سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 354434

هویج کالری بسیار کمی دارد و منبعی غنی از ویتامین و فیبر است.

با این میوه به راحتی لاغر شوید

به گزارش سلامت نیوز، صدآنلاین نوشت:‌ هویج به دلیل وجود مواد مغذی بالا در انواع رژیم‌ها توصیه می‌شود. هویج ترد و سرشار از فیبر است که به کمک آن سریع‌تر احساس سیری می‌کنید بنابراین غذای کمتری می‌خورید.

یک فنجان آب هویج کمتر از ۵۳ کالری دارد. هویج‌ها سرشار از ویتامین B1، B3، B6، K و C هستند. هویج منبعی مناسب از فیبر خوراکی، منیزیم، مولیبدن، منگنز، فولات، پتاسیم و فسفر است. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان، کلرین و فسفر است که به کبد برای دفع ضایعات سمی کمک می‌کند. مسلماً این را هم می دانید که هویج برای بینایی نیز مؤثر است. شاید تعجب کنید اگر بگویم هویج دارای کلسیم و خواصی است که به پیشگیری از سرطان ریه کمک می‌کند. پژوهشگران در سال ۱۹۹۰ به نتیجه رسیدند مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدها (مواد اصلی موجود در هویج و از مواد تشکیل دهنده ویتامین A) با کاهش خطر سرطان در ارتباط است. در این پژوهش مشخص شد دریافت مکمل ویتامین A چنین مزایایی را از خود نشان نمی‌دهد.

به دلیل وجود آب بعد از خوردن هویج احساس سیری می‌کنید. آب معده را پر می‌کند و احساس سیری را بهبود می‌دهد و همه این‌ها بدون اینکه کالری دریافت کنید اتفاق می افتد. نزدیک به ۹۰ درصد وزن هویج را آب تشکیل می‌دهد با خوردن یک هویج حدود یک چهار فنجان آب بدست می‌آورید. به همین دلیل است که می گویند مواردی مانند هویج را قبل از وعده غذایی میل کنید. آب تازه هویج، استرس و خستگی مفرط را از بین می‌برد. آب هویج، از عفونت‌های متعدد پیش گیری می‌کند و برای عملکرد بهتر غدد فوق کلیوی نیز مفید است.

خواص هویج پخته برای لاغری


هویج به اشکال مختلفی در میان خانواده‌ها مصرف می‌شود که در این قسمت در مورد هویج پخته صحبت می‌کنیم. هویج همچون گوجه فرنگی اگر پخته شود میزان جذب بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) و سایر ریزمغذی‌ها و آنتی اکسیدان هایش که خواص ضدسرطانی قوی دارند افزایش می‌یابد و اگر این سبزی را به همراه اندکی روغن، بخارپز یا آب پز کنید میزان جذب ویتامین‌های محلول در چربی آن، بیشتر هم می‌شود.

هویج قند زیادی دارد و قند آن با سایر سبزی‌ها متفاوت است و در اثر حرارت، نمایه گلایسمی (میزان قند) آن افزایش یافته و در نتیجه افراد مبتلا به دیابت باید به خصوص هویج پخته را در حد متعادل مصرف کنند. لازم است بدانید در هر ۱۰۰ گرم هویج ۴۰ کالری انرژی نهفته است و مصرف روزانه آن سبب اضافه وزن خواهد شد.

خواص هویج خام برای لاغری


اگر بخواهید لاغر شوید هر روز باغذا هویج خام بخورید. اما اگر قصد چاق شدن دارید، به عنوان صبحانه آب هویج بخورید. برگ‌های هویج غنی از ویتامین K است که در خود هویج موجود نمی‌باشد. هویج برای سلامت معده و طحال مفید است. این گیاه شب کوری، سرفه‌های مزمن، نفخ و سرماخوردگی را برطرف می‌کند. محققان معتقدند، این گیاه خطر بیماری قلبی و انواع سرطان‌ها را از بین می‌برد.

هویج خام نیز خاصیت ضدعفونی کننده دارد و برای سلامت پوست، مو، استخوان و چشم مفید است و بدن را نیز پاک سازی می‌کند. اگر مواظب کالری دریافتی خود هستید، خوشحال می‌شوید اگر بفهمید بدون به هم ریختن رژیم مقدار زیادی هویج بخورید. هویج کالری بسیار کمی دارد و چربی نیز ندارد. می‌توانید هویج را خلالی کنید و به عنوان میان وعده میل کنید. از هویج بزرگ ۷۲ گرمی تنها ۳۰ کالری دریافت می‌کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha