محققان گزارش دادند که نرم افزار هوش مصنوعی سل (TB) را با موفقیت تصاویر اشعه ایکس قفسه سینه را شناسایی کرد.

هوش مصنوعی در تشخیص سِل گوی سبقت از رادیولوژیست ها ربود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی دکتر فراوک رودولف، سرپرست این مطالعه، از بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان دانشگاه آرهوس، گفت: «ما نشان داده‌ایم که نرم‌افزار هوش مصنوعی حداقل به اندازه یک رادیولوژیست آموزش دیده در تشخیص سل خوب است و یک عکس ساده هم برای آنالیز کافی است. »

اشعه ایکس قفسه سینه نقش مهمی در تشخیص سل در بیمارانی دارد که قادر به تولید نمونه های خلط با کیفیت خوب برای تجزیه و تحلیل میکروبیولوژیکی نیستند. استفاده از نرم افزار برای کمک به تشخیص شرایط بر اساس اشعه ایکس می تواند در مناطقی با منابع محدود و تعداد کمی رادیولوژیست کمک کند.

تیم رودولف برای تعیین صحت این روش اقدام کردند. آنها عملکرد نرم افزار هوش مصنوعی را در ارزیابی اشعه ایکس قفسه سینه با عملکرد دو رادیولوژیست اتیوپیایی با سطوح مختلف تجربه مقایسه کردند.

به هوش مصنوعی عکس های تلفن همراه از اشعه ایکس غیر دیجیتالی قفسه سینه داده شد.

بیشتر بخوانید: فردابانک ، نئوبانک هوشمند

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که از میان 498 بیمار، 11 درصد مبتلا به سل، 41 نفر از نظر بالینی و 16 نفر از طریق آزمایش PCR تشخیص داده شده بودند.

این نرم افزار به خوبی یا بهتر از یک رادیولوژیست آموزش دیده در شناسایی موارد تایید شده با PCR بود. 75 درصد از تمام موارد تأیید شده با PCR و حدود 86 درصد موارد غیر سل را به درستی شناسایی کرد.

در مقایسه، ارزیابی‌های رادیولوژیست کم‌تجربه به درستی حدود 63 درصد از موارد تأیید شده با PCR را انتخاب کرد و تقریباً 92 درصد از کسانی را که سل نداشتند به درستی شناسایی کرد.

رادیولوژیست مجرب 75% موارد تایید شده با PCR و 82% مواردی را که سل نداشتند به درستی انتخاب کرد.

رودولف گفت: «با حدود 3 میلیون بیمار تشخیص داده نشده در سال 2021، نیاز فوری به توسعه استراتژی‌ها و فن‌آوری‌های جدید با هدف بهبود تشخیص سل در محیط‌های کم منبع و با شیوع بالا وجود دارد. »

سل عامل اصلی مرگ و میر و بیماری در سراسر جهان است و سالانه 1.6 میلیون نفر را می کشد. این سیزدهمین عامل مرگ و میر در سراسر جهان و دومین عامل بزرگ قاتل عفونی پس از COVID-19 است.

رودولف گفت: «در مناطق کم منابع با شیوع بالای سل اما کمبود رادیولوژیست، رادیوگرافی قفسه سینه را می توان با تلفن همراه عکسبرداری کرد و تصویر را برای تجزیه و تحلیل از راه دور توسط هوش مصنوعی ارسال کرد. "این اجازه می دهد تا اشعه ایکس بیشتری از قفسه سینه به درستی خوانده شود و از همه مهمتر، موارد بیشتری از سل تشخیص داده شود."

این مطالعه قرار بود روز دوشنبه در ECCMID در دانمارک ارائه شود. یافته های ارائه شده در جلسات پزشکی باید مقدماتی در نظر گرفته شود تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha