عجب حکایتی شده این تعطیلات و هجوم شهروندان به جاده و خیابان‌ها برای رسیدن به مقصدی جهت لذت‌بردن از اوقات‌شان و ناله‌های طبیعت از دست بی‌فکری و ندانم‌کاری‌های خیل عظیمی از هموطنان که با آگاهی از مضرات ریختن زباله در مناطق مختلف باز هم به این کار خود ادامه داده و حالا از جاده‌ها گرفته تا ساحل و دریا و رودخانه و جنگل و کوه‌ها به زباله‌دانی بزرگ تبدیل شده‌اند.

فاجعه در مازندران: تولید روزانه 21 هزار تن زباله در ایام نوروز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ما ایرانیان این باشد که اطلاعات زیادی داریم و می‌توانیم در رابطه با تمام حوزه‌ها اظهار نظر کارشناسانه داشته باشیم. اما ویژگی بارز ما این است که به ندرت از این همه معلومات استفاده کرده و به همین دلیل در اکثر مواقع اسیر اعمال خود می‌شویم. کمتر ایرانی‌ای را می‌توان یافت که به گردشگاه و طبیعتی زیبا رفته و از بوی بد زباله نرنجیده باشد. این همان کاشته خود اوست که در جای دیگری در حال برداشت است. طی سال‌های اخیر، پاکسازی معابر و حاشیه شهرها و راه‌ها و دفن و از بین‌بردن زباله‌ها به یک معضل و چالش بزرگ برای مدیریت مناطق مختلف تبدیل شده است.

وضعیت زباله‌ها به جایی رسیده که حتی در برخی دوره‌ها به شعار اصلی انتخاباتی نمایندگان مجلس یا وعده مسئولان برای گرفتن پست و جایگاهی تبدیل شده است. با این حال یک چیز به وضوح دیده می‌شود و آن هم فقر فرهنگی شهروندان و مسافرانی که می‌توانند آمار میزان تولید زباله‌های یک منطقه را روزانه تا ۷هفت‌برابر بالا ببرند.


طی دو هفته ابتدایی سال جاری، چند میلیون مسافر وارد استان‌های شمالی کشور شدند که با توجه به سابقه قبلی و با یک حساب و کتاب سرانگشتی و غیررسمی می‌توان به این نتیجه رسید که فقط در ایام نوروز چند میلیون تن زباله در طبیعت لطیف و زیبا انباشته شده است. وقتی از خطرات و تاثیرات منفی آشغال و زباله حرف می‌زنیم منظور فقط همان‌هایی که روی زمین به چشم می‌خورند نیست، بلکه نفوذ شیرآبه‌ها و آلاینده‌ها به منابع طبیعی و زیست‌بوم هر روز بیشتر می‌شود و سطح وسیعی از منابع آبی و خاکی استان‌های شمالی را در برمی‌گیرد و این وضع در حالی است که همچنان چرخه منسوخ‌شده جمع‌آوری، دفن و انباشت غیربهداشتی روی میز مسئولان قرار دارد.

برای آگاهی از عمق فاجعه باید از مازندرانی صحبت کرد که سرانه تولید زباله‌اش در روزهای عادی حدود ۳۰۰۰ تن است. اما این میزان در ایام نوروز با ورود بی‌شمار گردشگران به شهرهای مختلف این استان به ۲۱‌هزار تن در روز افزایش‌می‌یابد. آمارها نشان می‌دهد در نخستین ماه سال و همزمان با ورود حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر نوروزی به مازندران، میزان تولید زباله حداقل تا هفت‌برابر افزایش می‌یابد که ۳۰ درصد این زباله‌ها خشک و مابقی تر هستند. اما مشکل آنجاست که در بهترین حالت، این استان فقط توانایی مدیریت ۱۳۰۰ تن از زباله ۳۵۰۰ تنی در روز را دارد که با تشدید آن در این شرایط فقط شرایط بحرانی‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha