سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 353971

استانداردهای کفش نوزادی چیست و چه نشانه‌هایی سلامت پای نوزاد را به خطر می‌اندازد؟

صفر تا صد خرید کفش نوزادی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، همه‌چیز در فروشگاه‌ خرید پوشاک و ملزومات نوزادی شیرین و دوست‌داشتنی است. در این فروشگاه‌ها وسایل آن‌قدر کوچک و بامزه به نظر می رسد که ممکن است پدر و مادرها با هیجان‌زدگی خریدهای اشتباهی داشته‌باشند. کفش نوزادی هم ممکن است جزو همین انتخاب‌های اشتباه باشد. در این مطلب درباره انتخاب کفش نوزادی استاندارد نوشته‌ایم که به حفظ سلامت پای کودک می‌انجامد، چرا که هر اشتباه کوچکی در نوزادی ممکن‌است پا و شیوه‌ راه‌رفتن را در کودکی تحت‌تاثیر قراردهد.

کِی وقت خرید کفش است؟


جوراب و کفش نوزاد باید متناسب با اندازه پای او باشد. جوراب و کفش کوچک‌تر باعث تغییر شکل پای نوزاد می‌شود. جوراب‌های نخی، پشمی و الیاف طبیعی به پای نوزاد فرصت نفس‌کشیدن می‌دهد و جوراب‌های صددرصد نایلونی باعث می‌شود پای نوزاد مدام عرق‌کند. اگر قصدتان گرم‌کردن و تکمیل پوشاک نوزادتان است می‌توانید پاپوش و کفش بخرید اما تا زمانی که فرزندتان بتواند روی دوپا بایستد و راه برود به کفش پیاده‌روی نیاز ندارد. با این حساب بیشتر کفش‌های نوزادی تا یک‌سالگی جنبه دکوری دارند.


کفش مناسب نوزادی را بشناسید


با در نظر گرفتن یک سری ویژگی‌ها می‌توانید از بابت مناسب و استاندارد بودن کفش نوزاد مطمئن‌شوید و خیال‌تان از خرید راحت باشد. در این قسمت از 5 ویژگی کفش نوزادی مناسب می‌گوییم.
1. کفش نوزادی باید در سایزهای کامل و نیم‌سایز تولید شود و در عرض هم تنوع داشته باشد.
2. عرض مناسب، بیشتر در قسمت‌های پنجه و انگشت‌های پا اجازه نمی‌دهد پای نوزاد تحت فشار قرارگیرد.
3. پاشنه و کف کفش نوزادی باید نرم و انعطاف‌پذیر باشد. همین‌طور اگر قصد دارید کفش چرم‌ بخرید حواس‌تان به انعطاف‌پذیری آن باشد چون پای نوزاد باید در راحت‌ترین حالت ممکن قرارگیرد.
4. مواد اولیه به کاررفته در کفش باید از جنس مواد طبیعی باشد و اجازه رد و بدل شدن هوا را بدهد. مواد مصنوعی باعث‌می‌شود پای نوزاد در کفش حسابی عرق‌کند، داغ شود و در نتیجه نوزاد با بی‌قراری ناراحتی‌اش را نشان‌دهد.


چه زمانی باید برای مشکلات پای نوزاد به پزشک مراجعه‌کرد؟


نشانه‌هایی در نوزاد وجودارند که با دیدن آن‌ها بهتراست برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. ناخن‌های فرورفته انگشتان پا، راه‌رفتن با پای به سمت داخل یا راه‌رفتن با پای به سمت بیرون، به تاخیر افتادن راه‌رفتن تا 15 ماهگی و همچنین راه‌رفتن با انگشتان پا جزو این نشانه‎‌هاست. فراموش نکنید کفش‌نوزادی به کودک کمک می‌کند تا تعادل خود را حفظ‌کند و برای ادامه مسیر، اعتمادبه‌نفس داشته‌باشد. بهتراست در خانه فرزندتان را آزاد بگذارید و تا حد امکان اجازه‌بدهید با پای برهنه راه‌رفتن را تمرین‌کند. ضمن این که باید هر 6 تا 8 هفته کفش نوزاد را بررسی‌کنید تا مطمئن‌شوید هنوز اندازه پای اوست و برایش تنگ نشده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha