مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان‌رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان و آذربایجان‌شرقی امسال میزبان بیشترین گردشگران نوروزی بودند. این گردشگران براساس اعلام آمار اشتغال هتل‌ها از سوی جامعه هتلداران، امسال کمتر از سال‌های گذشته به سمت هتل‌ها رفتند و خانه‌های غیررسمی و چادرخوابی را به مراکز اقامتی ترجیح دادند؛ اولویت‌بندی‌ای که بیش از هر چیزی گرانی مراکز اقامتی باعث آن شدند. هر چند قیمت خانه‌های غیر مجاز هم بسیاری از گردشگران را به سمت چادرخوابی برد تا جایی که برخی از گردشگران حتی در راهروهای مدارس چادر برپا کردند. موضوع تا جایی پیش رفت که استان مازندران چادرخوابی را ممنوع کرد.

چادرخوابی به جای اقامت در هتل‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان‌رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان و آذربایجان‌شرقی امسال میزبان بیشترین گردشگران نوروزی بودند. این گردشگران براساس اعلام آمار اشتغال هتل‌ها از سوی جامعه هتلداران، امسال کمتر از سال‌های گذشته به سمت هتل‌ها رفتند و خانه‌های غیررسمی و چادرخوابی را به مراکز اقامتی ترجیح دادند؛ اولویت‌بندی‌ای که بیش از هر چیزی گرانی مراکز اقامتی باعث آن شدند.

هر چند قیمت خانه‌های غیر مجاز هم بسیاری از گردشگران را به سمت چادرخوابی برد تا جایی که برخی از گردشگران حتی در راهروهای مدارس چادر برپا کردند. موضوع تا جایی پیش رفت که استان مازندران چادرخوابی را ممنوع کرد. علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، از موج سوم سفرهای سال‌ جاری پس از ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد.

شالبافیان معتقد است در سال‌ جاری به دنبال برنامه‌ریزی یک سال گذشته، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور توانسته است توزیع زمانی و مکانی سفر را بهبود بخشد. شالبافیان می‌گوید:« در نوروز امسال دو رویکرد توزیع زمانی و مکانی سفر را در دستور کار داشتیم که گزارش‌ها و آمارها نشان می‌دهد این رویکرد به خوبی انجام شده است.»


براساس آمارهای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، طبیعت‌گردان موج دوم سفرهای نوروزی را به راه انداخته‌اند. این موج البته به دلنگرانی بسیاری از فعالان حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی دامن زده است، بویژه آنکه نوروز سال جدید با مرگ یک یوز مادر -که باردار سه توله یوز بود- در جاده میامی به عباس‌آباد در مسیر تهران-مشهد آغاز شد.

شهرهای مذهبی شلوغ می‌شود


به گفته شالبافیان نزدیک به یک میلیون نفر در تعطیلات سال جدید به مسافران نوروزی خدمات‌رسانی کردند: «در این میان جلوه زیبای خدمت زمانی است که نیروهای داوطلب و جهادی را می‌بینیم که خود را وقف کمک و خدمت به مردم می‌کنند.»
وی با اشاره به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان افزود: «بعد از پایان تعطیلات نوروزی، شب‌های قدر و نیز عید فطر را داریم که این دو مناسبت‌ نشان می‌دهد به احتمال زیاد با یک موج دیگری از سفر مواجه خواهیم بود که البته احتمالاً شهرهای مذهبی مقصد سفر بسیاری از مسافران باشد.»
طبق گفته شالبافیان، تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان باعث شده است به احتمال زیاد تعدادی از هموطنان عزیزمان سفر خود را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کنند که در همین راستا پیش‌بینی می‌شود با موج دیگری از سفر بعد از ماه رمضان مواجه باشیم و از همین الان برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران در روزهای بعد از ماه رمضان آمادگی لازم را داریم.
شالبافیان با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۰۹۶۲۹ نیز می‌گوید: «این سامانه در نوروز و در طول سال فعال است و با دریافت گزارش‌ها، نظرات، پیشنهادها و انتقادات مسافران از طریق این سامانه به تدوین راهکاری مهم برای ارائه خدمات شایسته به مسافران دست پیدا می‌کنیم.»
حفظ محیط‌زیست، آسیب نرساندن به درختان، دست نزدن به حیوانات، عدم ریختن زباله در طبیعت، روشن نکردن آتش، توجه به فرهنگ جامعه محلی و انتفاع آنها، استقرار محل‌هایی برای تأمین مواد خوراکی مسافران در روز سیزده بدر، رعایت حجاب بخصوص در ‌محیط‌های روستایی، حفظ ایمنی و بهداشت شخصی، توجه به گزش حیوانات، حفاظت از میراث‌ فرهنگی، توجه و احترام به معلولان و سالمندان، مراقبت از کودکان، مدیریت ترافیک برگشت مسافران و همچنین فرهنگ‌سازی برای رفتن به سیزده بدر بعد از افطار از جمله نکات مورد نظر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در مدیریت سفرهای نوروزی بود.

آغاز سفرها از نیمه شعبان


دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر هم با اشاره به اینکه امسال توزیع زمانی و مکانی سفر نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، ادامه می‌دهد: سفرها از نیمه شعبان آغاز شد و به محض جمع‌بندی ستاد سفر نوروز ۱۴۰۲ تعطیلات بعدی را در شب‌های قدر، عید سعیدفطر، شهادت امام سجاد و ۱۵ و ۱۶ خرداد خواهیم داشت. به گفته فاطمی حجم تعطیلات در بهار امسال افزایش پیدا کرده و قابلیت سفرها نیز بیشتر خواهد شد.
او با بیان اینکه امسال آمار رسمی با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند میزان ترددهای جاده‌ای، ریلی، هوایی، مصرف سوخت و ماندگاری تلفن همراه در استان، دقیق‌تر از سال‌های گذشته سنجیده شده است، می‌گوید: آمار سفرها از شانزدهم در سامانه ثبت شده و هیچ سالی آمار تا این اندازه به واقعیت نزدیک‌ نبوده است.
به گفته فاطمی بیشترین میزان سفرها مربوط به استان‌های مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان‌رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان و آذربایجان‌شرقی بوده، همچنین بیشترین اقامت رسمی به ترتیب در استان‌های خراسان‌رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و آذربایجان‌شرقی بوده است.
به گفته فاطمی، استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، گلستان و خراسان‌شمالی بیشترین رشد اقامت‌های رسمی را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، قم و یزد نیز کمترین تصادفات جاده‌ای را داشته‌اند. همچنین کمترین رشد تصادفات جاده‌ای به استان‌های خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، سمنان، یزد، البرز و زنجان اختصاص داشته است. استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و منطقه آزاد چابهار نیز بدون شکایت بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha