چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 354436

با فرا رسیدن فصل بهار همه‌چیز سرزنده می‌شود اما برخی از ما خواب آلوده و کسل می شویم، درباره علت این موضوع و راه‌های رفع آن بیشتر بدانید.    

13 روش برای رفع خواب‌آلودگی در بهار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، پس از یک زمستان سرد و سخت، بهار از راه می‌رسد و با آغاز فصل سرسبزی‌ها، گیاهان و حیوانات از خواب زمستانی بیدار می شوند اما انسان‌ها در این فصل بیشتر احساس خواب‌آلودگی می‌کنند و مدام خمیازه می کشند و دوست دارند بخوابند. شب‌ها زود به خواب می‌روند و صبح‌ها تا دیروقت در رختخواب هستند. در میانه روز هم اغلب کسل هستند و سستی و رخوت و خواب‌آلودگی امان شان را می‌برد. به نظر شما دلیل خواب آلودگی در بهار چیست و چه باید کرد؟

علت زیادشدن خواب در بهار


در فصل زمستان جریان خون در بدن کمتر می‌شود و بیشتر در مغز و اندام‌ها جریان می یابد اما در بهار به دلیل گشادشدن مویرگ‌ها جریان خون در سطح بدن بیشتر است و خون کمتری به اندام‌ها و مغز می‌رسد بنابراین به دلیل نرسیدن مواد مغذی و اکسیژن کافی به مغز احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. مهم ترین علت خواب آلودگی در بهار این است که سوخت‌وساز بدن بیشتر و مصرف اکسیژن زیاد می‌شود و ذخیره اکسیژن مغز ما کاهش می‌یابد. افزایش طول روز و تنظیم نبودن ساعت بیولوژیک بدن در فصل بهار موجب خواب‌آلودگی در این فصل می‌شود. در فصل بهار ساعت بیولوژیک یا محیط‌زیست بدن افراد که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم‌شده، نمی‌تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود و انرژی آن به‌سرعت تحلیل می‌رود، بنابراین برخی افراد به اختلال خواب از نوع پرخوابی مبتلا می‌شوند.


رفع خواب‌آلودگی در بهار


1) برای هوشیاری در طول روز، آب گرم و عسل را باهم مخلوط کنید و بنوشید.
2) از مصرف زیاد غذاهای چرب دوری ‌کنید.
3) غذاهای دارای تریپتوفان مثل شیر، ماست و دیگر لبنیات شما را به خواب می‌برند. از خوردن لبنیات زیاد پرهیز کنید.
4) از مصرف زیاد شیرینی‌ها و قند و شکر دوری‌کنید.
5) صبحانه کامل بخورید. صبحانه کامل، کالری کافی در طول روز را تأمین می‌کند.
6) پروتئین کافی مصرف کنید. منابع پروتئین عبارت‌اند از: تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات. پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل‌شده است که یکی از آن‌ها تیروزین است. تیروزین باعث هوشیاری مغز می‌شود.
7) میوه و آب‌میوه مصرف کنید. میوه‌ها پتاسیم فراوان دارند. پتاسیم باعث شادابی سلول‌ها می‌شود. کشمش، پرتقال، موز و سیب حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند.
8) سبزی‌های تازه از قبیل اسفناج و هویج به افزایش سوخت‌وساز و دفع سموم از بدن کمک می‌کنند. نعناع به رفع خستگی و خواب‌آلودگی کمک می‌کند.
9) بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید و ورزش هوازی بیشتر انجام دهید.
10) هنگامی‌که احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید، به حمام بروید و دوش آب سرد بگیرید.
11) رژیم غذایی متعادل داشته باشید. مصرف حبوبات، غلات سبوس‌دار، آجیل و پروتئین‌های ناب عناصر مهمی برای حفظ سلامت و تندرستی است و به رفع خواب‌آلودگی کمک می‌کند.
12) از خوردن مواد غذایی گوشتی، کله‌پاچه، گوشت های فراوری شده و کنسروها پرهیز کنید. مصرف گوشت قرمز در این فصل احساس خواب‌آلودگی را در طول روز زیاد می‌کند. همچنین از خوردن آجیل های شور تا حد امکان بپرهیزید.
13) ادویه‌جات، فلفل‌سیاه و زنجبیل مناسب فصل بهار نیستند و مصرف آن ها در این فصل توصیه نمی‌شود. به طور کلی سعی کنید در فصل بهار رژیم غذایی تان را به سمت غذاهای گیاهی ببرید و کمتر مواد حیوانی مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha