عضو هیات مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران با اشاره به سابقه ۵۰ ساله رشته گفتاردرمانی در کشور، گفت: فقط ۱۰ درصد بیمارستان‌های کشور از ظرفیت خدمات گفتاردرمانی استفاده می‌کنند.

فقط ۱۰ درصد بیمارستان‌ها خدمات گفتاردرمانی ارائه می‌دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از انجمن علمی گفتاردرمانی ایران، صادق روشن دل بر لزوم حضور و بکارگیری متخصصان گفتاردرمانی در بخش‌های بیمارستانی تاکید کرد و افزود : گفتاردرمانی (آسیب‌شناسی گفتار و زبان) یکی از رشته‌های علوم پزشکی در شاخه توانبخشی است که دانش‌آموختگان آن به غربالگری، ارزیابی، تشخیص و درمان انواع اختلالات ارتباطی، گفتار، زبان و بلع دهانی حلقی از نوزادی تا پیری می‌پردازند.

وی افزود: با وجود گذشت حدود ۵۰ سال از تأسیس رشته آسیب شناسی گفتار و زبان (گفتاردرمانی) در ایران، بکارگیری متخصصان این رشته در مراکز درمانی و بیمارستانی از میزان بسیار کمی برخوردار است؛ به طوری که صرفاً حدود ۱۰ درصد از بیمارستان‌های سطح کشور از ظرفیت خدمات بالینی گفتاردرمانی در بخش‌های مختلف خود بهره می‌برند و این میزان فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی و بین‌المللی دارد.

روشن دل گفت: درصد قابل توجهی از بیماران بستری با تشخیص سکته و آسیب‌های مغزی در بخش‌های مراقبت ویژه یا عمومی یا نوزادان نارس به نوعی به خدمات گفتاردرمانی نیازمندند که با روند کنونی از این خدمات به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته محروم هستند.

وی افزود: انتظار می‌رود دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات عملی و جدی در این زمینه مانند پیش بینی ردیف استخدامی گفتاردرمانگران در آزمون‌های استخدامی پیش رو و یا بکارگیری این متخصصان در قالب طرح نیروی انسانی انجام دهند.

روشن دل تصریح کرد: با توجه به افزایش میزان شیوع انواع اختلالات گفتار و زبان و بالا رفتن درصد مراجعه مردم به مراکز گفتاردرمانی نیاز به پوشش گسترده بیمه خدمات گفتاردرمانی از سوی نهادهای بیمه‌گر مانند بیمه سلامت و تأمین اجتماعی هر روز بیشتر احساس می‌شود.

وی افزود: خدمات گفتاردرمانی با توجه به شدت اختلال می‌تواند طولانی باشد؛ به طوری که مراجعان در بعضی موارد تا چهار جلسه در هفته به مدت چند ماه یا چند سال به این خدمات نیازمند هستند.

دبیر کمیته فنی انجمن علمی گفتاردرمانی ایران ادامه داد: تأمین هزینه‌های درمان و توانبخشی برای خانواده‌ها بسیار دشوار است که در بعضی اوقات به علت ناتوانی در تأمین هزینه‌ها به قطع روند توانبخشی از سوی خانواده و مراجع می‌انجامد، بنابراین در صورت پوشش بیمه‌ای این خدمات به میزان کافی و کارآمد، بار هزینه‌های توانبخشی برای جامعه هدف به طرز قابل قبولی کاهش می‌یابد.

وی افزود: اکنون پوشش بیمه‌ای خدمات گفتاردرمانی صرفاً برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی توسط بیمه سلامت انجام می‌شود که گامی مثبت در این راستا است ولی این میزان کافی نیست و انتظار می‌رود دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر اهتمام بیشتری به گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات گفتاردرمانی به عنوان یکی از نیازهای اصلی سلامت جامعه داشته باشد.

پوشش‌های بیمه‌ای از خدمات توانبخشی گفتاردرمانی بسیار ضعیف است

رئیس انجمن علمی گفتاردرمانی ایران گفت: اختلالات گفتاری دوران کودکی می‌تواند به صورت تأخیر گفتار، لکنت زبان، اختلالات گفتاری کودکان اوتیسم، اختلالات گفتاری ناشی از سندرم‌های مختلف، اختلالات گفتاری ناشی از کم شنوایی و کاشت حلزون، اختلالات تلفظی، اختلات بلع و آبریزش در کودکان است.

پیام سید کلاته به مناسبت روز جهانی گفتار درمانی (اول اردیبهشت) افزود: همچنین در بزرگسالی می‌توان به اختلالاتی نظیر اختلالات صدا و حنجره در خوانندگان، معلمان، قاری‌های قرآن، لکنت زبان و اختلالات گفتاری ناشی از آسیب مغزی طی سکته مغزی و تصادفات اشاره کرد.

سیدکلاته درباره باورهای غلط و رایج گفتاردرمانی در جامعه گفت: باورهای نادرستی در جامعه رایج است که باعث می‌شود خانواده‌ها دیرتر برای درمان به گفتار درمانگر مراجعه کنند. از جمله این باورها می‌توان به جملاتی نظیر اینکه پسرها دیرتر حرف می‌زنند و اگر پسری تأخیر گفتار داشت پس مشکلی نیست، مصرف تخم کبوتر به منظور باز شدن زبان، حجامت زبان، اتکا به سابقه ژنتیکی در تاخیر و مشکل گفتاری کودک اشاره کرد که مبنای علمی ندارد و شنیدن از سمت اطرافیان خانواده کودک دارای مشکل، فقط باعث مراجعه دیر هنگام و هدر رفت زمان می‌شود.

وی در مورد حمایت‌های بیمه‌ای و سلامت کودکان با مشکلات گفتاری و شنوایی، افزود: در ایران پوشش‌های بیمه‌ای از خدمات توانبخشی گفتاردرمانی بسیار ضعیف است. با توجه به اینکه اغلب مراجعان کلینیک‌های گفتاردرمانی، درمان پیوسته دارند و گاهی چندین جلسه در هفته دارند، نیاز هست خدمات بیمه‌ای پوشش خوبی برای مراجعان در نظر بگیرند ولی شاهد هستیم که اکنون فقط بعضی از بیمه‌های تکمیلی، آن هم با سقف مشخص این خدمات را ارائه می‌دهند که به هیچ وجه پاسخگو نیاز مراجعان نیست.

سیدکلاته درباره تعرفه گفتار درمانی در ایران نیز گفت: تعرفه گفتاردرمانی در مقایسه با تعرفه‌های دیگر کشورها بسیار پایین است همچنین با توجه به تورم موجود در کشور و افزایش چندین باره قیمت‌ها در طی سال، همکاران ما در سراسر کشور فقط یک بار و آن هم بعد از گذاشت ۲ ماه از سال جدید با اعلام ضرایب فنی و حرفه‌ای از سوی دولت، تعرفه خود را تغییر می‌دهند که این امر در کنار هزینه بالای اجاره کلینیک‌ها، مواد مصرفی و هزینه‌های جاری، منجر به نارضایتی همکاران ما شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha