دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 354418

خبر خوب این است که امکان ترک سیگار وجود دارد و هر چه زودتر آن را ترک کنید، بهتر است. دریابید که کدام روش بهترین راه را برای ترک برای همیشه به شما می دهد.

بهترین و بدترین راههایِ ترک سیگار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث، اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که در تلاش برای ترک سیگار هستند، باید به خود افتخار کنید. اعتراف به اینکه می‌خواهید این عادت را ترک کنید و خود را متعهد به این فرآیند کنید اولین قدم در طول سفر شما به سمت یک زندگی بدون سیگار است. فقط به یاد داشته باشید که همه توصیه های ترک سیگار یکسان نیستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که حدود 30.8 میلیون آمریکایی در حال حاضر سیگار می کشند. از سال 2015، تقریبا 70 درصد از بزرگسالان سیگاری گفته اند که می خواهند سیگار را ترک کنند.

به گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS) دود تنباکو حاوی هزاران ماده شیمیایی مضر از جمله حداقل 70 ماده سرطان زای شناخته شده است.

بر اساس CDC، کشیدن سیگار مسئول بیش از 480 هزار مرگ در سال در ایالات متحده است و بیش از 16 میلیون آمریکایی با بیماری های مرتبط با سیگار زندگی می کنند. CDC خاطرنشان می کند که سیگار باعث بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سکته، بیماری های ریوی، دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) (شامل آمفیزم و برونشیت مزمن) و غیره می شود.

متأسفانه، علیرغم تمایل افراد، بسیاری از افراد ترک سیگار را دشوار می دانند , نیکوتین را سرزنش می کنند که یک داروی اعتیادآور است که در محصولات تنباکو مانند سیگار یافت می شود. طبق CDC، ترک نیکوتین می تواند به طور موقت منجر به علائم ترک شود، از جمله:

  • اصرار یا میل به سیگار کشیدن
  • احساس تحریک، بدخلقی یا ناراحتی
  • احساس بی قراری
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل خواب
  • افزایش اشتها یا افزایش وزن
  • احساس اضطراب، غمگینی یا افسردگی

خبر خوب این است که امکان ترک سیگار وجود دارد و هر چه زودتر آن را ترک کنید، بهتر است. به گفته CDC، این واقعیت که از سال 2002، تعداد سیگاری‌های سابق از تعداد سیگاری‌های فعلی بیشتر شده است.

همچنین مجبور نیستید به تنهایی این کار را انجام دهید: اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید، گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در ترک سیگار برای همیشه کمک کند، فقط باید بدانید که چگونه آنها را تشخیص دهید.

سیگارهای الکترونیکی همچنین حاوی آکرولئین هستند، علف‌کشی که عمدتاً برای از بین بردن علف‌های هرز استفاده می‌شود، که می‌تواند باعث آسیب حاد ریه و COPD شود و ممکن است باعث آسم و سرطان ریه شود.یک مطالعه CDC که در آوریل 2017 در Preventing Chronic Disease منتشر شد، نشان داد که بسیاری از بزرگسالان برای ترک سیگار از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، اما بیشتر آنها سیگار را ترک نمی کنند و در عوض به استفاده از سیگارهای الکترونیکی و سیگارهای معمولی ادامه می دهند.

بهترین راه برای ترک سیگار

بهترین روش‌های علمی و اثبات‌شده برای ترک سیگار شامل درمان جایگزین نیکوتین، داروهای تجویزی، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) و مشاوره است.

جایگزین نیکوتین

درمان جایگزین نیکوتین (NRT)، به شکل آدامس، قرص‌ها، استنشاق‌ها، اسپری‌های بینی و چسب‌های نیکوتینی، به شما کمک می‌کند تا با تأمین تدریجی دوزهای کوچک‌تر نیکوتین در بدن در طول زمان، سیگار را ترک کنید، در حالی که شما را از مواد شیمیایی سمی در امان نگه می‌دارد.

هنگامی که NRT همراه با یک برنامه رفتاری استفاده می شود، به افراد کمک می کند تا سیگار را ترک کنند.

علاوه بر این، طبق گفته CDC، استفاده از دو NRT با هم (معروف به ترکیبی NRT)، مانند چسب و آدامس یا چسب و قرص‌ها، به احتمال زیاد به ترک موفقیت‌آمیز سیگار کمک می‌کند.

CDC اشاره می کند که NRT ترکیبی به معنای قرار دادن یک پچ هر روز صبح برای رسیدن به سطح ثابت نیکوتین و کاهش علائم ترک شما در طول روز است. سپس، بر اساس نیاز، از یک داروی نیکوتین اضافی مانند قرص‌های پاستیل یا آدامس استفاده می‌کنید که وقتی احساس می‌کنید میل ناگهانی به سیگار کشیدن یا هوس شدیدی دارید، سریع‌تر عمل می‌کنند.

داروهای تجویزی

دو داروی تجویزی مورد تایید FDA، وارنیکلین تارتارات (Chantix) و بوپروپیون هیدروکلراید وجود دارد که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند.

وارنیکلین برخی از اثرات نیکوتین را بر روی مغز شما تقلید می کند که میل شما به سیگار و برخی علائم ترک را کاهش می دهد. همچنین بر اساس CDC، لذتی را که از نیکوتین موجود در سیگار دریافت می‌کنید، کاهش می‌دهد.

در همین حال، بوپروپیون ولع مصرف و سایر علائم ترک نیکوتین را کاهش می دهد.

به گفته FDA، اگرچه این داروها اعتیادآور نیستند، اما دارای عوارض جانبی بالقوه ای هستند که می تواند شامل تغییرات در رفتار، خلق افسرده، خصومت، پرخاشگری و افکار یا اعمال خودکشی باشد.

اگر سابقه مشکلات روانی دارید، قبل از مصرف این داروها با پزشک خود صحبت کنید.

شایع ترین عوارض جانبی وارنیکلین شامل حالت تهوع، یبوست، گاز معده، استفراغ و مشکل در خواب یا رویاهای عجیب است.

FDA خاطرنشان می کند که شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با بوپروپیون خشکی دهان و بی خوابی است. از آنجایی که بوپروپیون هیدروکلراید حاوی همان ماده فعال ضد افسردگی بوپروپیون است، FDA توصیه می کند با پزشک خود در مورد خطرات درمان با داروهای ضد افسردگی صحبت کنید. افرادی که تشنج دارند باید از بوپروپیون اجتناب کنند.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)

در سال 2020، FDA سیستم تحریک مغناطیسی عمیق ترانس کرانیال (TMS) BrainsWay را برای استفاده به عنوان روش کمکی در ترک کوتاه مدت سیگار در بزرگسالان تایید کرد.

درمان غیر تهاجمی پالس های الکترومغناطیسی تولید می کند که تحریک می کنند

به گفته BrainsWay، نورون‌ها در بخش‌هایی از مغز مرتبط با اعتیاد هستند.

یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده دوسوکور که در اکتبر 2021 در World Psychiatry منتشر شد، نشان داد که Deep TMS یک درمان موثر برای ترک سیگار است که به طور قابل‌توجهی نرخ ترک مداوم سیگار را بهبود می‌بخشد و ولع مصرف و همچنین میانگین تعداد سیگارهای مصرف شده در هفته را کاهش می‌دهد. 262 شرکت کننده در این مطالعه به شدت به سیگار کشیدن معتاد بودند و سابقه مصرف سیگار به طور متوسط بیش از 26 سال و چندین تلاش ناموفق برای ترک داشتند.

طبق این کارآزمایی، شایع ترین عارضه جانبی Deep TMS سردرد همراه با اشکال مختلف درد یا ناراحتی بود ( درد در فک، درد صورت، درد عضلانی، اسپاسم یا پرش، گردن درد) که معمولاً خفیف یا متوسط گزارش می‌شدند و مدت کوتاهی پس از درمان برطرف می‌شدند.

دو داروی تجویزی مورد تایید FDA، وارنیکلین تارتارات (Chantix) و بوپروپیون هیدروکلراید وجود دارد که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند.

مشاوره

به گفته CDC، مشاوره می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای ترک سیگار داشته باشید و همچنین شما را برای مقابله با استرس، میل به سیگار و سایر چالش هایی که ممکن است هنگام تلاش برای ترک با آن مواجه شوید، آماده کند.

گزینه های مشاوره توصیه شده توسط CDC عبارتند از:

  • یک مشاور ترک سیگار به صورت فردی یا گروهی
  • منابع آنلاین رایگان
  • یک برنامه تلفن همراه مانند quitSTART


بدترین راه برای ترک سیگار

برخی از بدترین یا کم موفقیت ترین راه ها برای ترک سیگار هیپنوتیزم درمانی، لیزر درمانی و گیاهان دارویی و مکمل های غذایی است.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی، یک داروی مکمل که از قوه تخیل برای کمک به ترک عادت های بد یا مقابله با استرس استفاده می کند، ممکن است به عنوان یک کمک محبوب ترک سیگار به نظر برسد، اما انجمن سرطان آمریکا (ACS) می گوید که شواهد کافی برای نشان دادن کارآمد بودن آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : این خوراکی‌های خوشمزه ترک سیگار را حسابی راحت می‌کند

لیزر درمانی سطح پایین

مشابه طب سوزنی، لیزر درمانی سطح پایین (یا لیزر درمانی سرد) نوعی درمان است که از نور کم شدت برای تحریک نقاط خاصی در بدن استفاده می کند.

طرفداران می گویند که نور مواد شیمیایی مغز را تحریک می کند که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند اما تحقیقات این ادعاها را تأیید نمی کند.

گیاهان و مکمل های غذایی

با توجه به مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH)، مطالعات هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل های غذایی S-adenosyl-L-methionine (SAMe)، لوبلین (از گیاه Lobelia inflata) و خار مریم به افراد کمک می کند سیگار کشیدن را ترک کنند، پیدا نکردند.

NCCIH می‌افزاید: «در واقع، برخی از مکمل‌ها دارای عوارض جانبی هستند و برخی ممکن است با داروها یا مکمل‌های دیگر تداخل داشته باشند که منجر به عوارض جانبی شود.

روش‌های دیگر برای ترک سیگار این امکان را دارند که به شما در ترک این عادت کمک کنند، اما برخی از خطرات را شامل می‌شوند، فواید محدودی دارند یا هنوز موثر بودنشان ثابت نشده است.

کاهش تدریجی مصرف سیگار

شواهد نشان می‌دهد که سیگاری‌هایی که تعداد سیگارهایی که در روز می‌کشند را کاهش می‌دهند، با احتمال بیشتری سعی می‌کنند سیگار را ترک کنند و با موفقیت آن را کنار می گذارند. اگر چه مزایای آن در مقایسه با ترک کلی کم است.

محققان خاطرنشان می کنند که کاهش سیگار یک مداخله امیدوارکننده است، به ویژه زمانی که نیکوتین تمیز، مانند نیکوتین مورد استفاده در سیگارهای الکترونیکی، پشتیبانی شود. اما نویسندگان می‌افزایند که «مزایای کاهش سیگار تنها زمانی مشاهده می‌شود که منجر به ترک دائمی شود».

سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی، ویپ، قلیان الکترونیکی، در حال حاضر توسط FDA به عنوان کمک های ترک سیگار تایید نشده اند. اما طبق CDC، اگر به عنوان جایگزین کاملی برای سیگارهای معمولی و سایر محصولات تنباکوی دودی استفاده شوند، پتانسیل آن را دارند که برای بزرگسالان سیگاری گزینه مناسب تری باشند.

مطالعات نتایج متفاوتی در مورد اینکه آیا سیگارهای الکترونیکی می تواند به افراد در ترک سیگار کمک کند یا خیر، داشته است و هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

یک بررسی کاکرین که در نوامبر 2022 منتشر شد، شواهدی را نشان داد که سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین در مقایسه با سیگارهای الکترونیکی پلاسبو (غیر نیکوتینی) به بزرگسالانی که سیگار می‌کشند در درازمدت به ترک سیگار کمک می‌کنند.

مشخص شده است که سیگارهای الکترونیکی برای جوانان، بزرگسالان جوان و زنان باردار یا بزرگسالانی که در حال حاضر از محصولات تنباکو استفاده نمی کنند، ایمن نیست.

در حالی که سیگارهای الکترونیکی کمتر از سیگارهای معمولی مضر هستند (آئروسل معمولاً حاوی مواد شیمیایی سمی کمتری نسبت به 7000 موجود در دود سیگار معمولی است)، طبق CDC، این بدان معنا نیست که آنها بی خطر هستند. آئروسل سیگار الکترونیکی می‌تواند حاوی مواد مضر و بالقوه مضر از جمله نیکوتین، فلزات سنگین مانند سرب، ترکیبات آلی فرار و عوامل سرطان‌زا باشد.

طبق گزارش انجمن ریه آمریکا (ALA)، سیگارهای الکترونیکی تعدادی مواد شیمیایی خطرناک از جمله استالدئید، آکرولئین و فرمالدئید تولید می کنند که می توانند باعث بیماری ریوی و همچنین بیماری قلبی شوند.

CDC خاطرنشان می کند که اکثر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که می تواند به رشد مغز نوجوانان و جوانان آسیب برساند و می تواند حاوی مواد شیمیایی مضر برای ریه ها باشد. استفاده از سیگار الکترونیکی با استفاده از سایر محصولات تنباکو از جمله سیگار همراه است.

به عبارت دیگر، اگر سیگار نمی‌کشید، استفاده از سیگارهای الکترونیکی را به عنوان یک جایگزین «ایمن» شروع نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha