فلوشیپ جراحی کلورکتال و کولون دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: علیرغم این‌که بیماری هموروئید بسیار شایع است ولی نمی‌توان هر خونریزی دستگاه گوارش تحتانی را بیماری هموروئید ربط داد.

آیا هر خونریزی از دستگاه گوارش تحتانی، نشانه هموروئید است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فخرالسادات انارکی به رایج‌ترین باورهای غلط درباره بیماری‌های دستگاه گوارش تحتانی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در این حوزه به یکی از باورهای غلط مبدل شده علامت‌های رایج مربوط به بیماری هموروئید است.

وی افزود: یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بیماران با مراجعه به کلینیک‌های کلورکتال از آن شکایت می‌کنند، خونریزی دستگاه گوارش تحتانی است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، متاسفانه اکثریت افراد این تصور اشتباه را دارند که هر خونریزی از دستگاه گوارش تحتانی مربوط به بیماری هموروئید است. علیرغم این‌که بیماری هموروئید بسیار شایع است، ولی نمی‌توان تمام علت‌های خونریزی دستگاه گوارش تحتانی را بیماری هموروئید ربط داد.

این فلوشیپ جراحی کلورکتال با اشاره به اینکه بیماری‌های جدی‌تر و خطرناک‌تری در دستگاه گوارش تحتانی با نشانه‌های اولیه خونریزی بروز می‌کنند، توضیح داد: متاسفانه باورهای غلط در این زمینه می‌تواند منجر به تاخیر در تشخیص و درمان شود. از مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به سرطان‌های دستگاه گوارش و نیز بیماری‌های التهابی روده (IBD) اشاره کرد.

وی با اشاره به روند روبه رشد سرطان‌های دستگاه گوارش، گفت: سرطان دستگاه گوارش سومین علت مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده است و متاسفانه در حال حاضر شاهد شیوع این بیماری در سنین پایین‌تر هستیم.

انارکی با بیان این‌که پیش‌تر غربالگری‌های سرطان‌های روده از سن 55 سال به بالا انجام می‌شد، افزود: در حال حاضر سن غربالگری به 45 سال رسیده است.

وی با بیان این‌که مشکلاتی در راست روده علامت‌های مشابه به هموروئید را ایجاد می‌کند، عنوان کرد: بارها شاهد بوده‌ایم بیماری با مشکلاتی مثل خونریزی از مقعد، اختلالات دفعی و تغییر اجابت مزاج مراجعه کرده و با تشخیص هموروئید شش ماه تا یکسال تحت درمان بوده است؛ در حالی‌که بیمار مبتلا به سرطان تشخیص داده نشده بوده است.

خونریزی از دستگاه گوارش تحتانی را جدی بگیریم

این جراح کلورکتال با بیان این‌که سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش چنانچه به موقع تشخیص داده نشوند مشکلات جبران‌ناپذیری برای بیمار ایجاد می‌کنند،‌ اظهار کرد: تشخیص به‌ موقع می‌تواند منجر به درمان مناسب و بهره‌مندی بیمار از طول عمر مناسب شود و این در شرایطی است که تشخیص با تاخیر نیز بیماری را به مرحله غیر قابل درمان می‌رساند.

وی تاکید کرد: آگاه کردن جامعه از علامت‌های بیماری‌های گوارشی از رسالت‌های مهم بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در خاتمه افزود: چنانچه فردی با مشکلاتی در دفع یا خروج خون از مقعد مواجه شد باید با جدی گرفتن این علایم و مراجعه به متخصصین گوارش یا جراحان کولورکتال مورد بررسی و درمان مناسب قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha