چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 355236

وضعیت تنش آبی در مازندران به حدی است که معاون هماهنگی امور استانداری گلستان نسبت به آن زنهار می‌دهد: «مازندران اکنون در وضعیت تنش آبی قرار دارد و به دلیل ضعف در مهار و ذخیره سازی آب‌های سطحی است که به آسانی راهی دریا می‌شود.»

«تجن»و «هراز» غرق در تنش آبی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، مسئله بحران و تنش آب در مازندران از سال ۱۳۹۷؛ از سوی مسئولان و کارشناسان هشدار داده می‌شد. گرچه نقش مسئولان به نظر باید کمی بیشتر از هشدارها باشد اما سال ۱۴۰۲ هم برای این استات با همان هشدارهای گذشته آغاز شد و گویی قرار است تا تابستان، شدت بیشتری از تنش آبی برای این استان سبز شمالی رقم بخورد.


وضعیت تنش آبی در مازندران به حدی است که معاون هماهنگی امور استانداری گلستان نیز نسبت به آن زنهار می‌دهد: «مازندران اکنون در وضعیت تنش آبی قرار دارد و به دلیل ضعف در مهار و ذخیره سازی آب‌های سطحی است که به آسانی راهی دریا می‌شود.»
رضا علیخانی به «پیام‌ ما» می‌گوید: «خشک شدن چشمه ها، کاهش حجم آب سدها، کاهش آورد رودخانه‌ها و همچنین کاهش ذخیره آب آبندان‌ها بر افزایش تنش آبی تاثیر گذار بود.»

در شرایطی که دو منطقه مهم «هزار» و «تجن» با ۶ شهرستان دچار تنش شدید هستند و همچنین کمبود آب موجب می‌شود که این استان علاوه بر جیره بندی آب ناچار به آبرسانی سیار به ۳۵۰ روستای خود باشد، فقط توان استفاده و مدیریت ۱۷ درصد از آب‌های سطحی خود را دارد

او تنش آبی را مهم‌ترین دغدغه نیمه نخست این استان اعلام می‌کند: « نکته قابل توجه برای جمع آوری و مهار آب‌های سطحی، ذخیره سازی، هدایت و انتقال، نیازمند زیرساخت‌هایی همانند سدهای ذخیره سازی، سدهای انحرافی، خط انتقال و توزیع برای جامعه مصرف کننده از کشاورزی، صنعتی و خانگی است. افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آب، گرم شدم جوی و تغییر اقلیمی استان و کاهش بارندگی نیز بر تنش آبی مازندران بسیار تاثیر داشته است. کاهش موجب آسیب به آب های کشاورزی، صنعتی و شرب می‌شود و همچنین باید برای سدهای مختلف که کم آب شدند، راهکار برون رفت آن بررسی و اجرا شود.»
برای تامین آب مورد نیاز مازندران در حال حاضر بیش از ۷۰۰ چشمه، ۷۰۰ چاه آب شرب و ۱۴۰ هزار چاه آب کشاورزی در استان به بهره برداری رسیده است. علیخانی این اعداد را تایید می‌کند اما به گفته او تا جایی که امکان دارد باید از آب‌های سطحی استفاده شود و از چاه‌ها جهت ذخیره ماندن منابع آبی زیرزمینی کمتر استفاده شود.
او همچنین ضعف در مهار و ذخیره سازی آب‌های سطحی را یکی از مشکلات مهم مازندران می‌داند که موجب می‌شود بخش قابل توجهی از آب‌های سطحی به دریا بریزد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای این استان نیز به «پیام ما» می‌گوید که این استان تا ۵ سال آینده با چالش کم آبی روبه‌رو می‌شود: «میزان بارندگی استان به نسبت مدت مشابه سنوات گذشته حدود ۲۸ درصد کاهش داشته است؛ به نحوی که ما در سالیان گذشته تا چنین روزهایی نزدیک به ۴۴۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم اما امسال این رقم ۳۲۰ میلی متر رسیده است. از سویی دیگر، آورد رودخانه‌های ما نیز نسبت به سنوات گذشته نزدیک به ۵۵ درصد کاهش داشته است و نمونه بارز این کاهش را می‌توان به وضوح در سد شهید رجایی ساری مشاهده کرد.
براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای این استان در حالی که سد شهید رجائی ساری در مدت مشابه سال قبل، بیش از ۱۶۲ میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره داشت امسال حدود ۴۰ درصد آن آب دارد. همچنین سد آیت الله صالحی مازندرانی نیز علیرغم ظرفیت ۱۴۰ میلیون متر مکعبی تنها ۸۸ میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره دارد. «حیدر داودیان» می‌گوید: «تمامی این عوامل در کنار کاهش چشمگیر آورده‌های رودخانه‌های ما موجب شده است که علاوه بر اینکه نسبت به سالیان قبل دچار عقب ماندگی هستیم، بارندگی و آورده‌های مناسبی هم برای جبران آن نداریم. با توجه به وضعیت موجود سد شهید رجایی دیگر نمی‌توانیم عملا امیدی به این سد داشته باشیم که بتوانیم آب کشاورزی مورد نیاز امسال کشاورزان پایین دست این سد را تامین کنیم. این میزان آبی که در حال حاضر در پشت این سد ذخیره شده است صرفا جهت آب شرب شهرستان ساری است و اگر بخواهیم دریچه‌های سد را برای فصل زراعی جدید باز کنیم، قطعا دچار چالش جدی در تامین آب شرب خواهیم شد. در خصوص سد شهید رجائی تنها کاری که می‌شود کرد آن است که این آوردی که الان به این سد سرازیر می‌شود را با یک مدیریت درست هر چند میزان کمی است، به همین مقدار به کشاورزان بدهد و اینکه تصور شود از آب ذخیره این سد، رهاسازی صورت گیرد ممکن نیست و صرفا جهت تامین آب شرب قابل استفاده است.
او دو حوزه تجن و هزار را دچار مشکلات شدید آبی توصیف می‌کند: ما در دو حوزه تجن و هراز به شدت دچار مشکل هستیم که ۶ شهرستان ساری، میاندورود، جویبار، فریدونکنار، بابلسر و محمودآباد با تنش‌های آبی مواجه خواهند شد. شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز اعلام کرده است که میزان واقعی مهار آب‌های سطحی حال حاضر در مازندران، ۱۷ درصد است که ۱۰ درصد آن مربوط به سدهای استان است و مابقی به برخی از آب‌بندان‌های ما باز می‌گردد که حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کنند. مهار آب‌های سطحی ما در آب بندان‌های استان حدود ۶۲ درصد و در سدهای ما حدود ۵۰ درصد است که اگر مدیریت صحیحی در مهار آب‌های سطحی صورت گیرد، نهایتا به ۱۷ درصد خواهد رسید. بر همین اساس در این استان حدود ۴۰۵ میلیارد متر مکعب آب‌های سطحی وجود دارد که از این میزان، ۱۷ درصد آن در حال حاضر قابل مدیریت و استفاده است. استان مازندران علاوه بر مشکل در تامین آب شرب شهری و بخش کشاورزی به ۳۵۰ روستا به ویژه در ارتفاعات البرز آبرسانی سیار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha