چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 354737

اسفند سال پیش، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت، خبر باردار بودن «ایران» را تأیید کرده بود.

«ایران» باردار نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، «ایران» ماده یوزپلنگی که مادر «پیروز» بود، باردار نیست. این خبر را بامداد سه‌شنبه صفحه اینستاگرام «حیات وحش توران» نزدیک به اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در حالی اعلام کرد که پیش از این اخباری از سوی برخی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر بارداری ماده‌یوز مرکز تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی مطرح شده بود.


صبح دیروز «غلامرضا ابدالی»، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با تأیید این خبر به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «ایران، یوز ماده سایت توران، در بهمن ماه سال قبل جفت‌گیری کرد و علائم بعدی و به‌ویژه علائم ظاهری در اوایل اردیبهشت به گونه‌ای بود که دامپزشکان اعتقاد به احتمال بالای بارداری داشتند لیکن در هیچ مرحله‌ای سازمان، خبر رسمی مبنی بر قطعیت بارداری منتشر نکرد و همواره احتمال بارداری مطرح شد.»
این گفته در حالی است که اسفندماه گذشته «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت از باردار بودن «ایران» خبر داده بود.

اسفند سال پیش، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت، خبر باردار بودن «ایران» را تأیید کرده بود

طبق گفته‌های دیروز ابدالی، بررسی مجدد توان باروری «ایران» در صورت عدم بارداری مسأله‌ای بود که مورد توجه کارشناسان بود و با حضور «پیتر کالدول» در کنار دامپزشکان سازمان و نیز دامپزشک معتمد مد نظر قرار گرفت.
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش ادامه داد: در بازدید از مجموعه توران وضعیت جسمی و رشد دو توله یوز ماده جوان (به نام‌های آذر و توران) و همچنین وضعیت تغذیه و اقدامات بعدی مورد نیاز برای بهره‌برداری بهینه از این دو توله یوزپلنگ هم مورد بررسی پیتر کالدول و تیم دامپزشکی در توران قرار گرفت.
او تصریح کرد: تیم مستقر در سایت توران در هفته قبل در بررسی‌های ظاهری اولیه، احتمال بارداری را بسیار بالا عنوان کرد. اما پس از انجام محاسبات لازم و تعیین فاصله زمانی بین جفت گیری و زمان زایمان، عصر دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه تصمیم به انجام سونوگرافی گرفته و با توجه به امکانات پیش‌بینی شده، در سایت عملیات بیهوشی و سونوگرافی انجام و بارداری یوز ماده تأیید نشد. اما خوشبختانه حسب اعلام دکتر کالدول و تیم حاضر در محل، وضعیت رحم، فولیکول‌های تخمدان و بخش‌های مرتبط با اندام‌های تولید مثلی حیوان مناسب بوده و مشکل خاصی برای بارداری‌های بعدی دیده نشده است.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان همچنین گفت: بدیهی است با توجه به توان باروری ضعیف یوزپلنگ ها به ویژه توان اسپرمی نرها که در مطالعات مختلف به آن اشاره شده، عدم موفقیت بارداری یوز ماده در همان سال اول پس از جراحی سزارین، نگران کننده نبوده و می توان از فرصت های بعدی برای ادامه فرآیند تکثیر یوزپلنگ آسیایی از این یوز ماده استفاده نمود.
او در پایان عنوان کرد: چنانچه نکات اضافه و تکمیلی در گزارش مکتوب تیم حاضر در مجموعه توران باشد به سمع و نظر مردم شریف ایران و علاقمندان به طبیعت و حیات وحش کشور خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha