چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 355232

به گفته دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی٬ دوسوم مرگ و میرها در اثر بیماری‌های غیر واگیرو بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرها تنفسی، قلبی و روانی هستند.

دوسوم مرگ و میرها در اثر بیماری‌های غیر واگیراست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس٬ امیر حسن زرنانی٬ دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین‌المللی و بیستمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در مراسم افتتاحیه این کنگره که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد٬ ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کنگره به صورت حضوری و بعد از سه سال، اظهار کرد: از سه سال پیش گفته‌ام که هر کنگره یک صحبت خاص داشته باشد و آن صحبت را انعکاس دهد؛ دوسال پیش با توجه به پاندمی کرونا در کنگره درباره این موضوع صحبت کردیم و سال گذشته درباره بیگ دیتا بود و نتایج آن به ثمر رسید.

زرنانی ادامه داد: علت‌های مرگ انسان عمدتا دو دسته بیماری‌های عفونی و غیرعفونی است که بیماری‌های ویروسی از پیدایش انسان‌ها با انسان بوده است؛ لذا هیچگاه از ویروس‌ها گریز نداریم.

دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین‌المللی و بیستمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران گفت: دوسوم مرگ و میرها در اثر بیماری‌های غیر واگیر و بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرها تنفسی، قلبی و عروقی و روانی هستند و این مرگ و میرها عمدتا در جوامعی است که مرگ و میر زودرس دارند٬ این جوامع درآمد پایین تری دارند و ایران جز اینهاست.

وی عنوان کرد: نقش بیماری‌های غیرواگیر بالاست و یکی از مهم ترین عوامل آن فقر است. با توجه به تمرکز بودجه‌های بهداشتی که باعث ایجاد فقر می‌شوند مسئولیت عمده‌ای در آزمایشگاه‌های کشور وجود دارد. این بیماری‌ها سن و جنس خاصی ندارند و همه را درگیر می‌کنند.

زرنانی در ادامه افزود: یکی از ستون‌های اصلی در بیماری‌های غیرواگیر تشخیص‌های زودرس است؛ لذا این نقش بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: نگاه به تشخیص بیماری‌ها در حال تغییر است و این تغییر را هوش مصنوعی ایجاد می‌کند تا ۱۰ سال آینده پیشرفت چشم گیری در حوزه پزشکی آزمایشگاهی شاهد هستیم؛ لذا نقش بیومارکرها در تشخیص‌های زودرس بسیار اهمیت دارد تا در چندسال آینده، نقش مهمی را در پزشکی آزمایشگاه ایفا کنیم.

دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین‌المللی و بیستمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران گفت: نتیجه تلاش ۳ ساله انجمن به ثمر رسیده است و کارگاهی برگزار می‌شود تا اطلاعات کافی را در اختیار جامعه آزمایشگاهی ایران قرار دهیم.

زرنانی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این کنگره این است که در پنل‌های مختلف پزشکان مختلف حضور دارند و چالش ها و مشکلات خود را مطرح می کنند تا علم و آگاهی افراد افزایش پیدا کند.

بیستمین کنگره کشوری و چهاردهمین کنگره بین‌المللی ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در روزهای ۲۶ لغایت ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha