یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 353841

کارشناس مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان راه‌های پیشگیری از بروز سردرد در ایام روزه‌داری را تشریح کرد و گفت: روزه‌داران آب و مایعات کافی بنوشند.

علت سردرد هنگام روزه داری چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، فاطمه غفوری با اشاره به راه‌های جلوگیری از بروز سردرد در ایام روزه‌داری اظهار کرد: سردرد در ایام روزه‌داری به دلایل مختلف اعم از عادت به کافئین و تنباکو و قطع آن، خستگی و عدم استراحت و خواب کافی به علت فعالیت زیاد، از دست دادن آب بدن، گرسنگی و اُفت قند خون یا افت فشار خون به وجود می‌آید.

کارشناس مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان وی با بیان اینکه ممکن است سردردهای میگرنی نیز در ایام روزه‌داری تشدید شود، افزود: با توجه به اینکه کاهش قند خون و کم‌آبی موجب افزایش اسیدهای چرب آزاد خون شده و به طور مستقیم اثر شدیدی بر آزادسازی کانکولامین‌ها در موارد میگرن می‌شود اما حتی این افراد نیز با راهنمایی و کمک پزشک معالج و ایجاد تغییرات مختصر در مصرف دارو می‌توانند روزه بگیرند.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از سردرد در ایام روزه‌داری، بیان کرد: روزه‌داران آب و مایعات کافی بنوشند، همچنین مصرف سبزیجات در وعده سحری کمک‌کننده است‌ از سویی روزه‌داران در ماه مبارک رمضان برنامه خود را طوری تنظیم کنند تا خواب و استراحت کافی داشته باشند.


غفوری با اشاره به اینکه حضور کمتر در معرض نور خورشید برای جلوگیری از بروز سردرد کمک‌کننده است، گفت: روزه‌داران در صورتی که مجبور به حضور در معرض نور خورشید شدند از عینک و کلاه استفاده کنند، همچنین فعالیت‌های بدنی و ورزش در معرض نور خورشید انجام نشود.

وی با بیان اینکه استعمال سیگار یک تا دو هفته قبل از ماه رمضان باید ترک و یا به حداقل رسانده شود، تصریح کرد: مصرف قهوه و چای پررنگ قبل از ماه رمضان کم‌کم کاهش یابد، همچنین گاهی مصرف یک قرص مسکن در وعده سحری می‌تواند کمک‌کننده باشد البته اگر سردرد به علت افت فشار خون بسیار جدی باشد باید روزه را شکست.


کارشناس مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روزه‌داری در مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و توضیح داد: روزه‌داری و رعایت برنامه غذایی صحیح با کاهش عوامل خطر مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی‌های خون و نکشیدن سیگار موحب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود اما در مورد کسانی که به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند موضوع متفاوت بوده و روزه‌داری در این افراد منوط به تشخیص پزشک با توجه به شرایط اختصاصی بیمار است.

غفوری متذکر شد: بیمارانی که برای کنترل بیماری خود به طور منظم و در ساعات معینی در وسط روز دارو مصرف می‌کنند نباید روزه بگیرند، بیماران قلبی نیز باید به تداخلات دارو و غذا توجه کرده و به طور دقیق به توصیه‌های پزشک معالج خود عمل کنند البته آن دسته از بیماران قلبی که سابقه جراحی با استنت‌گذاری دارند با اجازه پزشک معالج منعی برای روزه‌داری ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha