یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 354848

عضو هیأت علمی گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: استعمال دخانیات، متهم شماره یک بهداشت صوتی تلقی می‌شود، چرا که مصرف یا استنشاق دود حتی به صورت دست دوم، موجب خشکی مخاط، رسوب قطران، از دست رفتن کیفیت صدا و ایجاد ضایعات پیش سرطانی می‌شود.

سیگار کیفیت صدا را به مخاطره می اندازد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ آرزو حسنوند عضو هیأت علمی گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: استعمال دخانیات، متهم شماره یک بهداشت صوتی تلقی می‌شود، چرا که مصرف یا استنشاق دود حتی به صورت دست دوم، موجب خشکی مخاط، رسوب قطران، از دست رفتن کیفیت صدا و ایجاد ضایعات پیش سرطانی می‌شود.

حسنوند به عنوان مدرس این کارگاه، کتاب «آسانترین روش ترک سیگار» با ترجمه دکتر نوذر نیازی را برای مطالعه افراد سیگاری معرفی کرد و افزود: توصیه متخصصان، منع مصرف هرگونه دخانیات و همچنین بهبود شرایط تهویه محیط اطراف افراد سیگاری است.

عضو هیأت علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه همچنین، مشروبات الکلی را به عنوان متهم شماره دو بهداشت صوتی معرفی کرد و گفت: مصرف مشروبات الکلی، موجب تأثیر و جذب اولیه در بافت اسفنجی فضای بویر و توکر حنجره، خشکی بافتی، پرخونی و التهاب حنجره، مشکلات گوارشی، مسائل روحی و ... می شود.

وی، سطوح مختلف صوت درمانی را شامل مواردی همچون «بهداشت صوتی، صوت درمانی علامتی (رویکرد تسهیل کننده)، درمان دستی و رویکرد التقاطی» ذکر کرد و افزود: بهداشت صوتی، شامل «حذف موارد بد و نادرست استفاده از صدا، بهداشت غذایی، حفظ رطوبت حنجره، رعایت سلامت جسمی و روحی» می شود که برای داشتن یک صدای طبیعی و سالم در عموم مردم به طور عام، و کاربران حرفه ای صدا به طور خاص، ضروری است.

حسنوند تصریح کرد: برای داشتن بهداشت صوتی، در گام اول باید با ردیابی عادت های نادرست، اصلاح سبک زندگی را مد نظر قرار دهیم و در گام دوم با اصلاح تغذیه، بهداشت صوتی را ارتقاء بخشیم.

وی افزود: جهت بهداشت صوتی، مراقبت‌های سبک زندگی مطرح می شود، چرا که سبک زندگی، عادات غذایی، میزان ساعات استراحت، تفریح و تمام جنبه های عمومی و خصوصی زندگی کاربران حرفه ای بر این امر تأثیرگذار است.

این متخصص گفتاردرمانی، به مصرف کافئین ها، به عنوان بخشی از سبک زندگی که موجب خروج آب از بدن و خشکی سیستماتیک و افزایش احتمال آسیب مخاطی می‌شود، اشاره کرد و گفت: باید مصرف روزانه چای کمرنگ نهایتا دو تا سه لیوان، و مصرف یک لیوان آب به ازای مصرف هر لیوان چای، در نظر گرفته شود.

حسنوند با اشاره به انواع مزاج‌های چهارگانه بدن نیز اظهار کرد: توصیه طب سنتی ایرانی در خصوص مصرف روزانه آب، این است که دریافت رطوبت اضافه باعث ایجاد اخلاط و تشدید برخی بیماری‌ها می‌شود، بنابراین باید تعادل در همه موارد را رعایت کنیم.

وی در عین حال، عدم تعادل مایعات بدن را تهدیدی برای بهداشت صوتی عنوان کرد و آبرسانی خارجی نظیر «بخور گرم، استنشاق بخور گرم از طریق بینی، به میزان حداکثر روزی سه بار به مدت پنج دقیقه و استفاده از دستگاه بخور در اتاق» را توصیه کرد.

وی در ادامه، مصرف خودسرانه داروها در مواجهه با بیماری‌ها را نیز امری نادرست عنوان کرد و افزود: برای درمان آلرژی، سرماخوردگی و ... ، باید مصرف آنتی هیستامین و آنتی بیوتیک‌ها به روش اصولی صورت گیرد تا شاهد تنظیم تعادل مایعات در زمان مصرف داروها باشیم.

این استاد و محقق حوزه گفتاردرمانی، مصرف دمنوش‌های گیاهی را هم طی روند انتقالی و آرام نظیر دمنوش «سیب و به» مورد توجه قرار داد.

حسنوند، «بی‌خوابی، بدخوابی و کم خوابی» را از دیگر عوامل موثر بر بهداشت صوتی ذکر کرد و افزود: اختلالات خواب، روی عملکرد تمام سیستم بدن از جمله چین‌های صوتی، موثر است.

وی همچنین برخی اشتباهات رایج غذایی نظیر «مصرف ماست و دوغ همراه غذاهای گوشتی، جایگزینی سالاد به جای سبزی خوردن همزمان با صرف غذا، همزمانی استفاده از چند نوع غذا، مصرف غذاهای سنگین در وعده ناهار خصوصاً در بهار و تابستان، مصرف غذاهایی با طبع سرد در کنار هم و مصرف مایعات قبل و حین صرف غذا» را زمینه‌ساز ریفلاکس معده و مشکلاتی برای بهداشت صوتی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha