پوست شما مانند پیاز، لایه لایه است. وقتی صحبت از عفونت پوستی می شود، معمولاً هر چه عمیق تر باشد، می تواند بدتر شود. در ادامه عفونت های شایع پوستی را بررسی خواهیم کرد.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، لایه اول (اپیدرم) سلول می سازد و به پوست شما رنگ می دهد. لایه ی دوم (درم) روغن هایی را برای محافظت از پوست و عرق کردن برای خنک کردن شما تولید می کند. پایانه های عصبی آن به شما کمک می کند گرما، سرما و درد را احساس کنید. لایه سوم (چربی زیر جلدی) پوست را به ماهیچه ها و استخوان ها می چسباند و به کنترل دمای بدن کمک می کند.

چگونه پوست شما عفونی می شود؟

بریدگی در پوست شما، ورود میکروب ها را آسان تر می کند و می تواند منجر به عفونت شود. ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها همگی می توانند باعث ایجاد آنها شوند. باکتری ها موجودات زنده ای هستند که در اطراف شما هستند. بسیاری از آنها بی ضرر یا حتی برای شما مفید هستند، اما برخی از آنها می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. ویروس ها ذرات ریزی هستند که فقط در داخل سلول های زنده دیگر رشد می کنند. قارچ ها موجودات زنده ای هستند که از سایر موجودات زنده تغذیه می کنند.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

عفونت های پوستی چگونه درمان می شوند؟

آنهایی که توسط باکتری ایجاد می شوند معمولاً با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند، اگرچه برخی از باکتری ها به داروها مقاوم شده اند و از بین بردن آنها سخت تر است. داروها یا کرم های تجویزی می توانند بیشتر عفونت های قارچی را متوقف کنند و راه های مختلفی برای درمان ویروس ها وجود دارد. پزشک شما ممکن است داروهای ضد ویروسی را توصیه کند یا ممکن است نیاز به برداشتن توده های پوستی داشته باشد. در موارد دیگر، علائم شما ممکن است خود به خود از بین بروند.

MRSA

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین ( MRSA ) یک عفونت باکتریایی است که آنتی بیوتیک ها همیشه آن را متوقف نمی کنند. می تواند باعث ایجاد آبسه (چرک) در بافت شود. اگر یک آبسه داشته باشید، ممکن است پزشک آن را تخلیه کند و به شما دارو ندهد.

افرادی که در بیمارستان یا سایر مراکز مانند خانه سالمندان بوده اند، به احتمال زیاد به MRSA مبتلا می شوند. کسانی که اغلب با دیگران تماس پوست به پوست دارند، مانند کشتی گیران یا کارکنان مراقبت از کودکان، نیز می توانند به آن مبتلا شوند.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

سلولیت

سلولیت یک عفونت باکتریایی پوستی جدی است که اغلب در قسمت پایین ساق پای شما اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند در هر جایی از پوست شما نیز دیده شود. این ناحیه ممکن است متورم، داغ و حساس شود. اگر در بافت عمیق‌تری ایجاد شده و وارد جریان خون شما شود، می‌تواند بسیار جدی باشد. اگر رگه های قرمز روی پوست، تب، لرز و درد دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. در موارد جدی، به آنتی بیوتیک IV نیاز خواهید داشت.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

زرد زخم

زرد زخم یک عفونت باکتریایی است که در کودکان پیش دبستانی و مدرسه ای شایع است و می تواند باعث ایجاد تاول و زخم در صورت، گردن، دست ها یا ناحیه پوشک شود. اغلب پس از تحریک پوست به دلیل مشکل دیگری مانند بریدگی، خراش یا بثورات ایجاد می شود. می توان آن را با آنتی بیوتیک ها (به صورت پماد، قرص یا مایع) از بین برد.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

فاشئیت نکروزان

این باکتری که به عنوان باکتری گوشت خوار نیز شناخته می شود، یک عفونت تهدید کننده زندگی است که به سرعت گسترش می یابد و بافت نرم بدن شما (عضله، چربی و سایر بافت هایی که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کند) می کشد.

اگر سالم هستید و سیستم ایمنی قوی دارید و اغلب حمام یا دوش می‌گیرید، به احتمال زیاد به آن مبتلا نمی‌شوید. اگر آن را دارید، به آنتی بیوتیک نیاز دارید که مستقیماً در یکی از وریدهای شما قرار داده شود و جراح بافت عفونی را برمی دارد.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

فولیکولیت

فولیکولیت، زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌ها،کیسه‌های کوچک پوست که ریشه‌های موی شما را نگه می‌دارند، ملتهب شده و باعث قرمزی، خارش، سوزش پوست، حساسیت و درد می‌شوند. معمولاً توسط باکتری ها ایجاد می شود، اما قارچ ها و ویروس ها نیز می توانند باعث آن شوند. فولیکولیت اغلب خود به خود از بین می رود، اما اگر اینطور نشد، پزشک ممکن است به شما یک کرم آنتی بیوتیک یا ضد قارچ بدهد.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

جوش و کربونکل

کورک زخمی است که به صورت یک برآمدگی قرمز و حساس شروع می شود، با پر شدن از چرک دردناک تر می شود و در نهایت می ترکد. کورک زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها یک یا چند فولیکول مو را آلوده می‌کنند و اغلب از طریق بریدگی یا نیش حشره وارد آن می‌شوند. کاربونکل مجموعه ای از جوش های زیر پوست شماست.

یک دستمال شستشوی گرم روی ناحیه معمولاً برای کاهش درد و کمک به تخلیه جوش کافی است، اما اگر بزرگ باشد، پزشک ممکن است برش کوچکی ایجاد کند تا مایع خارج شود.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

تبخال تناسلی

این معمولاً با زخم‌هایی در ناحیه تناسلی در مردان و زنان مرتبط است که توسط نوعی ویروس تبخال (نوع 2) ایجاد می‌شود. هنگامی که شما آلوده می شوید، ویروس در بدن شما باقی می ماند، اما همیشه باعث ایجاد زخم نمی شود.

پزشک شما می تواند برای کنترل شیوع بیماری به شما دارو بدهد. این نوع تبخال مسری است، بنابراین هنگام شیوع بیماری نباید رابطه جنسی داشته باشید. اگر این کار را کردید، به همسرتان بگویید و از کاندوم استفاده کنید تا کمتر آن را منتقل کنید.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

تبخال

ویروس هرپس نوع 1 این موارد را روی لب یا دهان شما ایجاد می کند و می تواند دردناک و خجالت آور باشد. بیشتر افراد در کودکی از تماس با افرادی که آن را دارند به این ویروس مبتلا می شوند. ویروس در بدن شما باقی می‌ماند و زمانی که بیمار، مضطرب یا بیش از حد خسته هستید، زخم‌ها ممکن است ایجاد شوند. آنها معمولاً خود به خود از بین می روند، اما داروهای تجویزی می توانند به کنترل شیوع بیماری کمک کنند.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

آبله مرغان

این ویروس کل بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد و عمدتا به خاطر بثورات خارش دار آن شناخته می شود. آبله مرغان بیشتر اوقات در عرض یک هفته از بین می رود. این بیماری بسیار مسری است، بنابراین اگر به آن مبتلا هستید، در خانه بمانید و استراحت کنید تا از بین برود.

وقتی آبله مرغان گرفتید، دیگر به آن مبتلا نخواهید شد، اما ممکن است بعداً زونا یک راش دردناک و خارش دار داشته باشید. واکسن‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به آبله مرغان و زونا را کاهش دهند یا اگر یکی از آنها را دریافت کنید، کمتر بیمار می‌شوند.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

مولوسکوم کنتاژیوزوم یا زگیل آبکی

این ویروس باعث ایجاد برآمدگی های سفت و صاف با گودی در مرکز می‌شود و شما آن را از تماس با افرادی که آن را دارند یا وسایلی را لمس کرده‌اند دریافت می‌کنید. زخم های خارش دار و دردناک می توانند تقریباً در هر جای بدن شما به کوچکی سر سوزن یا به بزرگی یک پاک کن مداد می توانند ظاهر شوند. آنها معمولاً در عرض 6 تا 12 ماه ناپدید می شوند، اما پزشک ممکن است به شما کرم بدهد یا درمان های دیگری را پیشنهاد کند که ندول ها را منجمد یا خراش می دهد.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

درماتوفیتوز

این عفونت قارچی باعث ایجاد بثورات قرمز، خارش دار و حلقه ای شکل در لایه بالایی پوست شما می شود. این عفونت قارچی می تواند در هر جایی از بدن شما ظاهر شود و بسیار مسری است.

بسیاری از انواع قارچ ها می توانند باعث ایجاد آن شوند. آن قارچ ها می توانند روی پوست شما و همچنین روی زمین، میز، لباس، حوله و ملحفه زندگی کنند. تعدادی از کرم‌ها، اسپری‌ها و قرص‌های ضد قارچ می‌توانند از شر عفونت خلاص شوند، اما گاهی اوقات در نواحی مشکل‌دار عود می‌کنند.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

پای ورزشکار

همان نوع قارچ هایی که باعث ایجاد کرم حلقوی می شوند نیز می توانند باعث پای ورزشکار نیز می شوند. این بیماری اغلب در پایین پاها و بین انگشتان پا ظاهر می شود، جایی که هوا تاریک و مرطوب است. می تواند باعث خارش، خشکی و ترک خوردن آنها شود و گاهی اوقات باعث خونریزی می شود. بسیاری از کف اتاق های رختکن با آن پوشانده شده است، بنابراین از دمپایی لاستیکی در باشگاه استفاده کنید و اغلب آنها را تمیز کنید. پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید تا از بازگشت آن جلوگیری کنید.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

انگل های پوستی

موجودات ریز می توانند وارد پوست شما شده و در آنجا بمانند یا تخم بگذارند که می تواند باعث قرمزی، تحریک و خارش پوست شود. شپش، انگل شایعی است، به ویژه در کودکان.

آنها روی پوست سر تأثیر می گذارند و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. سایر انگل‌های پوستی مایت (گال) و کرم قلاب‌دار هستند. کرم‌ها، لوسیون‌ها یا شامپوهای مخصوص می‌توانند آنها را از بین ببرند و اغلب باعث ایجاد مشکلات طولانی مدت نمی‌شوند.

عفونت های پوستی: آنچه لازم است بدانید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha