بر اساس تحقیقات جدید، کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری از داروهای ضد رتروویروسی برای HIV استفاده کرده‌اند، ممکن است در سن ۵ سالگی در معرض خطر بیشتر تاخیر در رشد باشند.

مصرف داروهای HIV در بارداری و خطر تاخیر در رشد نوزاد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، با این وجود، محققان گفتند که برای زنان مبتلا به HIV مهم است که در دوران بارداری از درمان ضد رتروویروسی برای جلوگیری از انتقال HIV به جنین خود استفاده کنند. به گفته نویسندگان، زنانی که HIV دارند و آن را می‌دانند، در صورت باردار شدن باید درمان ضد رتروویروسی را شروع کنند.

«تزی جی یوآن یائو»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، گفت: «یافته‌ها بر نیاز به نظارت بر رشد عصبی کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری داروهای ضد رتروویروسی مصرف کرده‌اند، تاکید می‌کند.»

در میان یافته‌های دیگر، خطر تأخیر رشد برای کودکانی که رژیم‌های درمانی مادرشان حاوی داروی آتازاناویر بود، در مقایسه با رژیم‌هایی که این دارو را نداشتند، به مراتب بیشتر بود.

در سراسر جهان، حدود ۱۵.۴ میلیون کودک زیر ۱۵ سال که در دوره جنینی در رحم مادر در معرض ویروس قرار گرفتند، به دلیل موفقیت درمان ضد رتروویروسی، HIV ندارند.

در حالی که این داروها احتمال انتقال ویروس توسط زنان باردار را به جنین کاهش می‌دهد، تحقیقات گذشته نشان داده است که این داروها ممکن است احتمال تأخیر در مهارت‌های زبانی و شناختی و همچنین چالش‌های رفتاری را افزایش دهند.

برای این مطالعه، محققان اثرات بالقوه درمان را بر کلام، رشد هیجانی-رفتاری و شناخت ارزیابی کردند. کودکان در ۵ سالگی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

از ۲۳۰ کودکی که مادرانشان هنگام بارداری در حال معالجه بودند، ۱۵ ٪ در یک منطقه از رشد مغز نمرات کمتری داشتند و ۸ ٪ حداقل در دو مورد از این سه منطقه، چالش داشتند.

در بین ۴۶۱ کودک که مادران آنها در دوران بارداری درمان را شروع کردند، ۲۱ ٪ در یک منطقه و ۱۲ ٪ در حداقل دو از سه منطقه تأخیر در رشد داشتند.

در میان کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری معالجه را آغاز کردند، کسانی که رژیم درمانی مادرانشان شامل آتازاناویر بودند، ۷۰ ٪ بیشتر تأخیر در رشد داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha