شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 353059

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که پشت گلو و لوزه ها را تحت تاثیر قرار داده که تحریک و متورم می شوند. آزمایش می‌تواند باکتری استرپتوکوک گروه A را که می‌تواند باعث گلودرد استرپتوکوکی و سایر عفونت‌ها (از جمله  مخملک، آبسه و  ذات‌الریه) شود، شناسایی کند.

تست سریع استرپ چه کاربردی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیدزهلث، آزمایش سریع استرپتوکوکی شامل یک سواب سریع گلو است. در عرض چند دقیقه، آزمایش می‌تواند باکتری استرپتوکوک گروه A را که می‌تواند باعث گلودرد استرپتوکوکی و سایر عفونت‌ها (از جمله مخملک، آبسه و ذات‌الریه) شود، شناسایی کند.

توضیح دادن آزمون با عباراتی که کودک شما می تواند درک کند ممکن است به کاهش هر گونه ترس کمک کند. در طول آزمایش، کودک خود را تشویق کنید تا آرام شود و بی حرکت بماند تا پزشک بتواند به راحتی گلو و لوزه ها را پاک کند.

گلودرد استرپتوکوکی چیست؟

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که پشت گلو و لوزه ها را تحت تاثیر قرار داده که تحریک و متورم می شوند. این عفونت باکتریایی باعث گلودرد می شود که به ویژه هنگام بلع دردناک است. کودک شما ممکن است لکه های سفید یا زرد، یا پوششی روی گلو و لوزه ها و غدد لنفاوی داشته باشد. گردن ممکن است متورم شود و در لمس حساس شود.

تست سریع استرپ چه کاربردی دارد؟

چرا تست سریع استرپتوکوکی انجام می شود؟

تست سریع استرپتوکوکی برای کمک به تشخیص سریع این که آیا گلودرد کودک ناشی از عفونت استرپتوکوکی است در مقابل سایر میکروب ها (معمولا ویروس ها) که نیازی به درمان آنتی بیوتیکی ندارند، انجام می شود.

پزشکان ممکن است آزمایش سریع استرپتوکوکی انجام دهند اگر کودک:

  • علائم عفونت گلودرد استرپتوکوکی را دارد و علائم معمول عفونت ویروسی را ندارد
  • گلودرد دارد و در معرض فردی شناخته شده به گلودرد استرپتوکوکی قرار گرفته است، یا اگر موارد گلودرد استرپتوکوکی در جامعه زیاد باشد

گاهی به جای آزمایش سریع استرپتوکوک، کشت گلو انجام می دهند. کشت گلو دقیق‌تر از آزمایش سریع استرپتوکوکی است، اما بازگشت نتایج بیشتر (2 تا 3 روز) طول می‌کشد.

چگونه می توانم فرزندم را برای آزمایش سریع استرپتوکوکی آماده کنم؟

کودک خود را تشویق کنید که در طول عمل بی حرکت بماند تا پزشک بتواند نمونه خوبی برای آزمایش دقیق جمع آوری کند. حتماً به آنها بگویید که آیا فرزندتان اخیراً آنتی بیوتیک مصرف کرده است یا نه و از کودکتان قبل از آزمایش از دهانشویه استفاده نکنید، زیرا ممکن است بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد.

تست سریع استرپتوکوکی چگونه انجام می شود؟

کشیدن سواب تنها چند ثانیه طول می کشد. پزشک از کودک شما می خواهد که دهان خود را تا حد امکان باز کند. آنها زبان کودک شما را با یک چوب صاف (تضعیف کننده زبان) به سمت پایین فشار می دهند تا دهان و گلو را به وضوح بررسی کنند. با استفاده از یک سواب پنبه‌ای نرم و تمیز، آن‌ها به آرامی پشت گلو، اطراف لوزه‌ها و هر ناحیه قرمز یا دردناک را برای جمع‌آوری نمونه برس می‌زنند.

گاهی اوقات، از دو سواب استفاده می‌کنند، بنابراین در صورت منفی بودن نتایج آزمایش سریع استرپتوکوکی، می‌توان سواب دوم را برای کشت گلو فرستاد. سپس ترشحات روی سواب در مطب یا آزمایشگاه آزمایش می شود.

ممکن است بخواهید کودک خردسال را در حین انجام عمل روی پاهای خود نگه دارید تا از جابجایی آنها جلوگیری کنید که می تواند گرفتن نمونه خوب را دشوارتر کند.

تست سریع استرپ چه کاربردی دارد؟

کودک من از آزمایش سریع استرپ چه انتظاراتی باید داشته باشد؟

هنگامی که سواب پشت گلو را لمس می کند، کودک شما ممکن است دهانش را ببندد. اگر گلوی کودک شما دردناک است، استفاده از سواب ممکن است برای مدت کوتاهی باعث درد خفیف شود.

چه زمانی نتایج آزمایش سریع استرپتوکوکی آماده است؟

نتایج آزمایش معمولاً در حدود 15 دقیقه در دسترس است. اگر آزمایش سریع استرپتوکوک نشان دهنده عفونت استرپتوکوکی باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. اما برخی از نتایج منفی آزمایش سریع استرپتوکوکی نادرست هستند (به این معنی که کسی واقعاً عفونت گلودرد استرپتوکوکی دارد حتی اگر نتایج سریع استرپتوکوک منفی بود). بنابراین، پزشک ممکن است کشت گلو را انجام دهد تا مطمئن شود نتایج دقیق هستند.

خطرات آزمایش سریع استرپتوکوک چیست؟

سواب گلو ممکن است ناراحت کننده باشد، اما آزمایش سریع استرپتوکوک خطری ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha