سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به آماده‌باش آتش‌نشانی با ظرفیت چهاربرابری برای چهارشنبه‌سوری گفت: انتظار داریم ادارات زود کارمندان را ترخیص کنند تا سریع به منزل برسند.

امروز ادارات را زودتر تعطیل کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اکو ایران، قدرت‌الله محمدی در یک برنامه تلویزیونی گفته چهارشنبه‌سوری سال به سال خطرناک‌تر شده است. او با اشاره به صدمات امسال گفته که طبق آمار امسال تا الان (24 اسفند) تعداد ۱۹ نفر فوتی و نیز تعداد زیادی زخمی به دنبال حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری داشتیم که عمده این اتفاقات به دلیل جمع‌آوری و انبارداری اینگونه مواد در منازل مسکونی پیش آمده است.

محمدی به وظیفه خانواده‌ها هم اشاره و تاکید کرده است: مانع شور و هیجان مردم نیستیم ولی نقطه قرمز زمانی است که این هیجان تبدیل به حادثه ناگوار شود. توصیه‌های زیادی در رسانه‌ها انجام دادیم تا بتوانیم حوادث را کاهش بدهیم. موضوعاتی وجود دارد که اگر رعایت کنیم کاهش خطرات را به همراه دارد. مثلا توصیه می‌کنیم که والدین حتما همراه فرزندانشان باشند و مراقبت کنند تا کار به اعمال خطرناک نرسد. موارد زیادی از روشن شدن آتش در پارکینگ وجود دارد که سال گذشته باعث انفجار ۱۲ خودرو شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: اگر حادثه‌ای خارج از اراده ‌و توان افراد رخ داد، حتما با آتش‌نشانی تماس بگیرند. گاهی تماس نگرفتند و روند اشتعال طولانی شده و حادثه‌ای فاجعه‌بار رخ داده است. از پریدن از روی آتش بخصوص با لباس‌های بلند مانند مانتو و چادر به شدت خودداری کنید. بمب‌های صوتی آسایش شهروندان را می‌گیرد و انعکاس صدا در کنار بیمارستان‌ها و منازل مسکونی چندبرابر است.

محمدی تصریح کرد: والدین اجازه ندهند تا فرزندانشان ترقه‌های پرخطر بخرند. هیجانات کاذبی وجود دارد که حادثه ناگوار مانند قطع عضو را به همراه دارد. خرید و در جیب گذاشتن این مواد محترقه و ایجاد گرما باعث انفجار می‌شود. طبق آمار سال گذشته ۶۲ منزل بر اثر همین موارد دچار حادثه شدند.

وی همچنین به بالن‌های مربوط به چهارشنبه‌سوری که به بالن آرزوها شناخته می‌شوند اشاره کرد و گفت: بالن‌های آرزوها زمانی که رها می‌شوند معلوم نیست کجا فرود می‌آید. ممکن است روی یک درخت سرو صد ساله فرود بیاید و آن را بسوزاند یا ممکن است در بالکن یک واحد مسکونی سقوط کرده و آتش به خانه وارد کند.

محمدی ادامه داد: برخی افراد ترقه‌ها را از بالکن به روی خودروهای در حال تردد پرتاب می‌کنند. گاهی نیز ترقه‌ها را به داخل خودروهای در حال حرکت می‌اندازند و جانی از دست می‌رود. اگر صبح روز چهارشنبه به خیابان بروید، می‌بینید که برخی المان‌های ترافیکی آسیب دیده‌اند. این‌ها همه خسارت است و مردم را هم به زحمت می‌اندازد. توصیه می‌کنیم که مردم امشب در فضاهای باز و به مقدار خیلی کم به روشن کردن آتش بپردازند. فاصله بین فرد و آتش حداقل ۵۰ سانت باید باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به آمادگی این سازمان طی امروز و امشب گفت: برای امروز ۳۵۰۰ نفر آتش‌نشان در ۸۰۰ نقطه شهر تهران به صورت آماده باش استقرار دارند. سامانه ۱۲۵ با طرفیت چهار برابری امروز و امشب خدمات می‌دهد. در کنار حوادث امروز روزانه ۴۰۰ امداد و خدمات هم داریم.


وی در پایان گفت: انتظار داریم ادارات زودتر کارمندان را ترخیص کنند تا سریع به منزل برسند. رعایت حال خانم‌های باردار، بیماران و سالمندان را بکنیم. برخی از این اقلام، وارداتی است و امسال با افزایش ارز گران شده است. به همین دلیل کارگاه‌های تولید داخلی افزایش پیدا کرده و تولید این مواد کاملا غیر استاندارد است و با کوچک‌ترین ضربه دچار انفجار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha