سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 354016

هندوانه نه تنها میوه‌ای خوشمزه است، بلکه سرشار از مواد مغذی است.

فواید جالب هندوانه که نمی‌دانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارم ایزی، در این مطلب فواید و راه های جالب و آسان برای گنجاندن هندوانه در رژیم غذایی خود را بررسی کرده ایم تا بتوانید از خوردنش لذت ببرید.

هندوانه منبع عالی آبرسانی است، زیرا ۹۲ درصد آن از آب تشکیل شده است. مزایای سلامتی هندوانه همچنین شامل این واقعیت است که کالری کمی دارد و فیبر بالایی دارد - ترکیبی که آن را به یک انتخاب غذایی عالی برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند تبدیل می‌کند.

فواید تغذیه ای هندوانه

هندوانه میوه ای آبرسان و غنی از ریزمغذی ها با مجموعه ای از ویتامین ها در عین حال، کالری پایین است. یک فنجان یا حدود 150 گرم هندوانه می تواند حاوی حداقل 0.6 گرم فیبر، همراه با 11.5 گرم کربوهیدرات باشد که حدود 9 گرم آن قند است.

اگرچه هندوانه منبع خوبی از پروتئین نیست، اما هندوانه همچنان به یک رژیم غذایی غنی از پروتئین با حدود 1 گرم پروتئین در هر وعده 1 فنجان کمک می کند.

هندوانه به‌ترتیب 5 و 14 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A و C را تامین می کند. همچنین حاوی 4 درصد از پتاسیم و منیزیم توصیه شده است.

بیشتر بدانید: خواص باورنکردنی هندوانه برای سلامت مردان

هندوانه شما را هیدراته نگه می دارد

این میوه سالم از 92 درصد آب تشکیل شده است. این میوه این قابلیت را دارد که کم آبی بدن شما را مهار کند و این به این معنی است که باید آن را به رژیم غذایی کاهش وزن خود اضافه کنید.

هیدراته ماندن اغلب می تواند از خشکی دهان جلوگیری کند و برای سلامت قلب و عروق مفید است. هیدراته ماندن بدن شما را در تابستان های پربار خنک نگه می دارد. بدن شما را تمیز می کند و پوست شما را سالم نگه می دارد. بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که فقط یک فنجان هندوانه در روز مصرف کنید و خوب می توانید بروید.

هندوانه به کاهش وزن شما کمک می کند

اگر به این فکر می کنید که چگونه به طور طبیعی وزن خود را کاهش دهید، افزودن این میوه سالم را به رژیم کاهش وزن خود از دست ندهید. از آنجایی که این میوه بیشتر از آب تشکیل شده است، احساس سیری به شما دست می دهد و اشتهای شما را از خوردن میان وعده های مورد علاقه تان کم می کند. بنابراین، اگر به دنبال سبک‌تر شدن هستید، باید به این نکته توجه کنید که این میوه آبدار را به رژیم کاهش وزن خود اضافه کنید.

هندوانه به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند

لیکوپن ماده‌ای است که در هندوانه یافت می‌شود و رنگ قرمز به میوه می‌دهد. حتی گوجه فرنگی هم این ماده را دارد، اما آیا می دانستید که این ماده در هندوانه بیشتر از گوجه فرنگی یافت می شود؟لیکوپن می تواند کلسترول را کاهش دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که روزانه یک فنجان هندوانه مصرف کنید.

بیشتر بدانید: هندوانه قند خون را به شدت افزایش می دهد

هندوانه شدت آسم را کاهش می دهد

هندوانه منبع خوبی از ویتامین C است که مسئول کاهش اثرات آسم است و می تواند به این معنی باشد که تنها با مصرف روزانه یک فنجان هندوانه می توانید با برخی از عوارض شدید آسم مبارزه کنید.

علاوه بر این، افراد مبتلا به آسم با سطوح پایین ویتامین C علائم آسم بیشتری را تجربه می کنند و بنابراین اگر با یکی از این بیماری ها مبارزه می کنید، هندوانه گزینه بسیار خوبی برای شما است.

به زبان ساده، هندوانه حدود 40 درصد ویتامین C دارد که برای بیماران مبتلا به آسم مفید است.

هندوانه مشکلات دندانی را کاهش می دهد

مصرف روزانه یک فنجان هندوانه می تواند از ابتلا به بیماری پریودنتال پیشگیری کند، بیماری که حدود 25 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با از دست دادن دندان، عفونت و همچنین با سایر بیماری های قلبی مرتبط است.

مهمترین ماده ای که اثرات نامطلوب بیماری پریودنتال را کاهش می دهد ویتامین C است. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری هندوانه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

هندوانه با التهاب مبارزه می کند

یکی از شایع ترین انواع بیماری های التهابی که اکثر افراد در حال حاضر با آن مواجه هستند، التهاب است که عامل بسیاری از بیماری های جدی است. این بیماری ها عبارتند از:

  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • فیبرومیالژیا

التهاب مشکلات زیادی به وجود می آورد که امروزه بیشتر افراد با آن مواجه هستند و مبارزه با این بیماری چیزی است که باید به عنوان یک اقدام احتیاطی انجام شود. با این حال، یک راه ساده برای مبارزه با این نوع التهاب، افزودن هندوانه به رژیم غذایی روزمره است.

هندوانه برای عملکرد اعصاب مفید است

هندوانه منبع غنی پتاسیم است که می تواند عملکرد اعصاب را تنظیم کند. به عبارت ساده تر، تکانه ها و پیام های الکتریکی را تسهیل می کند.

باید به خاطر داشته باشید که پتاسیم کمتر در بدن انسان می تواند باعث بی حسی و گزگز بدن شود. بنابراین اگر از گرفتگی ساق پا در پای خود رنج می برید، ممکن است علت کاهش پتاسیم در بدن شما باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک لیوان آب هندوانه بنوشید.

هندوانه از گرمازدگی جلوگیری می کند

گرمازدگی یک مشکل خطرناک است که بسیاری از مردم با آن روبرو هستند. با این حال، این وضعیت می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

هندوانه حاوی الکترولیت هایی است که می تواند از گرمازدگی جلوگیری کند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری آب هندوانه بنوشید و این کار بدن شما را خنک نگه می دارد و به تنظیم دمای بدن کمک می کند.

هندوانه برای کلیه ها مفید است

بدن انسان در معرض مقدار زیادی سموم از مواد غذایی از جمله هوایی که تنفس می کنیم قرار دارد. با این حال، این سموم توسط کلیه ها دفع می شوند و برای اینکه کلیه های خود را سالم نگه دارید و عملکرد خوبی داشته باشید، باید هر روز 1 لیوان آب هندوانه بنوشید.

مواد مغذی اصلی در هندوانه کلسیم و پتاسیم است که به مبارزه با سموم و دفع آنها از بدن کمک می کند.

هندوانه ممکن است به سلامت چشم کمک کند

هندوانه حاوی ترکیبی گیاهی به نام لیکوپن است که ممکن است در جلوگیری از تخریب بافت های چشم نقش داشته باشد. لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان و کاهش دهنده التهاب در نظر گرفته می شود. در حالی که هنوز تحقیقات بیشتری برای مشاهده اینکه چگونه لیکوپن واقعاً از چشم های سالم حمایت می کند، مورد نیاز است، به نظر می رسد که هندوانه واقعاً برای چشم مفید است.

هندوانه درد عضلات را تسکین دهید

نشان داده شده است که هندوانه به شکل میوه یا آبمیوه عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد و درد پس از تمرین را کاهش می دهد. تصور می شود که این اثر مربوط به اسید آمینه ای به نام سیترولین باشد. سیترولین ممکن است به بدن شما کمک کند تولید اکسید نیتریک را افزایش داده و در نتیجه منجر به گردش خون بهتر شود. اگرچه برای تایید این مزیت سلامتی به آزمایش بیشتری نیاز است، چرا آن را امتحان نکنید و آب هندوانه را بخشی از ریکاوری تمرینی خود نکنید!

مزایای بالقوه هضم

هندوانه هم آب و هم فیبر دارد، این دو ماده مغذی برای یک سیستم گوارشی سالم ضروری هستند. رژیم غذایی کم فیبر می تواند منجر به یبوست و سایر مشکلات شود. هندوانه و سایر غذاهای غنی از فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مشکلات سوء هاضمه یا یبوست را کاهش دهید.

طرز تهیه بستنی هندوانه

دستورالعمل های ذکر شده در زیر را دنبال کنید تا یک میان وعده با طراوت و سالم از بستنی هندوانه به دست آورید.

  • ابتدا باید توت فرنگی، هندوانه، آبلیمو و نمک را در مخلوط کن بریزید و مخلوطی از آن درست کنید.
  • پس از انجام این کار، مخلوط را در قالب فریزر ریخته و چوب های بستنی را داخل آن قرار دهید.
  • آن را به مدت 6 ساعت در فریز قرار دهید.
  • پس از ۶ ساعت بستنی هندوانه شما آماده مصرف است.

شما همچنین می توانید هندوانه را به شکل اسموت، یخمک هندوانه، سالاد، سس غذا با ادویه و بصورت کبابی استفاده کنید.

هندوانه کبابی به عنوان یک غذای جانبی برای میان وعده‌های شما یا به عنوان یک دسر شیرین و خوش طعم عالی است. هندوانه را به ورقه‌های ضخیم برش دهید و از هر طرف آن را چند دقیقه کبابی کنید. به عنوان یک غذای جانب خوش طعم، روی آن مقداری نمک و کمی روغن زیتون بپاشید و میل بفرمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha