مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این که اخیرا این سازمان پیگیری‌هایی را برای ممنوع کردن کلی استفاده از ابزارآلات مخرب مانند ترال و منوفیلامنت انجام داده است، گفت: سازمان محیط‌ زیست در زمینه اجرای ممنوعیت کامل انواع ترال صنعتی، مکاتبات لازم را با ادارات کل استان‌های ساحلی جنوبی و سازمان شیلات ایران و همچنین دادستانی کل انجام داده و مراتب را به آنها ابلاغ کرده است.

محیط ‌زیست: ادامه صید «ترال» به نابودی آبزیان ارزشمند می‌انجامد

به گزارش سلامت نیوز، محمد طالبی متین در گفتگو با ایلنا افزود: اثرات منفی صید غیرمجاز و استفاده از تجهیزات صیادی مخرب مانند ترال، تورهای منوفیلامنت و گوشگیر کف، به یک نگرانی عمده در روند مدیریت پایدار منابع دریایی تبدیل شده است، زیرا به‌کارگیری تجهیزات مخرب صیادی با صید ضمنی، دورریز بسیار بالا و صید تصادفی گونه‌های غیرهدف مانند ماهیان نابالغ و آبزیان ارزشمند از جمله کوسه‌ماهیان، لاک‌پشت‌های دریایی و پستانداران دریایی همراه است و همچنین به اجتماعات بسترزی و زیستگاه‌های مهم مانند آبسنگ‌های مرجانی و … آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست همواره در جلسات و مکاتبات متعدد با سازمان شیلات ایران بر بهره‌برداری پایدار از منابع دریایی، اجرای اصولی فعالیت‌های شیلاتی، ساماندهی شناورهای غیرمجاز و جلوگیری از فعالیت آنها و کاهش فشار صید بر جمعیت آبزیان از طریق جایگزینی فعالیت‌های صیادی با آبزی‌پروری مسئولانه و پایدار تاکید داشته است. همچنین در زمینه پیگیری‌های فراکسیون محیط‌زیست مجلس در ارتباط با توقف کامل صید مخرب ترال، حسب دستور اکید رئیس‌جمهوری، سازمان محیط‌زیست در زمینه اجرای ممنوعیت کامل انواع ترال صنعتی، مکاتبات لازم را با ادارات کل استان‌های ساحلی جنوبی و سازمان شیلات ایران و همچنین دادستانی کل انجام داده و مراتب را به آنها ابلاغ کرده است.

وی در ادامه گفت: انجام بازدیدهای میدانی و گشت و کنترل دریایی در آب‌های ساحلی منطقه برای شناسایی متخلفان صید غیرمجاز و برخورد قانونی با آنها نیز توسط سازمان محیط‌زیست انجام می‌شود. با این وجود، سازمان شیلات نیز باید به تقویت زیرساخت‌های نظارتی و جایگزینی روش‌های مخرب صید با روش‌های سازگار با محیط‌زیست مانند صید لانگ لاین بپردازد.

طالبی متین در پاسخ به این سوال که با توجه به پایان یافتن مهلت دوساله توقف صید ترال، آیا قرار است در آینده مجددا برای از سرگیری این روش مخرب صید مجوز داده شود یا خیر و نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه چیست؟ اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اعلام مخرب بودن روش صید ترال و لزوم توقف آن، بر ممنوعیت فعالیت شناورهای صید صنعتی در داخل آب‌های ساحلی (حد فاصل ۱۲ مایلی از ساحل به عنوان دریای سرزمینی) تاکید دارد. وی در پایان گفت: با توجه به ممنوعیت صید ترال، سازمان محیط‌زیست تنها به منظور کاهش تبعات اجتماعی ناشی از بیکاری جوامع محلی، با صید میگو فقط به صورت سنتی و آن هم در بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵ روز در هر سال، از اواسط تابستان تا اواسط پاییز، مشروط به انجام ارزیابی ذخایر توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و نظارت بر فعالیت صیادی توسط سازمان شیلات ایران موافقت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha