رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جمع نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد اعلام کرد: پوشش گیاهی کشور از نظر کمی و کیفی وضعیت مطلوبی ندارد و این وضعیت در جنگل بیشتر قابل رویت است.

افزایش استان‌های بیابانی از ۱۴ به ۲۱ استان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی، عباسعلی نوبخت افزود: تخریب پوشش گیاهی و تبدیل مراتع درجه یک به مراتع متوسط و بعضاً ضعیف سبب شد که استان‌های بیابانی ما از ۱۴ استان به ۲۱ استان برسد.نوبخت همچنین اعلام کرد: در گذشته در کشور ما ۶ میلیون هکتار مناطق بحرانی بیابان وجود داشت اما به مرور این میزان به ۱۴ میلیون هکتار رسیده و این یک هشدار برای محیط زیست ما به شمار می‌آید.


این مسئول منابع طبیعی کشور در ادامه گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه سرزمینی کشور تحت تاثیر فرسایش آبی قرار دارد و تاکنون ۳۹ میلیون هکتار مورد مطالعه قرار گرفته و در ۲۰ میلیون هکتار از این عرصه مطالعه شده عملیات آبخیزداری انجام شده است.او همچنین یادآور شد: در استان لرستان و منطقه الیگودرز و در استان آذربایجان غربی منطقه سلماس پدیده گالی در حال رخ دادن است و این اتفاق را تنها در منطقه دشتیاری سیستان بلوچستان شاهد بوده‌ایم.

در برخی استان‌ها نیز فرسایش خاک تا ۷۰ تن در هکتار رسیده است و اینها به ما آگاهی می‌دهد که رفتارمان باید با منابع طبیعی و محیط زیست منطقی باشد. نوبخت در ادامه سخنان خود در جمع علاقه‌مندان به محیط زیست و منابع طبیعی گفت: سازمان منابع طبیعی بنگاه زمین نیست. برخی منابع طبیعی را مانع توسعه می‌دانند در صورتی که اینگونه نیست و توسعه امری اجتناب‌ناپذیر است و باید در کشور اتفاق بیفتد اما هر اقدامی در منابع طبیعی باید دارای منطق و ادله کارشناسی باشد و با حداقل تخریب حداکثر منافع را برای جامعه ایجاد کند. او گفت: ۶ میلیون هکتار تاکنون برای معدن زمین واگذار شده است و اکنون برای ۱۰۰ میلیون هکتار استعلام واگذاری زمین برای معادن وجود دارد.


نوبخت اضافه کرد: ارزش غیربازاری منابع طبیعی برای افکار عمومی جامعه تبیین نشده است و ما برنامه راهبردی ۵ ساله برای حمایت از طرح های منابع طبیعی تدوین کرده‌ایم و به محض نهایی شدن، آن را اجرایی خواهیم کرد.او گفت: سالانه یک میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام می‌شود و با توجه به ۹۰ میلیون هکتار باقیمانده ۹۰ سال زمان می‌برد. در این راستا مقرر شد ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه در اختیار سازمان قرار گیرد تا موضوع مهم آبخیزداری طی ۱۰ سال و در دو برنامه پنج ساله هفتم و هشتم به پایان برسد.


نوبخت در زمینه بیابان‌زدایی نیز گفت: سالانه ۳۰۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی در کشور انجام می‌شود اما یک میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی به سوی بیابانی شدن پیش می‌رود و در این زمینه سازمان، برنامه ۳ میلیون هکتاری بیابان‌زدایی را تهیه کرده است تا به مرحله اجرا درآید. او از تدوین نظامنامه مردمی‌سازی منابع طبیعی و توانمندسازی جوامع محلی در سازمان خبر داد و افزود: این طرح در شورای عالی جنگل در حال نهایی شدن است تا از ظرفیت های مردم در منابع طبیعی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha