سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 354414

متخصص زنان و زایمان با اشاره به اهمیت آزمایش پاپ‌اسمیر در مراحل اولیه پیش سرطانی، گفت: آزمایش پاپ‌اسمیر چنانچه به موقع انجام شود، می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان دهانه‌رحم را کاهش دهد.

زنان انجام این تست را جدی بگیرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،پاپ اسمیر نوعی آزمایش برای خانم‌هاست که به منظور تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. در این آزمایش، سلول‌ها از دهانه رحم جمع‌آوری می‌شود.

اگر سرطان دهانه رحم به موقع و با انجام تست پاپ اسمیر شناسایی شود، بیمار شانس بیشتری برای درمان خواهد داشت.

علاوه بر این، تست پاپ اسمیر این امکان را به بیمار می‌دهد که هرگونه تغییر غیر طبیعی در سلول‌های دهانه رحم تشخیص داده شود و پزشک از ابتلای بیمار به سرطان در آینده جلوگیری کند.

تشخیص زودهنگام این سول‌های غیر طبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین قدم برای توقف این نوع از سرطان است.

هدف از انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

این تست به هدف غربالگری سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاپ اسمیر معمولا همراه با معاینه لگن برای بیمار انجام می‌شود. در خانم‌های بالای ۳۰ سال ممکن است با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) انجام گیرد.

ویروس HPV نوعی عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. در برخی از مواقع آزمایش HPV ممکن است به جای تست پاپ اسمیر انجام گیرد.

ملیحه عرب،متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در پاسخ به این سوال که چه زنانی باید تست پاپ‌اسمیر انجام دهند، اظهار کرد: همه زنان متاهل از ۲۱ سالگی به بعد باید تست پاپ‌اسمیر را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه چنانچه تست پاپ‌اسمیر طبیعی باشد باید سه سال یک بار تکرار شود، افزود: آزمایش پاپ‌اسمیر می‌تواند همراه با آزمایش hpv انجام شود و اگر شرایط طبیعی باشد این تست هم باید هر پنج سال تکرار شود.

انجام آزمایش پاپ اسمیر برای چه کسانی ضروری است؟

متخصص زنان و زایمان دانشگاه با بیان اینکه تست پاپ‌اسمیر با هدف غربالگری سرطان دهانه رحم درخواست می‌شود، ضرورت انجام تست‌های پاپ اسمیر در برخی گروه‌های حساس را یادآور شد و ادامه داد: افراد HIVمثبت، افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها به دلیل شیمی درمانی یا پیوند عضو ضعیف شده و همچنین افراد بالای ۳۰ سال باید تست‌های پاپ اسمیر را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و تحت نظر پزشک انجام دهند.

وی هشدار داد: افرادی‌که از نظر سرطان و یا پیش آگهی‌های ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سرویکس پر خطر هستند باید تست‌های پاپ‌اسمیر را به طور منظم انجام دهند؛ همچنین برای افرادی که چند بار ازدواج کرده‌اند یا شریک جنسی آنها چند بار ازدواج کرده، افرادی که در سن پایین(زیر ۱۶ سال) ازدواج کرده‌اند، سیگاری‌ها و کسانی که ضعف سیستم ایمنی مثل نارسایی مزمن کلیه دارند نیز انجام آزمایش‌های پاپ‌اسمیر ضروری است.

عرب به عوارض و یا خطرات احتمالی ناشی از آزمایش پاپ‌اسمیر اشاره کرد و توضیح داد: پاپ اسمیر روشی مطمئن برای غربالگری سرطان دهانه رحم است، با این حال ممکن است خطاهایی در این آزمایش وجود داشته باشد و بیماران نتایج کاذب منفی را شاهد باشند؛ در حقیقت به این معنی که آزمایش نشان می‌دهد که هیچ ناهنجاری وجود ندارد، حتی اگر سلول‌های غیر طبیعی وجود داشته باشد، نتیجه منفی کاذب به این معنی نیست که اشتباهی در روند آزمایش رخ داده است.

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر رعایت چه نکاتی ضروری است؟

نحوه آمادگی برای انجام آزمایش پاپ‌اسمیر بخش دیگری بود که عرب به آن اشاره کرد و گفت: برای اطمینان از موثر بودن نتایج آزمایش پاپ‌اسمیر قبل از آزمایش توصیه می‌شود دو روز قبل از انجام تست از رابطه جنسی، دوش گرفتن، داروهای واژینال، فوم‌ها، کرم‌ها یا ژل‌های اسپرم کش خودداری کنید، چراکه ممکن است سلول‌های غیر طبیعی شسته و پنهان شوند؛ همچنین تا حد امکان طی قاعدگی این تست را انجام ندهید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: بعد از انجام تست پاپ اسمیر می‌توانید بدون هیچ محدودیتی فعالیت‌های عادی و روزمره خود را داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha