عضو  هیات علمی مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره طرح بررسی تغییرات ام.آر.آی مغز در بیمارانی که دچار بیماری خودایمنی تاولی پوست بولوز پمفیگویید هستند، گفت: این بیماری یک بیماری شایع پوستی در دنیا است و بیشتر در سنین بالا دیده می‌شود. 

بیماری‌های پوستی به مغز آسیب می‌رساند 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن پوست ایران، سحر دادخواه فر در یک نشست خبری افزود: در این پژوهش از مغز یک سری از افراد مبتلا در زمانی که بستری بودند ام.آر.آی گرفته و یافته های ام.آر.آی مورد بررسی قرار گرفت. در بیماری‌های خودایمنی ممکن است آنتی بادی در مقابل اجزای پوست ایجاد کند و این حساسیتی که در پوست ایجاد می‌شود ممکن است که در سیستم عصبی یا همان مغز و نخاع هم تغییراتی ایجاد کند.

وی درباره بیماری خودایمنی تاولی بولوز پفیگویید توضیح داد: این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود و در این طرح برای اولین بار در سطح دنیا تعییرات ام.آر.آی مغزی در این بیماران مورد بررسی قرار گرفته است. بعضی از بیمارهای پوستی از جمله بیماریهای خودایمنی تاولی فقط پوست را درگیر نکرده و ممکن است قسمت‌هایی مختلفی از جمله مغز را نیز درگیر کند. همچنین ممکن است خود بیماری یا درمان‌های بیماری روی سایر ارگانها از جمله سیستم قلبی و عروقی یا دستگاه عصبی نیز تأثیر بگذارد.

وی تأکید کرد: بیماران دارای مشکلات پوستی نباید زخم‌ها و تاول‌هایی که هر روز بزرگتر می‌شود را نادیده بگیرند و باید زودتر آنها را تحت نظر متخصص درمان کنند. چون ممکن است به غیر از مشکلات پوستی به سایر دستگاه های بدن از جمله سیستم عصبی مغزی آسیب وارد گردد.

با یک نوع کرم نمی‌توان انواع لک‌ها را درمان کرد

دادخواه فر ادامه داد: لکه‌های پوستی انواع و علت‌های مختلفی می‌توانند داشته باشند. تشخیص لکه‌های پوستی و درمان آن هم به عهده متخصص پوست است. اینکه در تبلیغات می‌گویند لکه‌های پوستی با مصرف یک کرم کامل از بین می‌رود و یک کرم روی انواع لکه‌های پوستی تأثیرگذار است صحت و حقیقت ندارد.

حمیده مروج متخصص پوست و مو، فلوشیپ درماتوپاتولوژی، استاد و مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره لیزر جوان‌سازی همراه با پی آر پی و تفاوت آن با عمل لیزر بدون پی.آر.پی گفت: پوست ایرانی‌ها معمولاً سبزه است و ممکن است در اثر لیزر دچار لکه‌هایی شود. معمولاً این افراد بعد از عمل لیزر یا جراحی پوستشان رنگ می‌دهد و دچار لک بعد از لیزر می‌شوند.

وی بیان کرد: ما در این طرح بررسی کردیم که آیا اثربخشی یا عوارض لیزری که برای جوانسازی پوست انجام می‌شود با انجام پی.آر.پی تغییری می کند یا خیر؟ ما در این طرح ، ابتدا بر روی کل صورت لیزر جوانسازی انجام دادیم و سپس بر روی نیمی از صورت پی آر پی نیز به شکل تصادفی انجام شد.

مروج درباره استفاده پی.آر.پی در این طرح توضیح داد: ابتدا از بیمار خون گرفته می‌شود و پلاسمای خون جدا می‌شود. سپس پلاکت های تغلیظ شده از خون به صورت موضعی بعد از انجام عمل لیزر بر روی پوست صورت به شکل موضعی استفاده می‌شود تا به واسطه منافذ ایجاد شده ثانویه به لیزر راحت تر جذب گردد. ما بعد از سه ماه از انجام این درمانها متوجه شدیم پی.آر.پی نقاهت بعد از لیزر را کمتر می‌کند. همچنین از به وجود آمدن لکه‌های پس از لیزر جلوگیری خواهد کرد اما اثربخشی از نظر میزان جوانسازی تفاوتی بین دو سمت نشان نداد.

رضا رباطی رییس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی نیز در ادامه این نشست درباره دستاوردهای تحقیقاتی این مرکز گفت: در سال ۱۴۰۱ قریب به ۲۰ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات پوست به اتمام رسید و مقاله‌ حاصل از این طرح‌ها در مجلات معتبر بین المللی منتشر شد.

وی افزود: نزدیک به چهار سال با بحران کرونا مواجه بودیم که در این دوران ضربات سنگینی به سیستم پزشکی کشور وارد شد. اما درس های مثبتی هم برای علم پزشکی داشت. در این زمان تعداد زیادی طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با کوید ۱۹، عوامل مرتبط با این بیماری و اثرات این ویروس بر دستگاه پوست که وسیع ترین قسمت بدن است، در مرکز تحقیقات انجام شد. در سال گذشته نزدیک به ۸۰ مقاله علمی- پژوهشی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رساندیم. اتمام طرح تحقیقاتی برخی از این مقاله‌ها مربوط به سال‌های قبل بوده اما ۲۰ طرح تحقیقاتی در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسیده که تعدادی از این آن‌ها را به عنوان طرح های منتخب ارائه می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha