اگر بینی شما دچار گرفتگی است، می‌توانید از دهان تنفس کنید.

انجام این تکنیک در شروع برای برخی افراد دشوار است. بنابراین به تدریج و با تمرین در آن بهتر می‌شوید. جالب است بدانید این تکنیک ساده باعث تقویت سیستم ایمنی هم می‌شود.

برخی افراد ممکن است در حین تمرین دچار احساس سبکی‌سر، احساس گزگز در انگشتان و حتی حس کاهش هوشیاری داشته باشند! نگران نباشید این احساسات موقتی هستند ضمن اینکه برخی افراد از تجربه آنها لذت می‌برند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha