فیبر نوعی ماده مغذی غیرقابل هضم است که در غذاهای گیاهی متمرکز شده است. بر خلاف سایر مواد مغذی، بدن شما نمی‌تواند فیبر را هضم یا جذب کند، بنابراین از روده کوچک شما به روده بزرگ شما عمدتاً دست نخورده عبور می کند.

خواص این ماده مغذی برای تقویت گوارش و پیشگیری از سرطان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از health، حتما از فیبر زیاد شنیده‌اید،‌ اما شاید دقیق ندانید فیبر چیست و چه فوایدی دارد؟

فیبر نوعی ماده مغذی غیرقابل هضم است که در غذاهای گیاهی متمرکز شده است. بر خلاف سایر مواد مغذی، بدن شما نمی‌تواند فیبر را هضم یا جذب کند، بنابراین از روده کوچک شما به روده بزرگ شما عمدتاً دست نخورده عبور می کند.

و اتفاقا دلیل اهمیت آن هم همین است که هضم نمی‌شود اما به سلامت سیستم گوارشی شما کمک می‌کند. فیبر به شما کمک می کند تا حرکات روده راحت و منظمی داشته باشید.


بر همین اساس رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر می‌توانند به پیشگیری و درمان بیماری‌های گوارشی مانند یبوست و بیماری دیورتیکول کمک کنند.

همه فواید فیبر


پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ کمک کند.


فیبر برای تنظیم التهاب روده، ارتقاء وزن بدن سالم و کاهش سطح کلسترول مهم است، که همگی برای کاهش خطر بیماری حیاتی هستند. یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که فیبر مصرفی بالایی دارند ممکن است تا ۲۱ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون داشته باشند.

علاوه بر این، افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند نسبت به افرادی که از رژیم‌های غذایی کم فیبر پیروی می‌کنند بیشتر عمر می‌کنند. همچنین فیبر به شما کمک می‌کند بعد از خوردن غذا احساس سیری و سیری کنید که می‌تواند به شما در حفظ وزن بدن کمک کند. فیبر محلول هضم و جذب مواد مغذی را کند و کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ که شامل ۳۴۵ نفر بود نشان داد که در مقایسه با سایر اجزای رژیم غذایی، دریافت فیبر قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده کاهش وزن است. رژیم‌های غذایی مرتبط با وزن بدن سالم مانند رژیم مدیترانه ای و رژیم های گیاهی سرشار از غذاهای غنی از فیبر مانند لوبیا، سبزیجات، میوه ها و آجیل هستند.

فیبر به کاهش جذب کلسترول توسط بدن و افزایش دفع آن کمک می‌کند. به همین دلیل است که نشان داده شده است که پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا باعث کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بیماری قلبی می‌شود.

چه غذاهایی سرشار از فیبر هستند؟


غذاهای غنی از فیبر فراوانی وجود دارد، از جمله در انواع سبزیجات و میوه‌ها شامل کلم بروکلی، آووکادو، تمشک، توت سیاه و گلابی. در گروه غذایی حبوبات و آجیل‌ها هم می‌توان به جو،‌ جوی دوسر، کینوا،‌برنج قهوه‌ای، دانه کتان، بادام، تخمه آفتابگردان، عدس، لوبیا و نخود اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha