فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مسمومیت‌های دانش آموزان که آن را یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض، عنوان و قاطعانه بر اشد مجازات عاملان و مسببان، این حادثه تاکید کردند، باعث شد این حادثه ابعاد جدیدی به‌خود بگیرد.

دستگیری عوامل پشت پرده مسمومیت دانش آموزان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز ،وزارت آموزش و پرورش که عکس العمل چندانی در این حوادث نداشت و این وزیر گفته بود «که بررسی این حوادث چند وجهی است» در آخرین اظهار نظر در این مورد گفته است: «منتظریم نتیجه قطعی را به ما بدهند، در این رابطه هر روز جلسه داریم. تا الان به ما گفتند مشکلی نیست، می‌توانیم مدرسه را باز بگذاریم و دانش آموزان می‌توانند هر روز مدرسه باشند.»

در این شرایط جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در توئیتر خود نوشت: «متهم کردن نظام در مسمومیت دختران، مشمول ماده 500 و اتهام به اشخاص، مشمول ماده 698 قانون مجازات اسلامی است. جرم اول غیرقابل‌گذشت و پیگیری آن به عهده دادستان و جرم دوم با شکایت ذی‌نفع است. درصورتی‌که هر یک از دو جرم با هماهنگی دول متخاصم باشد، مشمول ماده 508 و می‌تواند محارب تلقی گردد.»

نتیجه جلسه محرمانه مجلس

اما شاید مهمترین اظهار نظر در چند روز گذشته، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی داشته باشد که با اشاره به جلسه غیر علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: «یکی از موضوعاتی که در جلسه مطرح شد مساله بدحالی دانش آموزان بود که با گزارش‌های ارائه شده تمام عوامل پشت پرده این اتفاقات دستگیر شدند و کسانی که به صورت عمد در این ماجرا دست داشتند به اشد مجازات با آن‌ها برخورد خواهد شد.

بدین ترتیب به نظر می رسد گرچه پرونده مسمومیت دانش آموزان همچنان باز باشد اما، به گفته این عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی اگر عوامل آن دستگیر شده باشند می توان امیدوار بود که کابوس مسمومیت دختران دانش آموز به پایان خود نزدیک شده باشد. گرچه باز هم همچنان این سریال دارای زوایای تاریکی است که شاید آینده، پاسخ قانع کننده ای برای آنها داشته باشد! این افراد در استان‌های مختلف کشور دستگیر شدند و پیگیری‌های امنیتی همچنان در چهار استان ادامه دارد. کسانی که شیطنت کردند با کسانی که انگیزه معاندانه داشتند در ارتباط نبودند و تحت تاثیر فضای مجازی دست به این اقدامات زدند. نتیجه نهایی نیز به مردم اعلام خواهد شد. انتظار ما هم این است که هر چه زودتر با اعلام دستگیری و برخورد قضایی با این عوامل نگرانی دانش آموزان و اولیای آن‌ها برطرف شود.»

حدود 50 نفر طی چند روز گذشته در شهرهای مختلف بازداشت شدند که برخی از آنها دانش آموزانی بودند که در این حوادث نقشی را ایفا می کردند. یکی از دانش آموزان در گفت و گویی اعلام کرده که همکلاسی اش می خواسته، الکل و اسپری فلفل را با هم قاطی و در کلاس منتشر کند که آنها وی را به مدیر مدرسه لو داده‌اند. این‌طور که این دانش آموز عنوان کرده، همکلاسی وی، این روش را از یک کانال تلگرامی آموخته بوده است.

چندی قبل اعلام شد که یکی از عوامل انتشار دهنده گازهای سمی در پردیس دستگیر شده است. اما این فرد که راننده یک تانکر حمل سوخت است روایت دیگری را از این ماجرا نقل می کند. وی در این زمینه می گوید: «در تانکر خود ماده نفتا را حمل می‌کرده که پس از تخلیه آن، در منزل یکی از نزدیکانش در پردیس ساکن می شود و تانکر خود را پشت دیوار یک مدرسه پارک می کند. صبح که از خواب بیدار می شود وی را به جرم انتشار گازی که دانش آموزان را مسموم کرده بازداشت کرده‌اند!»

اما روی دیگر این سکه

در این شرایط اعلام جرم علیه برخی از رسانه ها و هنرمندان به بهانه شایعه پراکنی و سیاهه نمایی در موضع مسمومیت دانش آموزان بود. موضوعی که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به آن گفت: «هرکاری باید طبق قانون انجام شود و ما هم طبق قانون با این بحث‌ها برخورد می‌کنیم. میزان آزادی‌بیان و فضایی که در کشور وجود دارد، قابل‌مقایسه با جاهای دیگر نیست. ممکن است کسی هم خطایی کند و طبق قانون برخورد شود. بنابراین ما در وزارت فرهنگ طرفدار جدی اجرای کامل قانون هستیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha