سلامت نیوز : کارزار #نه_به_تردد_خودرو_در_جنگل_النگدره کار خود را آغاز کرد. این کارزار اینترنتی توانست در همان ساعات نخست آغاز فعالیت خود، از سوی حدود 400 نفر امضا شود. این کارزار با درخواست از مسوولان اجرایی و قضایی و شهری استان گلستان و امضا از سوی برخی دانشگاهیان، کوهنوردان، روزنامه نگاران، کنشگران و شهروندان گلستان و گرگان راه اندازی شده و از مسوولان خواسته است که ورود خودرو به جنگل هیرکانی و ارزشمند النگدره گلستان را همچنان ممنوع اعلام کنند تا طبیعت این منطقه طبیعی بی نظیر به زادآوری خود ادامه داده و نیز امنیت آن حفظ شود . 

کارزار #نه_به_تردد_خودرو_در_جنگل_النگدره کار خود را آغاز کرد

به گزارش سلامت نیوز هنوز خاطر شهروندان گرگانی پُر است از دود و آتش و درخت بُری و شاخه شکستن برای پخت کباب و چای و قلیان و گروه های مختلفی که گاه برای اتراق یک یا چند روز خود در جنگل النگدره، انواع خوراکی های مجاز وغیرمجاز را با خود می آوردند و می شکستند و می سوزاندند و می زدند و می رقصیدند. دود آتش کباب های شان تمام جنگل را پر می کرد و صدای گوش خراش ضبط صوت ماشین های شان اعصاب و روان بقیه را می خراشید. شاخه جوان و زنده درخت را می شکستند تا آتش کباب و قلیان شان را روشن نگه دارند و بعد هنگام رفتن، گاه حتی آتش را خاموش هم نمی کردند. سوار ماشین خود می شدند و می رفتند و کسی هم جرات نداشت به این جماعت، حتی یک تذکر خشک وخالی بدهد؛ آنها حتی با ماموران "امداد جنگل" نیز برخوردی خشن و کاملا قانون ستیزانه داشتند و در یک کلام، جنگل را "حیات خلوت" خود کرده بودند. به گونه ای که امنیت کسانی که آمده بودند تا ساعاتی را با آرامش در جنگل راه بروند و از طبیعت آن استفاده کنند خدشه دار می کردند و زحمات شبانه روزی نیروی انتظامی و جنگلبانان و ... را نیز نادیده می انگاشتند.

حالا چند سالی است به خاطر کرونا قانون ممنوعیت ورود خودرو به جنگل النگدره از سوی متولیان تصویب و اجرایی شد؛ قانونی که نتیجه اش با یک نگاه گذرا کاما مشهود است؛ نهال هایی که تا پیش از آن، زیر پا له یا طعمه آتش می شدند تبدیل به درختانی جوان شده اند. جنگل پُرتر و سبزتر شده و خاک، انگار دارد نفس می کشد. اما جمعی، بدون توجه به اینهمه دستاورد مثبت، درخواست بازگشایی این جنگل را دارند؛ این در حالی است که تمام جنگل های استان گلستان در دست خودروسواران است که در جاده های جنگلی ویراژ می روند و اتراق می کنند.

بر همین اساس جمعی از شهروندان علاقمند به طبیعت گلستان و گرگان، با راه اندازی کارزار #نه_به_تردد_خودرو_در_جنگل_النگدره از مسوولان خواسته اند تا نسبت به این خواسته علمی و جاافتاده در جهان که نتایج بسیار قابل توجه و مثبتی برای طبیعت النگدره نیز داشته است واکنش نشان داده و ممنوعیت ورود خودرو به این جنگل را همچنان ادامه دهند.

متن کامل کارزار #نه_به_تردد_خودرو_در_جنگل_النگدره در ادامه منتشر می شود.

استاندار محترم گلستان،

دادستان محترم مرکز استان گلستان،

شهردار محترم گرگان،

مدیرکل محترم منابع طبیعی گلستان

با سلام،

پارک جنگلی النگدره به‌عنوان بخشی از میراث طبیعی جنگل‌های هیرکانی شمال کشور که به ثبت جهانی نیز رسیده است، به‌دلیل قرار گرفتن در حریم شهر گرگان، مدیریت آن در سال ۹۲ از منابع طبیعی به شهرداری واگذار شده است. منطقه‏‌ای که در میان جنگل‌های پهن‌برگ خزان‌کننده در جهان بی‌نظیر است و تنوع زیستی موجود در آن، منحصر به‌فرد و بسیار بالاتر از "بوم‌سازگان‌های" مشابه ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی است.

با این همه، حضور تعداد زیاد افرادی که برای تفرج به این منطقه می‌روند، معمولاً بدون نظارت و گاه با آسیب‌های فراوان برای این گنجینۀ طبیعی منحصر به ‌فرد شهری و ذخیره‌‏گاه گونه‌های درختی و جانوری همراه بوده است. شیوع کرونا و ممنوعیت ورود خودرو و گردشگران به النگدره موجب شد تا با ممنوعیت ورود خودرو از سه سال پیش، این جنگل یک ‌بار دیگر فرصت زایش و احیا پیدا کند و میزان آلودگی جنگل بسیار کم شده است. علاوه بر اینکه براساس گزارش‌‏های رسمی نهادهای متولی، در این مدت، میزان وقوع جرم و بزه و نیز آتش ‏سوزی در النگدره به مراتب کاهش یافته و خلاف‌کاران به علت عدم توانایی حمل تجهیزات لازم، امکان اتراق طولانی مدت در منطقه را از دست داده‌‏اند.

اما اکنون این احتمال که "ورود خودروها به این جنگل آزاد شود" این نگرانی را برای برخی از شهروندان ایجاد کرده که افزایش تردد دوباره خودرو در این منطقه، امکان تردد و اطراق‌های چند روزه را برای برخی خلافکاران مهیا کرده و نیز نهال‌های جوان را از بین برده و اکوسیستم جنگلی را آسیب جدی بزند.

بر این اساس، ما جمعی از شهروندان گرگان از مسوولان درخواست می‏‌کنیم تا با ادامه ممنوعیت ورود خودرو به النگدره، ضمن حفظ امنیت و سلامت روانی شهروندانی که از فضای این جنگل استفاده می‌کنند، اجازه از سرگیری آسیب به اکوسیستم النگدره را ندهند. امید است از این راه، ضمن حفظ و احیا جنگل، این فضای آرام و منحصر به فرد در کشور که جذب کننده گردشگران بسیار زیادی از سراسر کشور شده، برای استان و کشور حفظ شود.

شروع کارزار: ٢٦ اردیبهشت ١٤٠٢

پایان کارزار: ٢٦ خرداد ١٤٠٢

از طرف: جمعی از شهروندان گرگانی و کنشگران محیط زیست

هشتگ رسمی: #نه_به_تردد_خودرو_در_جنگل_النگدره

نویسندگان: محمد اسماعیل اسدی، مریم شهبازی، الهه موسوی، حسین ضمیری، محمدرضا کیوانفر ، عقیل مهقانی، شهرام دیده خانی، سیدحسن میرقاسمی، سودابه حیدری، رضا پناهی، محمد فرقانی فر ، محمد ابراهیم محمدی، علی نقی مقصودلو، مهدی افتخارالدین، رخساره رفیقی، علی مومنی، امید عباسی، رضا پاداش، رضا شاپسندی، رضا شاحسینی، ذبیح الله شریعتمداری، جلال کریمی، طاهره کریمی، داود خشنودی، سیامک احمدی، حسین احمدی، رامین دائمی، بهزاد حسن پور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha