رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه ای به رئیس جمهور با هشدار نسبت به کمبود جدی تجهیزات و ملزومات پزشکی بر ضرورت اقدام فوری برای رفع این مشکل تاکید کرد و گفت: عدم سیاست‌گذاری صحیح وزارت بهداشت در تامین ذخایر استراتژیک فاجعه کمبود تجهیزات وملزومات پزشکی را کاملا عیان کرده و هشدار متخصصان و روسای هیات ها و انجمن های علمی سلامت محور به وضوح آشکار است.

هشدار رییس کمیسیون بهداشت: ذخایر استراتژیک کالای مصرفی پزشکی تمام شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت؛ نامه حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم خطاب به رئیس جمهور به شرح زیر است:

حضرت آیت الله جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

موضوع : هشدار کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی (به صورت حاد )

احتراماً به استحضار می رساند به دلیل عدم برنامه ریزی و هماهنگی صحیح در تامین ارز گروه کالایی ۲۱ و انتقال بسیاری از تجهیزات مصرفی حیاتی بیماران به گروه کالایی ۲۲ به ناگاه از تاریخ پنجم فروردین با افزایش بسیارگزاف قیمت کالاهایی که با ارز نیمایی ویا ترجیحی تامین می‌شدند مواجه شدیم.

مطالبات روز افزون تامین کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز از بیمه ها و مراکز درمانی توان تامین‌کنندگان را به شدت کاهش داده و عدم محاسبات صحیح و اعلام نیاز نیز در بودجه ۱۴۰۲ ارائه شده در بخش بهداشت بارها مورد نقد اعضا این کمیسیون و تامین کنندگان و فعالین زنجیره سلامت قرار گرفت ولی پشتیبانی لازم از آن به عمل نیامد ودر لایحه بودجه سال جاری (مربوط به بخش سلامت ) آنگونه که انتظار می رفت لحاظ شود.

متاسفانه دیده نشد و همانطور که آگاه هستید مجلس نیز در اصلاح لایحه ارائه شده وبالتبع قانون بودجه، دچار محذور و محدودیت است و نمی تواند این مهم را به تنهایی به انجام رساند.

عدم پیگیری و سیاست گذاری صحیح وزارت بهداشت در تامین ذخایر استراتژیک فاجعه کمبود تجهیزات وملزومات پزشکی را کاملا عیان نموده و هشدار متخصصان و روسای هیات ها و انجمن های علمی سلامت محور به وضوح آشکار است.

در بسیاری از کالاهای قلبی و عروقی، ارتوپدی، چشم پزشکی، جراحی عمومی و ترمیمی چنان دچار کمبود هستیم که حتی ارگان هایی مانند هیات امنا صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران نیز هیچ گونه ذخایر استراتژیک کالای مصرفی ندارند.

مصرف چند باره کالاهای یکبار مصرف پزشکی در بسیاری از مراکز درمانی بعد از سال ها روال گشته که خود موجب گسترش بسیاری از خطرات و آسیب ها به بیمار و استاندارد درمان می‌باشد.

از نظر اینجانب که سال های متمادی در خدمت بخش سلامت ایران اسلامی بودم هیچگاه شاهد چنین وضعی نبودم.

تورم غیر قابل کنترل در قیمتهای تجهیزات و ملزومات پزشکی کاملا قابل پیش بینی است و عدم پوشش بیمه و هزینه های کمرشکن درمان به بیماران موجب نارضایتی جامعه خواهد شد.

به‌علاوه لازمه امتثال منویات رهبر معظم انقلاب در باره تسکین آلام بیماران به عنوان تکلیف صریح دست اندرکاران نظام سلامت، اقدام آنی وضروری در این مورد است که امیدواریم با عنایت ویژه جنابعالی تحقق یافته و با اصلاح امور، درمان و لوازم آن برای آحاد جامعه در طول سال جاری با کمترین مشکل، میسر و تامین شود.

مزید توفیقات جنابعالی را ازدرگاه ایزد منان خواهانم.

هشدار رییس کمیسیون بهداشت: ذخایر استراتژیک کالای مصرفی تمام شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha