پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 354303

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ارتباط با اختلالات گفتاری و افرادی که در برونداد گفتاری و زبانی مشکلاتی دارند، توضیحاتی ارائه داد.

شیوع اختلال گفتاری در پسران ۳ تا ۵ برابر دختران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،سمیرا آقادوست، به مناسبت اول اردیبهشت روز ملی گفتاردرمانی، گفت: رشته گفتاردرمانی زیرشاخه علوم پزشکی است و به بررسی عملکرد گفتاری و زبانی افراد می‌پردازد.

وی با عنوان این مطلب که تشخیص، ارزیابی و درمان انواع اختلالات گفتاری در حیطه وظایف گفتاردرمانگر است، افزود: اختلالات گفتاری در کودکان شامل لکنت زبان، شکاف لب و کام، کم شنوا، کم توان ذهنی، اوتیسم، سندروم دان و…، است.

آقادوست ادامه داد: اختلالات گفتاری در بزرگسالی می‌تواند به دنبال سکته مغزی، ضربه مغزی، حمله‌های عصبی و سایر آسیب‌های نورولوژیک پیش رونده مانند پارکینسون یا ام اس اتفاق بیافتد.

وی، اختلالات گفتاری را در دو دسته گفتار و زبان تقسیم بندی کرد و افزود: اختلالات گفتاری بر حسب سن و نوع آنها نیز طبقه بندی می‌شود.

آقادوست بر ضرورت مداخله زودهنگام به دنبال تغییر در گفتار کودک تاکید کرد و گفت: با مداخله زودهنگام و استفاده از زمان طلایی گفتار درمانی می‌توان از پیشرفت خیلی از اختلالات گفتار جلوگیری کرد.

وی افزود: اگر کودک به سن ۲ سالگی رسیده و صحبت نمی‌کند، باید او را نزد گفتاردرمانگر برد.

آقادوست با اشاره به انواع روش‌های ارزیابی و درمانی برای کودکان دچار اختلال گفتاری، افزود: پس از انجام ارزیابی‌های لازم در زمینه بررسی اختلال گفتاری به صورت ابزاری و غیرابزاری، روش‌های درمانی مناسب معین می‌گردد.

وی در خصوص مدت زمان درمان نیز گفت: مدت زمان گفتاردرمانی بسته به نوع و شدت و میزان درگیری اختلال گفتاری خواهد بود. به طوری که می‌تواند از یک جلسه تا چندین ماه و چند سال متفاوت باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که شیوع اختلالات گفتاری در پسران ۳ تا ۵ برابر دختران است، افزود: تفاوت‌های ژنتیکی، عامل بروز این اختلاف در پسران و دختران است.

وی با عنوان این مطلب که اختلالات گفتاری در تمامی رده‌های سنی بروز می‌کند، ادامه داد: بیشترین اختلال گفتاری که جامعه آن را می بیند، احتمالاً لکنت زبان است.

آقادوست گفت: درمان لکنت زبان از کودکی تا بزرگسالی صرفاً توسط گفتاردرمانگر انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha