دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 353008

مانند هر سال، با نزدیک شدن به فصل بهار بسیاری از افراد دچار حساسیت فصلی می شوند و مشکلات متعددی از قبیل سردرد، عطسه و آبریزش بینی را تجربه خواهند کرد. از لحاظ علمی در شرایطی بدن برخی افراد در برابر ماده های حساسیت زا یا آلرژن واکنش شدیدی نشان می دهد و با تولید مداوم آنتی بادی، آلرژی یا حساسیت رخ می دهد.

حساسیت فصلی بهار  علل ، جلوگیری و درمان در منزل

در واقع آنتی بادی ها باعث آزاد شدن هیستامین می شوند و این ماده سبب گشاد شدن عروق خونی می شود. در نتیجه گشاد شدن رگ ها، فرد دچار مشکلاتی از قبیل ورم چشم، ورم بینی، التهاب، عطسه و آبریزش بینی خواهد شد. معمولاً نیاز است تا برای درمان حساسیت فصلی بهار و دیگر آلرژی ها به یک فوق تخصص آلرژی مراجعه کرده یا از مشاوره آنلاین در این زمینه استفاده کنید. اما در این مطلب سعی می کنیم علائم کلی حساسیت فصلی بهار را ذکر کنیم و همچنین انواع درمان های خانگی را هم مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید در این فصل مشکلات مربوط به آلرژی خود را تا سر حد امکان برطرف کنید و همچنین با رعایت نکاتی ساده، از بروز آن جلوگیری کنید.

علائم حساسیت فصلی بهار چیست؟

علائم حساسیت فصلی بهار می تواند مانند حساسیت در دیگر فصول سال باشد. در واقع به دلیل ترشح بیش از حد هیستامین و تاثیر آن بر رگ ها، آبریزش چشم و آبریزش بینی در حساسیت فصل بهار رایج است. به علاوه بسته به ماده ای که باعث بروز آلرژی در فرد شده باشد، علائم دیگری مانند التهاب گلو، خارش چشم، عطسه های مکرر و سردرد های سینوسی هم ممکن است بروز دهند. به علاوه حساسیت در فصل بهار می تواند باعث بروز مشکلات پوستی مانند اگزما، درماتیت تماسی و کهیر هم بشود.

به طور کلی می توانیم تمام علائم حساسیت فصلی بهار را به صورت زیر در نظر بگیریم:


  • آبریزش بینی
  • آبریزش و خارش چشم
  • عطسه های مکرر
  • سردرد
  • خستگی و کلافگی
  • قرمزی چشم
  • گرفتگی بینی
  • کیپ شدن بینی
  • سرفه و التهاب گلو
  • اگزما
  • کهیر
  • درماتیت تماسی

راه های جلوگیری از حساسیت فصلی بهار

برای جلوگیری از بروز حساسیت فصلی در بهار حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:


  • در بیرون از منزل تا سر حد امکان از ماسک استفاده کنید تا از ورود مواد حساسیت زا از طریق هوا به مجاری تنفسی جلوگیری شود
  • در بیرون از منزل برای جلوگیری از ورود گرد و مواد حساسیت زا به چشم از عینک دودی استفاده کنید
  • سعی کنید به کندههای پوسیده درختان نزدیک نشوید
  • چمن های باغچه خودتان را کوتاه نگه دارید
  • در داخل منزل از تماس مستقیم با لباس هایی که بیرون از منزل آنها را به تن داشتید، دوری کنید
  • بهتر است در داخل منزل از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید و تا سر حد امکان پنجره ها را باز نکنید
  • لباس های شسته شده را بیرون از منزل در معرض مستقیم هوا قرار ندهید

حساسیت فصلی بهار  علل ، جلوگیری و درمان در منزل

درمان های دارویی حساسیت فصلی بهار

به طور کلی درمان های دارویی رایجی برای حساسیت فصلی در بهار وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم؛ اما توجه داشته باشید که بهتر است بدون مشورت با پزشک و به صورت سرخود این داروها را مصرف نکنید تا از بروز مشکلات دیگر و تشدید آلرژی جلوگیری شود.

اسپری بینی: با استفاده از اسپری بینی کرومولین سدیم می‌توانید علائم حساسیت از جمله آبریزش بینی و التهاب گلو را کاهش دهید. این اسپری عوارض جانبی خاصی ندارد.

قطرههای چشمی: قطره های چشمی مخصوص حساسیت در فصل بهار وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید تورم، خارش و قرمزی چشم را کاهش دهید.

آنتی هیستامین: به عنوان آنتی هیستامین های رایج می توانیم به سیتریزین و لوراتادین اشاره کنیم که تا حدی علائم مربوط به حساسیت از قبیل آبریزش چشم و بینی و عطسه را کاهش میدهند.

مواد ضد احتقان:

استفاده از مواد ضد احتقان سبب کاهش گرفتگی بینی می شود. این مواد به صورت شربت، قرص، اسپری و قطره موجود هستند و می توانید آنها را تهیه و استفاده کنید.

داروهای ترکیبی ضد حساسیت: برخی داروها از قبیل لوراتادین و فکسوفنادین جزوه دسته داروهای ترکیبی درمان حساسیت قرار می گیرند که دارای ترکیبی از داروهای ضد احتقان و آنتی هیستامین ها هستند.

درمان های خانگی حساسیت فصلی در بهار

جدای از درمان های دارویی که پیشنهاد می شود طبق نظر و تجویز فوق تخصص آلرژی مصرف شوند،

با انجام برخی کارهای ساده و رعایت نکاتی می توانید حساسیت فصلی خودتان را در منزل درمان کنید.

شستشوی سینوس ها

یکی از کارهای اصلی که برای درمان حساسیت های فصلی در بهار که بر آن تاکید می‌شود، شستشوی مداوم سینوس ها است. شما توانید با استفاده از سرم های شستشوی بینی یا استفاده از محلول آب نمک رقیق، به صورت مستقیم و مداوم طی چند مرحله در طول شبانه ‌روز سینوس های خودتان را شستشو دهید. این کار باعث رفع گرفتگی بینی و التهاب گلو میشود و تا حد زیادی بر روی کاهش عطسه و آبریزش بینی هم تاثیر دارد. در این راستا باید توجه داشته باشید که برخی اوقات ممکن است علائم شما مربوط به حساسیت فصلی نباشد و در واقع بیانگر مشکلات سینوسی باشد. در این صورت احتمالاً دچار سردردهای تکرار شونده، گیجی، سرگیجه و خستگی مفرط هم خواهید شد. در چنین شرایطی بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا مشکل تان را برطرف کند.

نوشیدن مایعات زیاد

نوشیدن مایعات به حجم و دفعات زیاد در طول شبانه روز می تواند تاثیر بسزایی بر درمان حساسیت فصلی بهار داشته باشد.

رژیم غذایی سالم

با داشتن تغذیه سالم می توانید سیستم ایمنی بدنتان را در برابر مواد و عوامل حساسیت زا مقاوم کنید و کمتر دچار آلرژی بشوید. وجود مواد غذایی مهمی از قبیل میوه و سبزیجات، مغزیجات و مایعات ترکیبی از قبیل عسل آبلیمو در رژیم غذایی میتواند تا حد زیادی بدن شما را مقاوم کند.

استفاده از سیستم تهویه هوا در منزل

برای تشدید نشدن حساسیت فصلی خود و جلوگیری از آن بهتر است از سیستم های تهویه و گرمایشی استفاده کنید و داخل منزل را خشک نگه دارید.

حساسیت فصلی بهار  علل ، جلوگیری و درمان در منزل

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی استفاده از داروهای ضد حساسیت بدون تجویز و نظارت پزشک متخصص می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی و در شرایطی تشدید شدن حساسیت فصلی شما بشود. در واقع ابتدا باید ماده و عامل ایجاد حساسیت تشخیص داده شود و بر اساس آن درمان های خانگی و دارویی تجویز شود. در نتیجه توجه داشته باشید در صورت ادامه دار بودن علائم حساسیت برای بیش از چند روز، بهتر است به پزشک متخصص آلرژی و ایمونولوژی مراجعه کرده یا از مشاوره پزشکی آنلاین در این زمینه استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر مبتلا به بیماری هایی از قبیل آسم، میگرن و عفونت سینوسی هستید، حتماً قبل از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی از پزشکان متخصص و فوق تخصص برتر کشور، ما به شما کلینیک آنلاین مدیست را پیشنهاد می کنیم. با مراجعه به https://medist.ir/ می توانید از مشاوره متنی، صوتی و تصویری با پزشکان متخصص و فوق تخصص در زمینه های مختلف نهایت استفاده را ببرید و به صورت کاملاً اینترنتی بدون نیاز به مراجعه حضوری به مطب، نسخه پزشک را دریافت کرده و روند درمان خود را آغاز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha