رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نرخ ابتلا به سل در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی ۳.۲ دهم از میانگین کشوری بیشتر است.

نرخ ابتلا به سل در خراسان رضوی از میانگین کشوری بیشتر است

به گزارش سلامت نیوز دکتر زهرا نهبندانی در گفت و گو با ایرنا افزود: نرخ ابتلا به سل در کشور ۷.۳ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پرشکی مشهد ۱۰.۵ نفر است.

وی ادامه داد: علت بیشتر بودن نرخ بروز سل در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از متوسط کشوری، حضور جمعیت شناور اتباع به ویژه اتباع افغانستانی است ولی این نرخ ابتلا از برخی دانشگاه‌ها مثل سیستان و بلوچستان، زابل و گلستان کمتر است.

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال گذشته ۶۶۶ بیمار مبتلا به سل در مناطق زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شدند که از این تعداد، ۳۸۳ نفر مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت هستند که ۳۰۹ بیمار در شهر مشهد و ۷۴ بیمار در سایر شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده اند.

نهبندانی افزود: از بیماران مبتلا به سل شناسایی شده، ۵۳۷ بیمار از شهر مشهد و ۱۲۹ بیمار در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

وی اضافه کرد: شاخص بروز ابتلا به سل در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در مناطق زیر پوشش این دانشگاه ۱.۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است چرا که با توجه به این که برخی از علائم بیماری سل مشابه بیماری کروناست، در سالیان گذشته بیشتر توجه بر روی ویروس کرونا بود که با توجه به برگشت وضعیت به قبل از شیوع این ویروس و اجرای غربالگرهای فعال در اتباع خارجی شاهد افرایش شناسایی هستیم.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha