یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 355401

پس از آن که به شرکت کنندگان بادام دادیم، آنها را در فواصل هر 30 دقیقه یکبار بررسی کردیم تا ببینیم که بدن چگونه به مصرف بادام پاسخ می دهد. پس از آن یک گام جلوتر رفتیم و نظارت مداوم بر سطح گلوکز شرکت کنندگان را آغاز کردیم.

بادام برای کنترل قند خون و دیابت/ مطالعه هندی+روش مصرف

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، نخستین مطالعه انجام شده توسط متخصصان هندی نشان می دهد که مصرف مقادیر کمی از بادام قبل از هر وعده غذایی می تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به پیش دیابت تا اندازه زیادی بهبود ببخشد. این مطالعه توسط مجله اروپایی تغذیه بالینی نمایه شده است و علاقه مندان از این طریق می توانند به یافته های کامل این بررسی دست یابند.

افزودن بادام به رژیم غذایی نیم ساعت قبل از هر سه وعده غذایی اصلی در روز می‌ تواند از پیشرفت دیابت جلوگیری کند. این مطالعه نشان داده که ما می‌ توانیم سطح قند خون افراد پیش دیابتی را به کمک این استراتژی به حالت عادی بازگردانیم. در واقع روش مذکور به معکوس سازی پیش دیابت یا عدم تحمل گلوکز یاری می رساند.

ارتباط مصرف بادام و بهبود سطح قند خون

نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس مرکز عالی دیابت، بیماری‌ های متابولیک و غدد درون ریز یکی از بیمارستان های مستقر در دهلی؛ پروفسور Anoop Misra توضیح می دهد: بادام توانست روند معکوس سازی پیش دیابت و دست یابی به سطح قند خون طبیعی در 23 درصد از بیماران را عملی کند. وی ادامه می دهد: 20 گرم بادام که تقریبا 15-18 عدد است، منتج به کاهش قابل توجهی در هیپرگلیسمی کلی شرکت کنندگان مطالعه شد.

این مطالعه روی شرکت‌ کنندگانی انجام شد که پیش دیابت داشتند، به این معنی که سطح قند خون آنها به میزان کمی افزایش یافته بود، اما این افزایش در عین حال به اندازه ای نبود که بتوان آن را دیابت نامید. تمامی شرکت کنندگان در محدوده سنی 18 تا 60 سال قرار داشتند.

سرپرست گروه تحقیقات تغذیه بنیاد ملی دیابت، چاقی و کلسترول هند و همچنین یکی از نویسنگان مطالعه، Seema Gulati می گوید: ما 60 شرکت‌ کننده را برای این پژوهش انتخاب کردیم تا تاثیر حقیقی مصرف بادام، قدرت آن بر تغییر سطح گلوکز و همچنین کنترل کلی قند خون را کشف کنیم.

مطالعه ای سه مرحله ای برای بررسی ارتباط مصرف بادام و بهبود سطح قند خون

این مطالعه در سه مرحله شامل بررسی کوتاه مدت برای مشاهده اثرات فوری مصرف بادام و همچنین یک پژوهش طولانی تر برای مشاهده تفاوت های آن میان شرکت کنندگان مختلف انجام شد. Gulati اضافه می کند: "پس از آن که به شرکت کنندگان بادام دادیم، آنها را در فواصل هر 30 دقیقه یکبار بررسی کردیم تا ببینیم که بدن چگونه به مصرف بادام پاسخ می دهد. پس از آن یک گام جلوتر رفتیم و نظارت مداوم بر سطح گلوکز شرکت کنندگان را آغاز کردیم. ما به مدت 3 روز پیش از هر سه وعده صبحانه، ناهار و شام به این افراد بادام دادیم. سپس اطلاعات به دست آمده در نرم افزار مبتنی بر وب آپلود شد و متخصصین محاسبات لازم را انجام دادند. نهایتا متوجه شدیم که روند کاهشی قابل توجهی در وضعیت کلی هیپرگلیسمی افراد به وجود آمده است."

گفتنی است که هرآنچه که به ثبت رسید بدون در نظر گرفتن سن مشاهده شده بود. به بیان دیگر نتایج تحت تاثیر سن یا جنسیت شرکت کنندگان قرار نگرفتند. در مرحله بعدی، محققان مقدار مشخصی بادام را به طور مداوم به مدت 3 ماه قبل از وعده های غذایی اصلی در اختیار داوطلبان قرار دادند. آنها در ادامه به مدت 3 ماه تحت نظر بودند. همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا سطح قند خون خود را کنترل و هر چیزی که می‌خوردند را یادداشت کنند.

در حالی که شرکت کنندگان سطح گلوکز خون را ثبت می کردند، به طور ناخودآگاه یک عامل انگیزشی قوی برای خود خلق کرده بودند که به آنها کمک می کرد تا به رژیم غذایی پایبند باشند. چرا که خوانش روزانه اعداد با روند کاهشی نوعی تشویق برای آنها محسوب می شد. در پایان بازه زمانی 3 ماهه، مشخص شد که بادام بر هیپرگلیسمی کلی تاثیر می گذارد. البته این همه داستان نبود! سطح گلوکز ناشتا نیز پایین آمده بود. در واقع می توان گفت که بهبود کلی در تمام پارامترهای گلیسمی در پایان این فاز مشاهده شد. Misra توصیه می کند که مردم بادام را به عضوی ثابت از رژیم غذایی سالم خود تبدیل کنند. صرف نظر از اینکه وضعیت پیش دیابتیک وجود دارد یا خیر.

وی می گوید: "این نوع مطالعه برای اولین بار در هند و جنوب آسیا انجام شده است و توانسته به اهمیت فوق العاده بالایی دست یابد؛ نوعی طراحی قوی برای اولین بار در جهان!"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha