معیار برخی از داروخانه‌داران برای استخدام نیرو، سواد و تخصص نیست بلکه ویژگی‌هایی مانند زیبایی، فن بیان، مشتری مداری و توانایی فرد در متقاعد کردن مشتری در خرید محصولات اهمیت دارد زیرا مشتری نباید دست خالی از داروخانه بیرون برود.

هزینه‌ میلیونی برای خرید کرِم سه گرمی!/ مانکن‌هایی که مشاوره رایگان می دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، «داروخانه‌داران از شگردهای فراوانی برای ترغیب مشتری و فروش حداکثری محصولات آرایشی و بهداشتی‌شان استفاده می‌کنند. آنها معتقدند مردم به ظاهر بیشتر اهمیت می‌دهند و تمایل دارند ملزومات خود را از داروخانه‌های بزرگ‌تر و لوکس خریداری کنند. بنابراین یکی از شگردهای پرطرفدار داروخانه‌ها برای جذب مشتری، ایجاد فضایی لوکس با طراحی دکورها و قفسه‌های فریبنده با نور پردازی مناسب است که مشاهدات نشان می‌دهد داروخانه‌داران برای ایجاد این دکورها تن به هزینه‌های گزاف و چندصد میلیونی می‌دهند.

همچنین قفسه‌های مملوء از لوازم آرایشی و بهداشتی با رنگ‌ها، برندها و طرح‌های متنوع جذابیت بصری ایجاد کرده و مراجعه کننده را برای خرید محصولات وسوسه می‌کند.» اینها بخشی از صحبتهای یکی از داروسازان مناطق شمالی پایتخت است. صحبتهایی که نشان می‌دهد امروز داروسازان بیش از آنکه از حرفه اصلی خود یعنی ارائه مشاوره و نسخه پیچی کسب درآمد کنند روی به سمت تجارت دیگری یعنی فروش محصولات آرایشی بهداشتی آورده‌اند و حتی حاضرند برای پر زرق و برق شدن قفسه‌ها و دکورهای بخش آرایشی و بهداشتی‌ هزینه‌های چندصد میلیونی پرداخت کنند به طوری که محصولات آرایشی و بهداشتی امروز به بخش جدایی ناپذیر داروخانه‌ها تبدیل شده‌اند و وجود آن برای داروسازان نقش حیاتی دارد.

هزینه‌ میلیونی برای خرید کرم سه گرمی!

یکی از داروخانه‌داران مرکز شهر تهران می‌گوید مشکلات موجود در زمینه دارو از جمله کمبود دارو، بدحسابی بیمه‌ها، گرانی و تورم باعث شده تا داروخانه‌داران برای تأمین هزینه‌های جاری و گذران زندگی‌شان به فروش لوازم آرایشی و بهداشتی روی بیاورند. همچنین مدیر این داروخانه معتقد است که امروزه مردم بیش از پیش به ظاهرشان توجه می‌کنند و حاضرند برای یک کرم ضد چروک سه گرمی، میلیونی پول بدهند. این درحالی است که شرکت‌های آرایشی و بهداشتی هم با ارائه آفرها و تخفیفات ویژه به داروخانه‌داران، داروخانه‌دار را به خرید محصولاتشان ترغیب می‌کنند. به عنوان مثال اگر داروخانه‌دار یک جعبه دوازده تایی شامپو از شرکت خریداری کند، شرکت شش عدد شامپو به صورت رایگان به داروخانه‌دار هدیه می‌دهد و داروخانه آن شامپوهای هدیه را با قیمت درج شده برروی محصول به مصرف کننده می‌فروشد و سود خالص از فروش آن شش عدد شامپو نصیب داروخانه‌دار می‌شود.

تکنسین‌هایی که نقش مانکن دارند

ترفند دیگری که اکثر داروخانه‌داران برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی‌شان استفاده می‌کنند، استخدام مانکن‌های داروخانه‌ای است. اشتباه نکنید منظور از مانکن، مجسمه‌های دکوری و عروسکی نیست. منظور از مانکن، فروشنده‌هایی با ظاهر عروسکی در قسمت‌های آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها است، خانم‌های جوانی که به واسطه فن بیان و پوشش غیرمتعارف برای این شغل انتخاب شده‌اند تا شاید از این طریق درآمد بیشتری برای داروخانه کسب کنند.

حتماً برایتان پیش آمده است که برای خرید دارو وارد داروخانه‌ شده باشید اما با یک کیسه پراز لوازم آرایشی و بهداشتی راهی خانه‌تان شوید. تاحالا فکر کرده‌اید کسانی که به عنوان مشاور و با تله مشاوره رایگان در بخش آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها به شما مشاوره می‌دهند چه مدرک و تخصصی دارند؟ تاحالا فکر کرده‌اید چه کسی به آنها مجوز مشاوره محصولات پوستی داده‌ است؟

برای یافتن پاسخ این سوالات با یکی دیگر از داروخانه داران تهران گفت‌وگو کردیم. به اعتقاد وی، ظاهر فروشنده محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار مهم است.از آنجایی که اغلب فروشنده‌های بخش لوازم آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها خانم هستند باید ظاهری آراسته، جذاب و آرایش کرده داشته باشند تا بتوانند مشتری بیشتری جذب کنند. حتی برخی داروخانه‌ها یا شرکت‌های فروش لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در هنگام استخدام فروشنده شرط می‌کنند که وی باید با ظاهری آرایش کرده در محل کار حاضر شود و بی توجهی وزارت بهداشت به این موضوع باعث شد تا برخی از فروشندگان داروخانه‌ها بدون حجاب در داروخانه حاضر شوند که با اعتراض مردم و پیگیری نهادهای مربوط تعدادی از آنها پلمب شدند.

اواخر سال گذشته سازمان غذا و دارو نسبت به رعایت پوشش و حفظ شئونات اسلامی کارکنان داروخانه‌ها دستور اکید داد و اجرای آن را در تمامی داروخانه‌ها اجباری کرد.

هزینه‌ میلیونی برای خرید کرِم سه گرمی!/ مانکن‌هایی که مشاوره رایگان می دهند

برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی مدرک و تخصص لازم نیست

اکثر فروشنده‌های لوازم آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌های پایتخت تخصص و سواد فروش این محصولات را ندارند. این درحالی است که یکی از داروخانه‌داران شهر تهران ادعا می‌کند که اغلب محصولات بهداشتی داروخانه‌ها درمانی است و متخصصان پوست و مو آن‌ها را تجویز می‌کنند. اما یکی دیگر از داروخانه‌دارها می‌گوید فروشنده‌های این بخش از داروخانه نیازی به تخصص ندارند و با گذراندن یک ماه دوره کارآموزی می‌توانند مشغول به کار شده و به مشتری‌ها مشاوره‌های درمانی دهند. فروشنده بخش آرایشی یکی از داروخانه‌های منطقه ولیعصر(عج) تهران می‌گوید این‌کار نیازی به گذاراندن دوره کارآموزی و داشتن تخصص ندارد. زیرا با خواندن بروشورهای داخل جعبه محصولات، می‌توان با کارایی محصولات آشنا شد و به مشتری‌ها مشاوره درمانی داد.

مشتری نباید دست خالی از داروخانه بیرون برود!

همان‌طور که گفته شد معیار برخی از داروخانه‌داران برای استخدام نیرو، سواد و تخصص نیست بلکه ویژگی‌هایی مانند زیبایی، فن بیان، مشتری مداری و توانایی فرد در متقاعد کردن مشتری برای خرید محصولات بسیار حائز اهمیت است. یکی از مدیران داروخانه‌های پایتخت می‌گوید مشتری نباید دست خالی از داروخانه بیرون برود. فروشنده‌های داروخانه (تکنسین‌های آرایشی و دارویی) باید مراجعه کننده را برای خرید محصولات متقاعد کنند. برای مثال اگر کرم مورد نظر مراجعه کننده در داروخانه موجود نباشد، فروشنده باید مشتری را متقاعد کند که محصولات مشابه کالای مورد نیازش را خریداری کند.

کرم لایه بردار یا قاتل صورت؟!

طبق مشاهدات خبرنگار فارس، برخی از صاحبان داروخانه‌ها خصوصاً داروخانه‌های شمال تهران و مناطق بالاتر بخش آرایشی و بهداشتی داروخانه خود را به شخص خواهان با مبالغ کلان اجاره می‌دهند. یک از داروخانه‌داران مرکز شهر تهران ادعا می‌کند که برخی از داروخانه‌ها، بخش آرایشی و بهداشتی‌شان را اجاره می‌دهند اما به ضررشان تمام می‌شود و او حاضر نیست بخش آرایشی و بهداشتی خود را اجاره دهد. زیرا در صورت اجاره دادن آن ماهی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان عایدش می‌شود اما با فروش محصولات خود به صورت مستقل بیش از این‌ها دستگیرش خواهد شد. زیرا ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت فروش محصولات آرایشی و بهداشتی سود است.

البته یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود داروخانه‌داران از اجاره دادن بخش آرایشی و بهداشتی داروخانه صرف نظر کنند، طبعات سنگینی است که این امر می‌تواند به همراه داشته باشد. زیرا بسیاری از محصولاتی که در این بخش به مشتری عرضه می‌شود درمانی است و در صورت مشاوره اشتباه مشکلات اساسی سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازد به طوریکه مشتری یکی از داروخانه‌های شهر تهران شاکی از ارائه مشاوره اشتباه تکنسین این داروخانه می‌گوید یک کرم لایه بردار ۷۰۰ هزار تومانی برای از بین بردن لکه‌های صورتش از این داروخانه خریداری کرده اما با چندبار استفاده از این کرم صورتش زخم شده است.

پیشگیری از سودجویی برخی داروخانه‌داران

به توصیه اداره امور داروخانه‌های سازمان غذا و دارو بهتر است شهروندان محصولات آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را از داروخانه‌ها تهیه کنند. زیرا در اکثر موارد محصولات ارائه شده در داروخانه‌ها دارای مجوز بوده و شهروندان با اطمینان خاطر می‌توانند کالای مورد نیاز خود را از داروخانه خریداری کنند. اما وجود تکنسین‌ها و مشاورهای کم تخصص در بخش آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها می‌تواند برای مشتری‌ها دردسر ساز بوده و با سلامت آن‌ها بازی کند. بنابراین لازم است تا مسئولین مربوطه برای ساماندهی به وضعیت موجود فروش ملزومات آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها دستورالعمل جدید تدوین کنند تا مانع از به خطر افتادن سلامت افراد جامعه به دست مشاوران غیرمتخصص شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha