سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: در ۱۳ استان برخوردار کشور، کمترین میزان ازدواج و فرزندآوری را داریم که نشان می‌دهد صرف مسائل اقتصادی نمی تواند باعث افزایش جمعیت شود.

کمترین میزان فرزندآوری در ۱۳ استان برخوردار کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نشست خبری جشنواره ملی سرزمین جوان من، روز شنبه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

در ابتدا، عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، از جمعیت به عنوان اولویت ملی نام برد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی نقش به سزایی در همین راستا دارند که در قالب قرارگاه جوانی جمعیت، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی افزود: تشویق و ترغیب مردم به مقوله جوانی جمعیت، از جمله کارکردهای دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

در ادامه، صابر جباری فاروجی سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در کمتر از یک دهه پیش رو دچار ابَر بحران سالخوردگی خواهیم شد اگر به فکر جوانی جمعیت نباشیم، گفت: برنامه ریزی وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت، حداقل دارا بودن سه فرزند برای هر خانواده است.

وی با اشاره به اجرای قانون جوانی جمعیت، افزود: باید دستگاه‌های ناظر و مردم، اجرای قانون جوانی جمعیت را مطالبه کنند.

جباری بر ضرورت فرهنگسازی برای افزایش جمعیت تاکید کرد و گفت: ۱۳ استان برخوردار کشور کمترین میزان ازدواج و فرزندآوری را دارند که نشان می‌دهد صرف مسائل اقتصادی نمی‌تواند عامل افزایش جمعیت باشد.

وی افزود: باید باور کنیم به سمت پیری کشور می‌رویم.

در ادامه این نشست خبری، سیدمحمد طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر جشنواره ملی سرزمین جوان من، گفت: سال ۹۵ نرخ رشد ۱.۲ بود که در سال ۱۴۰۰ به ۶ دهم کاهش یافته است.

وی افزود: ما به زودی دچار رشد منفی جمعیت خواهیم و در سال ۱۴۲۹ به کشور سالخورده تبدیل خواهیم شد.

طباطبایی ادامه داد: در ۱۴۱۵ رشد جمعیت کشور ۴ صدم و در ۱۴۲۰، رشد جمعیت کشور منفی خواهد شد.

وی افزود: در سال‌های پیش رو اگر به فکر جوانی جمعیت نباشیم، دچار بحران جمعیتی خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha