زعفران یکی از گیاهان خوش طعم و عطری است که علاوه بر طعم دهنده مواد غذایی، خواص دارویی زیادی نیز برای بدن دارد. از میان خواص متعدد این گیاه، فواید زعفران برای زنان و دختران و نقش مهم مواد مختلف موجود در عصاره آن بر سلامت زنان، بیش از سایر خواص ثابت شده برای زعفران، قابل توجه است. از میان تمام فواید شگفت انگیز این ماده، در ادامه ۱۰ خاصیت این گیاه برای بخش‌های مختلف بدن زنان را معرفی خواهیم کرد.

۱۰ خواص شگفت انگیز زعفران برای زنان و دختران

۱.کاهش دردهای قاعدگی با زعفران

یکی از مشکلات شایع در بسیاری از زنان و دختران، دردناک بودن دوران قاعدگی یا همان پریود است. این درد بر اساس فیزیولوژی بدن هر فرد، شدت‌های مختلفی دارد و گاهی در برخی از افراد، آنقدر دردناک می‌شود که شخص را روانه بیمارستان می‌کند. شاید شنیده باشید که میگویند زعفران قاعده آور است و نگران باشید با مصرف زعفران خونریزی شما بیشتر شود! توصیه شده است زعفران را قبل از شروع دوران پریودی استفاده کنید چرا که نشانه های PMS را کاهش میدهد.

۲.تاثیر زعفران بر تخمک گذاری و درمان تنبلی تخمدان

مواد موجود در زعفران، می‌توانند روند تخمک گذاری در بدن زنان و دختران را به حالت طبیعی و منظم نزدیک کنند. مصرف دمنوش یا چای زعفران، با تنظیم ترشح هورمون‌های محرک تخمک گذاری، در درمان اختلالات مرتبط با آزادسازی تخمک مانند تنبلی تخمدان (تخمدان پلی کیستیک) نقش موثری دارد و امکان بارداری برای زنان درگیر این بیماری را نیز، میسر می‌کند.

۳.درمان ریزش مو و بهبود وضعیت موهای آسیب دیده

یکی از فواید زعفران برای زنان و دختران، تاثیر شگفت انگیز این ماده در درمان ریزش مو است. اگر موهایتان می‌ریزد یا خشک و شکننده شده، می‌توانید از ترکیب زعفران و مقداری شیر برای رفع این مشکل استفاده کنید. مخلوط را قبل از حمام روی سر قرار دهید. مصرف این ترکیب به صورت 2 تا 3 مرتبه در هفته و پیش از استحمام، از ریزش موهای شما جلوگیری کرده و آسیب وارد شده به موهای شما را تا حد زیادی درمان می‌کند.

۴. جوانسازی و شفاف شدن پوست صورت با زعفران

شادابی و طراوت پوست صورت در زنان و دختران، نقش مهمی در داشتن ظاهری جوان و دلنشین در آنها دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عصاره زعفران، با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد پرتو خورشید از آسیب‌های پوستی مانند خشکی پوست، سوختگی، التهاب، ایجاد چین و چروک و پیری پوست جلوگیری می‌کند. فواید زعفران برای زنان و حفظ سلامت پوست آنها، صرفا محدود به مصرف عصاره زعفران بر روی پوست نمی‌شود و با نوشیدن دمنوش یا چای زعفران نیز، می‌توانید تاثیر معجزه آسای این گیاه شگفت انگیز را بر روی پوست خود ببینید.

۵. نقش زعفران در درمان افسردگی پس از زایمان

با پایان دوره بارداری و زایمان، برخی از زنان درجات مختلفی از افسردگی را از خود نشان می‌دهند که درمان آن به دلیل شیرده بودن مادران، می‌تواند کمی دردسر ساز باشد. مواد موجود در زعفران، برخلاف داروهای شیمیایی برای نوزاد مشکلی ایجاد نمی‌کنند و از طرفی، ترکیبات این گیاه حاوی مواد مختلفی است که تاثیر ضد افسردگی زیادی دارند و می‌توان به عنوان یک داروی ضد افسردگی گیاهی کم خطر در دوران شیردهی از آن استفاده کرد.

۱۰ خواص شگفت انگیز زعفران برای زنان و دختران

۶.تقویت دستگاه ایمنی زنان با زعفران

گیاه زعفران حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های مختلفی است که با تاثیر مثبت بر روی سیستم ایمنی، باعث تقویت آن و افزایش قوی جسمانی بدن زنان برای مقابله با بیماری‌ها، حساسیت‌ها و مشکلات مختلف می‌شود. فواید زعفران برای زنان در تقویت سیستم، به ویژه در دوران بارداری و پس از زایمان که سیستم ایمنی بدن زن ضعیف تر از حالت عادی می‌شود، در سلامت مادر و کودک نقش مهمی دارد.

۷.کاهش ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان رحم

یکی از مهمترین فواید زعفران برای زنان، تاثیر این گیاه در کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌هایی از جمله سرطان رحم، سینه و تخمدان است. بر اساس برخی مطالعات انجام شده در این زمینه، آنتی اکسیدان‌های فراوان موجود در زعفران، با از بین بردن رادیکال‌های آزاد وارد شده به بدن، می‌توانند از تشکیل غدد سرطانی در نواحی مختلف بدن زنان به ویژه رحم جلوگیری کنند و مانع بروز سرطان در این بخش‌ها شوند.

۸.فواید زعفران برای زنان و نقش این ماده در تقویت حافظه

در عصاره گیاه زعفران، مقادیر قابل توجهی از نوعی آنتی اکسیدان به نام سافرانال وجود دارد؛ این ماده، در واقع همان چیزی است که طعم و رنگ منحصر به فرد زعفران را ایجاد می‌کند. سافرانال، با تاثیر بر روی سلول‌های مغز، باعث تقویت حافظه می‌شود و احتمالا نقش موثری نیز در بهبود مشکلات و بیماری‌های مرتبط با حافظه از جمله آلزایمر نیز دارد.

۹.افزایش میل جنسی در زنان به کمک زعفران

یکی از مشکلات شایع در زنان به ویژه افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند، کاهش میل جنسی است. تحقیقات مختلف در رابطه با فواید زعفران برای زنان نشان می‌دهد که مصرف مقدار حداکثر ۳۰ میلی گرم زعفران به شکل دمنوش یا چایی و به مدت ۴ هفته، می‌تواند میل جنسی زنان را تا حد قابل توجهی افزایش دهد و مشکلات ایجاد شده در این مورد را بهبود بخشد.

۱۰. کمک به کاهش وزن و لاغری

زعفران حاوی ترکیباتی است که با کاهش اشتها، منجر به بروز احساس سیری و در نتیجه مصرف غذای کمتر توسط فرد می‌شوند. تحقیقات مختلف در مورد تاثیر زعفران در کاهش وزن نشان داده است که مصرف روزانه یک فنجان دمنوش یا چای زعفران به مدت حداقل ۸ هفته، می‌تواند با تحریک معده برای ایجاد احساس سیری، از مصرف مواد غذایی بالا جلوگیری کرده و باعث لاغری فرد شود.

۱۰ خواص شگفت انگیز زعفران برای زنان و دختران

تاثیر زعفران بر سلامت زنان

در این مطلب، ۱۰ مورد از مهمترین خواص زعفران برای زنان و دختران را معرفی کردیم. برای بهره مند شدن از این فواید میتوانید روزانه یک دهم گرم زعفران را بصورت شربت یا دمنوش استفاده کنید.

این فواید اگرچه بسیار چشمگیر هستند اما شاید قیمت بالای زعفران، مانع مصرف مداوم آن برای بسیاری از افراد باشد؛ برای حل این مشکل، پیشنهاد میکنیم خودتان در منزل زعفران کشت کنید!

شاید کشت زعفران در منزل کمی دور از ذهن باشد اما شما با یادگیری اصول اولیه و آموزش کشت زعفران در خانه، به راحتی میتوانید زعفران مورد نیاز خود را در خانه برداشت کنید. تنها کافیست که از پیاز زعفران ماه کشت برای اینکار استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha