کارشناسان می‌گویند، دستمال توالت منبع اصلی از مواد شیمیایی سمی است که افراد را در معرض ناباروری و سرطان قرار می‌دهد.

سرطان و ناباروری نتیجه استفاده از دستمال توالت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، کارشناسان می‌گویند، دستمال توالت منبع اصلی از مواد شیمیایی سمی است که افراد را در معرض ناباروری و سرطان قرار می‌دهد. مشخص شده که مواد شیمیایی سمی معروف به پر فلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل (PFAS) اثرات مضری روی سلامتی انسان به دنبال دارند.

این ترکیبات تحت عنوان "مواد شیمیایی برای همیشه" شناخته می‌شوند، زیرا به سختی تجزیه شده و با ورود به بدن انسان دهه‌ها باقی می‌مانند. آنها در محصولات و تجهیزات مورد استفاده به صورت روزمره مانند ظروف نچسب، روکش‌های ضد لک، فرش یا لوازم داخلی، لباس‌های مقاوم در برابر آب، کیسه‌های ذرت بو داده در مایکروویو، جعبه‌های پیتزا، بسته بندی‌های فست فود، برخی از انواع نخ دندان و محصولات تمیز کننده نظیر دستمال توالت به وفور یافت می‌شوند.

محققان دانشگاه فلوریدا شواهدی از مواد شیمیایی موجود در دستمال توالت فروخته شده در سراسر جهان و در نمونه‌های لجن فاضلاب هشت تصفیه خانه فاضلاب در فلوریدا پیدا کردند.

آنها که تیم این پژوهش را تشکیل داده‌اند هشدار می‌دهند، همه کشورهای جهان درگیر این مواد شیمیایی هستند و به همین دلیل نرخ ابتلا به سرطان بیضه، گردنه رحم و کلیه افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان می‌گویند، استفاده از دستمال یا کاغذ توالت بسیار مرسوم شده است و تقریبا همه از آن استفاده می‌کنند، اما استفاده از این دستمال در کنار مزایایی که دارد می‌تواند مشکل آفرین هم باشد. بیشتر دستمال‌های کاغذی در برگیرنده فرمالدئید و مواد تشکیل دهنده فعال هستند و برخی از دستمال‌های کاغذی معمولا آلوئه ورا، لوسیون، الکل، فسفات، کلر، پروکسید، عطر، رنگ و دیگر مواد را هم در خود دارند که همه این افزودنی‌ها می‌تواند باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک در پوست شود و نواحی مربوطه را تحریک کند؛ بنابراین بعد از این‌که متوجه شدید تحریک و حساسیت پوستی شما به دلیل استفاده از دستمال کاغذی است، مصرف آن را متوقف کنید و به سراغ دستمال‌های نخی بروید.

تیموتی تاونسند، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: مواد شیمیایی سمی معروف به پر فلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل که قبلاً در لجن فاضلاب مشاهده کردیم و در دستمال توالت نیز پیدا می‌شود، مطمئناً نشان می‌دهد که این منبع دیگری از آلودگی و عامل بیماری‌های متعدد است که باید در مورد آن فکر و ورود آن به محیط را محدود کنیم. هنگامی که دستمال توالت شسته می‌شود، این مواد شیمیایی به سیستم فاضلاب نفوذ می‌کند.

علاوه بر برخی سرطان‌ها، PFAS با شرایط بی شمار دیگری از جمله نارسایی کبد، بیماری تیروئید، آسم و کاهش باروری مرتبط است.

محققان گفتند: نتایج ما نشان می‌دهد که کاغذ توالت باید به عنوان منبع بالقوه و اصلی مواد شیمیایی سمی پر فلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل در سیستم‌های تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شوند.

پژوهشگران نتایج خود را با داده‌های سایر مطالعات که سطوح PFAS را در فاضلاب و سرانه استفاده از دستمال توالت در چندین کشور اندازه‌گیری می‌کردند، ترکیب کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که دستمال توالت حدود چهار درصد از diPAP‌ها در ایالات متحده و کانادا، ۳۵ درصد در سوئد و تا ۸۹ درصد در فرانسه را تشکیل می‌دهد.

در این مطالعه آمده است: «علیرغم این واقعیت که مردم آمریکای شمالی بیشتر از مردم ساکن در بسیاری از کشورها از دستمال توالت استفاده می‌کنند، درصدهای محاسبه شده نشان می‌دهد که بیشتر PFAS از لوازم آرایشی، منسوجات، بسته‌بندی مواد غذایی یا سایر منابع وارد سیستم‌های فاضلاب ایالات متحده می‌شود".

"این مطالعه کاغذ توالت را به عنوان منبع PFAS برای سیستم‌های تصفیه فاضلاب شناسایی می‌کند و هشدار می‌دهد که در برخی مکان‌ها می‌تواند منبع اصلی آلودگی سمی باشد. "

یافته‌های محققان آمریکایی روز سه شنبه در مجله Environmental Science & Technology Letters منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha