چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 354275

دو، سه روزی بیشتر به اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر باقی نمانده‌است. چند ماه پیش بود که دوباره مسئله پزشک خانواده پس از چند سال وقفه و جایگزین‌شدن این طرح با طرح‌های دیگری همچون طرح تحول سلامت بر سر زبان‌ها افتاد. در نهایت حدود ۱۰ روز پیش، وزیر بهداشت در آیین رونمایی از سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده از اجرای این برنامه در سراسر کشور با اولویت مناطق محروم خبر داد.

تحقق وعده درمان رایگان در ۳ استان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، پیش از این نیز رئیس‌جمهور وعده رایگان شدن درمان را داده‌بود؛ درمان رایگانی که البته تحقق آن مشروط به اجرایی‌شدن گسترده پزشک خانواده و نظام ارجاع درسراسر کشور است. حالا هم با وجود آنکه قرار است طرح پزشک خانواده با تسری برنامه پزشکی خانواده به شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، از اول اردیبهشت اجرایی شود، اما معاون درمان وزارت بهداشت درباره درمان رایگان اینگونه توضیح می‌دهد و می‌گوید: «فعلاً طرح رایگان بستری‌شدن بیماران ذیل نظام ارجاع در سه استان به شکل پایلوت اجرایی شده‌است تا برآوردهای هزینه اثربخشی انجام شود که در صورت اجرا در کل کشور دچار عدم تراز مالی نشویم.»

«قرار است از اردیبهشت سال آینده هر فردی به بیمارستان برای درمان مراجعه کند، هیچ هزینه‌ای پرداخت نکند!» این وعده‌ای بود که غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برنامه‌ای تلویزیونی به مردم داد. با وجود این بررسی‌های بیشتر و پیگیری رسانه‌ها نشان داد تحقق این وعده، اما و اگرهای بسیار دارد! بر این اساس درمان رایگان مدنظر دولت پیش‌شرط‌هایی هم دارد، به عنوان مثال قرار است این طرح برای کسانی رایگان باشد که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ساکن هستند و از طریق نظام ارجاع و برنامه پزشکی خانواده به بیمارستان‌های دولتی ارجاع می‌شوند. به این معنا که بیمارانی که از سطح یک یعنی از طریق پزشک خانواده به سطح ۲ و ۳ ارجاع می‌شوند، بابت درمان فرانشیز پرداخت نمی‌کنند و هزینه درمان آن‌ها رایگان خواهد بود. خلاصه اینکه به نوعی بنا شده طرح پزشک خانواده دوباره به نظام سلامت باز گردد، اما این پزشک خانواده همان پزشک خانواده مرضیه وحید دستجردی تنها وزیر زن کشور ما نیست و با آن تفاوت‌هایی دارد. از جمله مهم‌ترین این تفاوت‌ها بحث انتخابی و تشویقی‌بودن درمان از مسیر نظام ارجاع است. حالا، اما شمارش معکوس برای اجرای این طرح آغاز شده و قرار است تا چند روز آینده این طرح با اولویت مناطق محروم آغاز شود.

کاهش پرداختی از جیب مردم


چند روز پیش بود که بهرام عین‌اللهی در آیین رونمایی از «سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده» با اشاره به اینکه برنامه پزشکی خانواده از سال ۸۲ در کشور در سطح روستاها و سپس در شهرهای استان‌های فارس و مازندران آغاز شده و ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد، درباره طرح پزشک خانواده در دولت سیزدهم گفت: «دولت سیزدهم بر اجرای کامل این برنامه در کل کشور اصرار دارد و در همین راستا سال گذشته نظام ارجاع برای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرایی شد و همزمان برای اجرای بهتر برنامه از ۲ هزار پروژه بهداشتی جدید بهره‌برداری شد.»
وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: «کاهش پرداختی از جیب مردم یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع است و باید با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای پزشکان و بیماران، نظام ارجاع را در تمام کشور گسترش دهیم.»
دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه با اجرای طرح «سلامت بخش» از اسفند سال گذشته در استان‌های خراسان جنوبی، کردستان و بوشهر بیمارانی که از مسیر نظام ارجاع مراجعه کنند، رایگان بستری می‌شوند، افزود: «با اتخاذ تدابیری می‌توان همین اقدام را در مناطق محروم دیگر کشور نیز اجرایی کرد.»
وی «سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده» را یک برنامه ملی اعلام کرد و گفت: «باید نسبت به وضع موجود تحول ایجاد کنیم. این سامانه شروع یک فعالیت بزرگ است که قاعدتاً در طول زمان باید اقدامات تکمیلی نسبت به آن انجام شود.»


سطوح ارائه خدمان درمانی


سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت هم با اشاره به رونمایی از سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک و نظام ارجاع در روزهای اخیر، اینگونه توضیح می‌دهد: «سه سطح ارائه خدمات درمانی وجود دارد که سطح اول پزشک عمومی و پزشک خانواده، سطح دوم پزشک متخصص و سطح سوم پزشک فوق تخصص است که تا پیش از رونمایی از این سامانه ارتباط میان هر سه سطح به شکل کاغذی انجام می‌شد، اما از این پس به صورت الکترونیک و ذیل سامانه دنبال خواهد شد.»
به گفته وی در حال حاضر اگر بیمار به پزشک سطح اول یا پزشک عمومی مراجعه کند، دارو و شرح حال در سامانه نوشته شده و در صورت نیاز کل پکیج به سطح دوم ارائه خدمت ارسال می‌شود و فرد از طریق سامانه و نظام ارجاع به سطح دو یا پزشک متخصص مراجعه می‌کند. در این نقطه پزشک، تشخیص قبلی و داروهایی را که بیمار مصرف کرده‌است، بررسی می‌کند و اگر نیاز به ارجاع به فوق‌تخصص وجود داشته باشد کل پرونده بیمار با تمام روندی که طی شده‌است به پزشک فوق‌تخصص ارجاع داده می‌شود.
البته در صورتی که دیگر نیازی به ارجاع بیمار به سطوح بالاتر نباشد، پزشک متخصص مجدداً اطلاعات جدید درمانی که به ثبت رسانده‌است اعم از تجویز دارو، آزمایش و صدور دستور بستری را در قالب اسناد الکترونیک به پزشک سطح یک یا پزشک خانواده ارجاع می‌دهد تا پسخوراند طرح نیز که پیش از این مورد غفلت بود، اهمیت داده شود و پزشک عمومی هم در ادامه مراقبت‌هایی که در طول زندگی بیمار از او به عمل می‌آورد، در جریان تمام روند درمانی بیمار قرار گیرد.

مشوق‌هایی برای بیماران و کادر درمان


کریمی با اشاره به اینکه سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک و نظام ارجاع قابلیت اتصال به سامانه‌های سطح یک را دارد، می‌افزاید: «این سامانه قابلیت اتصال به سامانه سیب و سامانه سینا را دارد و این قابلیت وجود دارد که اطلاعات رادیولوژی و آزمایشگاه هم به این سامانه اضافه شود. با جمع‌شدن همه اطلاعاتی که قرار است در سامانه به ثبت برسد، در واقع پرونده الکترونیک تشکیل شده‌است؛ هر چند که نمی‌گوییم این سامانه همان پرونده الکترونیک است، اما نشان می‌دهد که ما در مسیر تکمیل پرونده الکترونیک قرار گرفته‌ایم.»
به گفته معاون درمان وزارت بهداشت از اول اردیبهشت با تسری برنامه پزشکی خانواده به شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، همه افرادی که ذیل نظام ارجاع روند درمانی را دنبال کنند، می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.
وی درباره مشوق‌هایی که برای استفاده از سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک و نظام ارجاع در نظر گرفته شده‌است، اینگونه توضیح می‌دهد: «از آنجایی که کادر درمان باید زمان بیشتری برای وارد کردن اطلاعات در سامانه بگذارند؛ به همین دلیل مشوق‌های تعرفه‌ای برایشان در نظر گرفته شده‌است و یک ویزیت عمومی دولتی اضافه می‌شود که البته بیمار هیچ مبلغ اضافه‌ای پرداخت نخواهد کرد؛ بلکه مشوق‌ها از منابع بیمه‌ای پرداخت خواهد شد.»
این طرح برای بیماران هم مشوق‌هایی دارد و در صورتی که از مسیر ارجاع به متخصصان مراجعه کنند و اگر نیازمند بستری شناخته شوند، هزینه‌هایی که باید بپردازند یا مشمول تخفیف خواهد شد یا به صفر خواهد رسید. کریمی درباره رایگان‌شدن درمان هم اینگونه توضیح می‌دهد: «فعلاً طرح رایگان بستری شدن بیماران ذیل نظام ارجاع در سه استان به شکل پایلوت اجرایی شده‌است تا برآوردهای هزینه اثربخشی انجام شود که در صورت اجرا در کل کشور دچار عدم تراز مالی نشویم.»
کریمی در پاسخ به سؤالی درباره تعداد پزشکان مورد نیاز برای فعالیت ذیل سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک و نظام ارجاع تأکید می‌کند: «برای سطح دو و سه ارائه خدمت یعنی متخصصان و فوق‌تخصص‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و حتی یک پزشک در مطب شخصی خود هم اگر با بیمه‌های پایه طرف قرارداد باشد می‌تواند بیمار را ویزیت کند و در سامانه مذکور به ثبت برساند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha