جمعیت تهران طبق آخرین گفته‌های استانداری به 19 میلیون نفر رسیده و این موضوع از تراکم مردم در ساختمان‌ها و تجمع آنها در مراکز اداری و سازمانی و... خبر می‌دهد، در چنین شرایطی نزدیک به 19 سال از وقتی که رئیس مرکز مطالعات زیست‌محیطی و زلزله تهران، اطلاعات و ارقام شوک‌آور از پیامدهای زلزله احتمالی در تهران را عنوان کرد، می‌گذرد. از آن هنگام،‌ برآیند سخنان مقامات و کارشناسان درباره ایمنی ساختمان‌های پایتخت در برابر زلزله و خطرات وقوع یک زلزله قوی در تهران، حکایت از آن دارد که بسیاری از مشکلات همچنان پابرجاست و وضعیت از نظر امدادرسانی حتی بدتر هم شده است.

تهدید در کمین 19 میلیون تهرانی‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، سال 1383، دو سال پس از اینکه گروه مطالعاتی جایکا ژاپن برای برآورد وضعیت تهران از نظر مقابله در برابر زلزله، امدادرسانی و اقدامات ضروری کار خود را با شهرداری تهران آغاز کرد، «فرید مهدیان»، رئیس سابق مرکز مطالعات زیست‌محیطی و زلزله تهران، هشدار داد که وقوع یک زلزله به‌شدت 7 در پایتخت، حدود نیم میلیون کشته به‌جای خواهد گذاشت و آواربرداری از پایتخت 14 سال طول می‌کشد. او گفته بود که با فعال شدن گسل ری، زلزله مهیبی رخ خواهد داد که پنج میلیون نفر را بی‌خانمان خواهد کرد، نیمی از ساختمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های آتش‌نشانی، مدارس و دانشگاه‌ها ویران خواهند شد، بیش از 18 کیلومتر کابل برق فشار قوی از مسیر خارج و لوله‌های گاز دست‌کم در 500 نقطه شکسته خواهد شد.

آخرین تحقیق نتیجه‌بخش درباره بناهای پرخطر تهران از سوی سازمان آتش‌نشانی انجام شده که طی آن، ساختمان‌های پایتخت از نظر ایمنی در برابر آتش‌سوزی و امکان امدادرسانی در صورت وقوع حادثه بررسی شدند. در نهایت سه سال پیش نام 129 ساختمان به‌عنوان بناهای پرخطر تهران اعلام شد، اما انتظار برای اعلام نام ساختمان‌های ناایمن در برابر زلزله ادامه یافت؛ نبود اطلاعات درباره ساختمان های ناایمن در حالیست که مردم ایران فروریختن ساختمان نوساز متروپل آبادان را حتی بدون وقوع زلزله، دیده‌اند. نگرانی‌ها و پرسش خبرنگاران درباره فهرست ساختمان‌های ناایمن پایتخت ادامه یافت تا اینکه «غلام‌عباس ترکی»، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، اواسط فروردین امسال اعلام کرد: «اصولا چنین فهرستی وجود ندارد. کارگروه‌هایی شامل کارشناسان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای شناسایی و بررسی ساختمان‌ها از نظر ایمنی در برابر زلزله ایجاد شده است و این تیم‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند، اما هنوز فهرستی تهیه نشده است.» معاون دادستان در نهایت گفت که اظهارنظر درباره این موضوع به‌عهده سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران گذاشته شده است.

در سوی دیگر اما، سخنان اعضای شورای شهر تهران نشان می‌دهد آن‌ها از اقدامات انجام شده درباره شناسایی ساختمان‌های ناایمن آگاه نیستند و حتی اطلاعات اولیه این موضوع را هم ندارند. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، 8فروردین گفت: «شهرداری تهران باید فهرست بناهای ناایمن تهران را منتشر کند. او حتی اطلاع نداشته است که شهرداری تهران هنوز چنین فهرستی ندارد و اگر گفته‌های معاون دادستان کشور درست باشد - فعلا شهرداری در حال همکاری با دولت و قوه‌قضاییه برای تهیه چنین فهرستی است.» سخنان این عضو شورای شهر نیز نشان از ناآگاهی از اقدامات آتش‌نشانی و ناهماهنگی با مقامات شهرداری تهران دارد؛ چرا که مقام‌های آتش‌نشانی اعلام کردند که عدد 33 هزار، مربوط به کل ساختمان‌هایی است که ایمنی آن‌ها از سوی این نهاد بررسی شده و معنای آن این نیست که همه آن‌ها در معرض خطر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha