خرید تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز از طریق دریافت وام از بانک جهانی، یکی از اقدامات وزارت بهداشت در دوران پاندمی کرونا بوده است. به طوری که تا کنون موفق شده ۲ وام ۴۵ و ۹۰ میلیون دلاری را دریافت کند و برای وام سوم نیز، موافقت ضمنی بانک جهانی را گرفته است.

وامِ بانک جهانی به وزارت بهداشت خرج خرید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی شد

حمید اسدی معاون مرکز هماهنگی اقتصادی وزارت بهداشت، در گفتگو با مهر گفت: همزمان با شروع پاندمی کرونا در جهان، نیاز کشورها به خرید و تأمین تجهیزات کرونایی؛ شدت گرفت و ایران نیز در مرحله اول توانست یک وام ۴۵ میلیون دلاری بابت خرید تجهیزات مورد نیاز مبارزه با کرونا، از بانک جهانی دریافت کند.

وی افزود: وام بانک جهانی در اختیار یکی از نهادهای بین المللی قرار می‌گیرد و ایران نیز، وام را از طریق سازمان جهانی بهداشت، دریافت می‌کند.

اسدی میگوید : نیاز به توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت کشور در مبارزه با کرونا، باعث شده تا وزارت بهداشت بار دیگر برای دریافت وام از بانک جهانی اقدام کند.

وی تقویت شبکه آزمایشگاهی و توسعه درمان در راستای مبارزه با کرونا را از اهداف دریافت وام دوم از بانک جهانی میداند.

و در نهایت به گفته وی، از محل وام ۹۰ میلیون دلاری بانک جهانی به وزارت بهداشت، ۴۲ دستگاه ام آر آی، ۱۳ دستگاه سی تی اسکن ۱۲۸ اسلای و ۲ دستگاه سی تی اسکن ۲۵۶ اسلای خریداری شده و قرار است از نیمه دوم اسفند ۱۴۰۱ به تدریج وارد کشور شود.

اسدی بخش دوم وام ۹۰ میلیون دلاری را مربوط به تقویت شبکه‌های آزمایشگاهی کشور دانسته و بر همین اساس، بالغ بر ۱۲۰۰ قلم ملزومات آزمایشگاهی مورد نیاز به شکل مناقصه خریداری شده و از فروردین ۱۴۰۲ از کشورهای اروپایی و چین وارد و بر اساس نظام سطح بندی و شاخص‌های جمعیتی توزیع خواهد شد.

این در حالیست که وزارت بهداشت در دولت قبل با اجرای طرح تحول نظام سلامت برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌ها را در دستور کار بود و حالا پس از گذشت مدت کوتاه چرا باید باز هم نسبت به واردات به این گستردگی تجهیزان پزشکی اقدام شود؟!

از سوی دیگر بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت بیمارستان‌های کشور حداقل با کمبود ۱۰۰ هزار نفری نیروی پرستاری مواجه هستند با این اوصاف قرار است چه کسانی با این دستگاهها کار کنند و به مردم خدمات ارائه دهند؟

همین چندی قبل بود که محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ، نسبت به خالی ماندن صندلی‌های تخصص چند رشته پزشکی هشدار داده و گفته بود که شاید مجبور شویم در سال‌های نه چندان دور، برای انجام برخی اعمال جراحی، بیماران خودمان را به خارج از کشور اعزام کنیم و شاید مجبور شویم از پزشکان خارجی دعوت به کار کنیم.با این وجود چگونه دستگاههایی که نظام سلامت کشور را زیر فشار قرض قرار داده اند میتوانند بدون وجود پزشک و پرستار به مردم برای درمان کمک کنند؟

در سالی که گذشت ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کردند حالا تصور کنید وزارت بهداشت هزار دستگاه اکوی قلب وارد کند به چه کار نظام سلامت می آید؟

مدتی پیش یک طلبکار اموال یک بیمارستان کرج (وسایل آزمایشگاه میکروبیوشیمی و پاتولوژی) را به عنوان طلبش با حکم قضایی توقیف و از بیمارستان خارج کرد چه کسی ضامن میشود دستگاههای که در این شرایط که نظام سلامت کشور با بحران های متعدد دست و پنجه نرم میکند بابت بدهی بدهکاران توقیف نشود؟ حالا که قیمت دلار بی‌محابا بالا می‌رود، وضعیت این تجهیزات چه می‌شود؟ افزایش قیمت‌های تجهیزات پزشکی با این وضعیت دلار سبب بالا رفتن تعرفه‌های بیمارستانی و بالا رفتن بدهی بیمارستان‌ها نمیشود؟. بیمه‌ها هم توانایی برگرداندن پول به بیمارستان‌ها را ندارند حتما این مردم هستند که باید در آخرین مرحله هزینه های افزایش یافته را بپردازند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha