مسؤول کمیته حقوقی انجمن فیزیوتراپی ایران گفت:دخالت افرادی که هیچگونه صلاحیتی در امر درمان ندارند این روزها به معضلی بزرگ تبدیل شده است و برخورد همسو و هماهنگ همه دست اندرکاران ذیر بط را می‌طلبد.

دخالت غیر پزشکان در امر درمان بیماران، معضلی بزرگ شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، همایون آبائی، فیزیوتراپیست و مسؤول کمیته حقوقی انجمن فیزیوتراپی ایران درباره دخالت افراد مختلف در حوزه پزشکی و به ویژه فیزیوتراپی،با اعلام اینکه دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور درمان فاجعه آفرین شده است،گفت:دخالت افرادی که هیچگونه صلاحیتی در امر درمان ندارند این روزها به معضلی بزرگ تبدیل شده است و برخورد همسو و هماهنگ همه دست اندرکاران ذیر بط را می‌طلبد.

وی گفت:متأسفانه برخی از ارگانها و سازمانها نیز براین امر دامن زده و با برگزاری و دوره‌های فاقد وجاهت قانونی توقعاتی را در افراد ایجاد می‌کنند که به خودشان اجازه می‌دهند بدون داشتن صلاحیت در بخش درمان دخالت کرده و با جان مردم بازی کنند.

آبائی اظهارداشت: انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در تیرماه ۱۴۰۰ با پیگیری‌های مکرر دستور توقف برگزاری دوره‌های تربیت دستیار کنار فیزیوتراپیست را از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اخذ کرد و با تاسف فراوان ،دوره‌های غیرقانونی توسط دانشگاه آزاد اسلامی از طریق شرکت‌های وابسته علی رغم دستور توقف دوره توسط وزارت بهداشت ،ادامه پیدا کردند و انجمن فیزیوتراپی ایران از طریق کمیته حقوقی تا توقف کامل این دوره‌ها اقدامات خویش را پیگیری خواهد کرد.

وی متذکر شد:در عین حال مردم و بیماران گرامی نیز باید بیش از پیش هوشیار بوده و فریب افراد بی صلاحیتی که خود را درمانگر معرفی می‌کنند را نخورند.

مسئول کمیته حقوقی انجمن فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: انجمن فیزیوتراپی ایران آمادگی کامل خود را در مورد آگاهی رساندن و تاییدصلاحیت افراد که واجد شرایط ارایه خدمات فیزیوتراپی هستند (صرفا فیزیوتراپیستها) به بیماران اعلام می‌کند تا جلوی ضایع شدن حق بیماران گرفته شود.

این فیزیوتراپیست افزود: یکی دیگر از موارد بزرگ و مهمی که همکاران فیزیوتراپیست به شدت از آن گله مند هستند عدم انجام به موقع تعهدات پرداخت از سوی برخی سازمان‌های بیمه گر است که مشکلات بسیار زیادی برای همکاران ایجاد کرده و با توجه به تورم و افزایش روزافزون هزینه‌ها، متاسفانه تعرفه‌ها ثابت مانده و باعث فشار مضاعف به مراکز درمانی می‌شود؛همین امر منجر به ورشکستگی و تعطیلی مراکز شده و شایسته است در روند تعرفه گذاری تجدید نظر شده و جامعه پزشکی را بیش از پیش دچار چالش نکنند.

وی گفت:متاسفانه برخی از سازمان‌های بیمه گر در پرداخت همین هزینه‌های اندک هم طفره می‌روند و به بهانه‌های مختلف با تاخیرهای بسیار طولانی ،باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای همکاران شده‌اند.

آبائی ادامه داد:همکاران ما در دوران پاندمی کرونا با تمام وجود درخدمت بیماران گرامی بوده و چندین شهید، مدافع سلامت،تقدیم ملت شریف ایران کردند. این کمال بی انصافی است که با وجود میزان طلبشان از سازمان‌های بیمه گر که به نسبت سایر گروه‌های پزشکی به اذعان خود مراجع بیمه، رقم بسیار ناچیزی در حد دو الی سه درصد هزینه‌های درمانی است، اینطور مورد بی مهری قرار گرفته و مطالباتشان چندین و چند ماه با وجود هزینه‌های سرسام آور و تورم افسارگسیخته با تاخیر فراوان در پرداخت مواجه شوند.

مسئول کمیته حقوقی انجمن فیزیوتراپی ایران خاطرنشان کرد:‌ از آنجا که کمیته حقوقی انجمن فیزیوتراپی ایران حافظ منافع همکاران در سراسر کشور است،به نمایندگی از طرف جامعه فیزیوتراپی ایران مراتب اعتراض شدید خود را اعلام داشته و موضوع را از طریق مقامات بالاتر و سازمان‌های بیمه گر پیگیری کرده و تا رسیدن به نتیجه مطلوب این پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

آبائی اظهارداشت: از مسئولین ذی ربط درخواست می‌کنم که جهت جلوگیری از ورشکستگی این رشته، از نظر تعیین تعرفه های پزشکی تمامی جوانب را در نظر گرفته و به دور از احساسات با این مسائل برخورد کنند و واقع بین باشند.

وی ابراز کرد: هزینه‌هایی که یک مرکز فیزیوتراپی و همکاران متحمل می‌شوند باید بصورت واقع بینانه تجزیه و تحلیل شود و هزینه‌های تعرفه‌های پزشکی اگر منصفانه نباشد،متاسفانه باعث ورشکستگی مراکز درمانی می‌شود که متضرر اصلی آن مردم هستند.

مسئول کمیته حقوقی انجمن فیزیوتراپی ایران بیان داشت:هزینه‌های درمانی باید طوری برنامه ریزی شود که کمترین پرداخت از جیب مردم باشد و سازمانهای بیمه گر به نمایندگی از دولت و بیمه‌های خصوصی باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که افرادی که تحت پوشش هستند بیشترین دست آورد و بهره وری را از مراکز درمانی داشته باشند و بیماران حقشان هست که کمترین هزینه را از جیبشان پرداخت کنند؛ ولی نه به قیمت فشار سرسام آور به مراکز درمانی، بلکه باید با خرد جمعی و با تعقل به فرمولی دست پیدا کنند که سازمان‌های بیمه گر و دولت بتوانند بیشترین نقش را بازی کنند.

آبائی متذکر شد:‌ وظیفه دولت است که بتواند این موضوعات را تجزیه و تحلیل کند و به یک فرمولی دست پیدا کند تا تعادلی بین این مسئله برقرار باشد؛ یعنی وقتی بیماری مراجعه می‌کند به مراکز درمانی دغدغه پرداخت نداشته و آن مرکز درمانی هم دغدغه هزینه‌هایش را نداشته باشد و این حق جامعه پزشکی و مردم است که با فکر آسوده به فعالیت شان ادامه دهند.

آبایی تاکید کرد: اخیرا هم قوانین سخت و بعضا نشدنی برای مراکز درمانی در رابطه با آتشنشانی وتاییدیه های آسانسور وضع شده که ابتدا به ساکن موسسات درمانی ودروهله اول مراکز فیزیوتراپی را مجبور به رعایت آن نموده اند که لازم است دراین قوانین بازنگری صورت گیرد درغیر اینصورت اولا تاسیس مراکز فیزیوتراپی برای همکاران جوان عملا بسیار سخت وحتی غیر ممکن خواهد شد وبسیاری از مراکز فعال راهم به تعطیلی خواهد کشید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha