پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 355444

با روش های خانگی می توان احساس تهوع را کاهش داد؛ با این حال شما همچنان می توانید از دارو نیز استفاده کنید. موارد زیر بهترین داروها برای درمان احساس تهوع هستند. فراموش نکنید که اگر بیماری زمینه ای خاصی دارید و یا باردار هستید قبل از مصرف خودسرانه این دارو ها با پزشک مشورت کنید.

بهترین قرص برای تهوع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینگل کر، همه ما قبلاً احساس تهوع داشته‌ایم، چه به دلیل بیماری ماشین، خوردن چیزهای ناخوشایند یا مصرف دارو با معده خالی. حالت تهوع،احساس ناراحتی معده که گاهی منجر به استفراغ می شود، احساس لذت بخشی نیست. خوشبختانه داروهای تهوع و درمان های خانگی برای تسکین علائم تهوع حتی در دوران بارداری وجود دارد.

چگونه حالت تهوع را تسکین دهیم

Sunitha Posina، از نیویورک توضیح می دهد: «تهوع می تواند به دلیل شرایط مختلف مانند بیماری حرکت یا دریا، برخی داروها، ناراحتی عاطفی، درد شدید، عدم تحمل غذایی، نوشیدن بیش از حد الکل، پرخوری، و اوایل بارداری ایجاد شود.»

دو راه اصلی برای درمان حالت تهوع وجود دارد: داروی تهوع و درمان های خانگی. بسته به دارویی که مصرف می کنید، داروها به روش های مختلفی عمل می کنند. یکی از کارکرد های داروهای ضد تهوع مسدود کردن گیرنده هایی است که باعث احساس تهوع می شوند.برخی از داروهای تهوع نیز ممکن است غذا را سریعتر در معده حرکت دهند.

بیشتر بدانید: برای حالت تهوع در ماشین چه بخوریم؟

داروی تهوع

داروهای ضد تهوع به روش های مختلفی عمل می کنند. یکی از محبوب‌ترین داروهای بدون نسخه (OTC) برای تهوع، پپتو بیسمول، حاوی یک ماده فعال به نام بیسموت ساب سالیسیلات است. دکتر پوسینا می گوید: «بیسموت ساب سالیسیلات با محافظت از پوشش معده شما عمل می کند و اسید اضافی معده را کاهش داده تا هر گونه ناراحتی را کاهش دهد.»

درامامین

درامامین یک ضد استفراغ است. برای پیشگیری و درمان تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از بیماری حرکت استفاده می شود. همچنین یک آنتی هیستامین است که با مسدود کردن گیرنده هایی در روده شما که باعث ایجاد حالت تهوع در مغز می شوند، عمل می کند.

دکتر پوسینا می گوید: « درامامین ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود، بنابراین در صورت نگرانی، فرمول غیر خواب‌آلود آن را انتخاب کنید». بسیاری از آنتی هیستامین ها به عنوان داروهای تهوع استفاده می شوند زیرا در کاهش احساس تهوع ناشی از بیماری حرکت خوب هستند.

امترول

امترول، یکی دیگر از داروهای رایج OTC، بلافاصله با آرام کردن معده عمل می کند. امترول در مقایسه با درامامین عوارض جانبی کمتری دارد.

بهترین داروهای ضد تهوع
در دوران بارداری ایمن است؟ OTC یا Rx؟ دارو
دسته C/خطر را نمی توان رد کرد Rx پرومتگان (پرومتازین)
رده C/ خطر را نمی توان رد کرد Rx فنرگان (پرومتازین)
شواهدی از خطر وجود ندارد Rx رگلان (متوکلوپرامید)
ایمنی ایجاد نشده است Rx و OTC پروکلرپرازین
شواهد خطر Rx آتیوان (لورازپام)
دسته B/ شواهدی از خطر وجود ندارد Rx و OTC درامامین (دیمن هیدرینات)
شواهدی از خطر وجود ندارد Rx و OTC مکلیزین
ایمنی ایجاد نشده است Rx آتاراکس(هیدروکسیزین)
شواهدی از خطر وجود ندارد OTC امترول(کربوهیدرات فسفره)
رده C/ خطر را نمی توان رد کرد Rx اسکوپولامین
رده B/ شواهدی از خطر وجود ندارد Rx و OTC دیمن هیدرینات
خطر آسیب به جنین OTC پپتو بیسمول (بیسموت ساب سالیسیلات)
شواهدی از خطر وجود ندارد اما داده ها متناقض هستند

Rx

اندانسترون

درمان های خانگی برای تسکین حالت تهوع

بسیاری از درمان های خانگی محبوب وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش حالت تهوع استفاده کنید. در اینجا فهرستی از برخی از مفیدترین درمان های خانگی آورده شده است.

غذاهای ملایم بخورید

برای کمک به آرام کردن معده و تسکین علائم تهوع، مایعات شفاف مانند آب، ژله، یا آبگوشت مصرف کنید و به تدریج غذاهای ملایم مانند کراکر یا نان ساده را در صورت تحمل به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از مصرف غذاهای سنگین، چرب، شیرین یا تند خودداری کنید. خوردن غذاهای ملایم نیز در صورتی که تجربه سوزش سر دل دارید، مفید است. یک رژیم غذایی ملایم به راحتی هضم می شود و می تواند به کاهش استرس در دستگاه گوارش کمک کند.

خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر نیز ممکن است به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

بیشتر بدانید: برای حالت تهوع چه بخوریم؟

زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

زنجبیل یکی از بی خطرترین درمان های خانگی برای تسکین تهوع دوران بارداری است. مصرف روزانه یک گرم زنجبیل در مطالعات متعدد روشی موثر برای کنترل تهوع و استفراغ در زنان باردار است.

همچنین نشان داده است که زنجبیل در کاهش تهوع و استفراغ بعد از عمل موثر است.

راه های مختلفی برای مصرف زنجبیل وجود دارد، از جمله چای زنجبیل. اکثر داروخانه ها کپسول های زنجبیل را می فروشند، با این حال آب نبات زنجبیل نیز یک گزینه مناسب است.

برای کودکانی که از حالت تهوع رنج می برند، زنجبیل یک نوشیدنی محبوب برای کمک به کاهش علائم است.

عطر لیمو را استشمام کنید

استشمام بوی لیمو می تواند به طور قابل توجهی تهوع و استفراغ در بارداری را کاهش دهد. همچنین می تواند در برخی موارد به کاهش تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی کمک کند.

یک مطالعه اخیر نشان داد که رایحه درمانی لیمو باعث کاهش تهوع و استفراغ پس از شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان سینه می شود.

در مطالعه دیگری، محلول لیمو باعث کاهش حس چشایی در یک بیمار در طول شیمی درمانی شد و حالت تهوع و استفراغ را کاهش داد که حالت تهوع و استفراغ ناشی از محرک ها (بو، چشایی، یا بینایی) است.

آب لیمو یا آب نیز می تواند به هضم غذا کمک کند.

هیدراته بمانید

کم آبی بدن می تواند باعث عدم تعادل الکترولیت ها و منجر به حالت تهوع و استفراغ شود.

در یک مطالعه، بیمارانی که قبل از عمل هیدراتاسیون مناسبی داشتند، کاهش قابل توجهی در تهوع و استفراغ بعد از عمل داشتند. هیدراتاسیون مناسب مهم است و می تواند به کاهش علائم تهوع و استفراغ کمک کند.

استفراغ همچنین می تواند خطر کم آبی بدن را افزایش دهد، بنابراین مهم است که پس از استفراغ، آب بدن را دوباره تامین کنید. یک نوشیدنی ورزشی یا مایع الکترولیتی می تواند به تامین سریع هیدراتاسیون کمک کند.

با این حال، هنگام آبرسانی مجدد پس از استفراغ باید احتیاط کرد زیرا به طور بالقوه می تواند باعث استفراغ بیشتر شود.

رایحه درمانی را امتحان کنید

رایحه درمانی به سرعت علائم تهوع را از بین می برد.

رایحه درمانی با روغن نعناع فلفلی در برابر حالت تهوع موثر واقع می شود. یک مطالعه نشان داد که احساس بیماران پس از عمل تهوع با استفاده از روغن نعناع 50 درصد کاهش یافته است.

رایحه درمانی لیمو ممکن است اثراتی مشابه روغن نعناع داشته باشد و رایحه درمانی لیمو و نعناع فلفلی را حتی می توان به صورت ترکیبی استفاده کرد.

عطر هل که فواید مثبتی بر بیماران شیمی درمانی داشته است و اسانس اسطوخودوس نیز تهوع و استفراغ را کاهش می دهد.

طب فشاری نیز گزینه مناسبی است

طب فشاری یک درمان جایگزین است. همانند طب سوزنی، طب فشاری نیز با اعمال فشار به نقاط خاصی از بدن انجام می شود. یافته‌هایی وجود دارد که طب فشاری می‌تواند در کاهش مشکلات معده مفید باشد.

یک مطالعه نشان داد که طب فشاری در مچ دست، چه به صورت دستی یا با مچ بند، در کاهش تهوع و استفراغ در کودکان تحت شیمی درمانی موثر واقع شده است؛ علاوه بر این، فشار دستی روی مچ دست موثرتر از بستن مچ بند بود.

یک کمپرس خنک اعمال کنید

تهوع یا استفراغ، به ویژه در بیماری حرکت، اغلب با کاهش دمای بدن همراه است.

دلیل این می تواند باشدکه بدن دما را کاهش می دهد تا شانس بیشتری برای مبارزه با چیزی که باعث بیماری می شود را داشته باشد. برای جبران، فرد مبتلا به بیماری حرکت ممکن است احساس ناراحتی و گرما کند، حتی با کاهش دما. این ممکن است اثرات تهوع را بدتر کند.

استفاده از کمپرس سرد می تواند به کاهش این ناراحتی و کاهش علائم تهوع کمک کند.

ویتامین B6 درریافت کنید

ثابت شده است که مصرف ویتامین B6 برای بیماران شیمی درمانی و زنان باردار که تهوع صبحگاهی دارند مفید است.

ویتامین B6 به اندازه بابونه و زنجبیل به کاهش تهوع و استفراغ در دوران بارداری کمک می کند.

چای گیاهی

چای گیاهی یک داروی مناسب برای تسکین تهوع است زیرا می تواند به تسکین ناراحتی معده کمک کند. چای لیمو، زنجبیل و نعناع گزینه های موثری برای احساس تهوع هستند. این نوشیدنی های گرم به رفع ناراحتی معده کمک می کند.

برای جلوگیری از احساس تهوع، بنشینید

دراز کشیدن خیلی زود پس از غذا خوردن، معمولاً در عرض چند ساعت، می تواند خطر سوزش سر دل را افزایش دهد که در پی آن می تواند احتمال استفراغ را افزایش دهد.

هنگامی که حالت تهوع دارید، بهتر است صاف بنشینید بدون اینکه قوز کنید تا فشار غیرضروری به معده وارد نشود.

وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید

اگر حالت تهوع دارید، بهتر است به صورت عمودی و به پهلو بخوابید. اگر ریفلاکس اسید عامل اصلی تهوع یا استفراغ است، خوابیدن به پهلوی چپ توصیه می شود.

اگر استفراغ رخ داده است، مهم است که به جای پشت به پهلو بخوابید. این به این دلیل است که خوابیدن به پشت ممکن است خطر خفگی را در اثر هر گونه استفراغی که ممکن است هنگام خواب رخ دهد افزایش دهد.

استفراغ کنید

گاهی اوقات راه غلبه بر حالت تهوع، استفراغ است. در برخی شرایط، فرد ممکن است فقط یک یا دو بار استفراغ کند تا احساس آرامش کند. این اتفاق ممکن است در مورد مسمومیت غذایی صدق کند.

با این حال، استفراغ نباید اجبار شود مگر اینکه توسط یک متخصص توصیه شود. دلایل ضروری برای استفراغ اجباری شامل خوردن سم یا مورد اورژانسی دیگری است.

خطرات زیادی برای استفراغ اجباری وجود دارد ، بنابراین مهم است که اجازه دهید رفلاکس استفراغ به طور طبیعی رخ دهد.

تنفس خود را کنترل کنید

تنفس کنترل شده می تواند به کاهش استرس و حالت تهوع کمک کند. مشخص شده است که تمرینات تنفسی تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را کاهش می دهد. به آرامی نفس بکشید تا ریه های شما پر از هوا شود. سپس، هوا را تا هفت ثانیه (یا تا زمانی که می توانید) نگه دارید و هوا را به آرامی برای حدود هشت ثانیه رها کنید. هنگام انجام این کار مهم است که مراقب بدن و محدودیت‌های خود باشید، زیرا اگر تمرینات تنفسی خیلی سریع انجام شوند، خطر تهویه هوا وجود دارد. با تمرین بیشتر، تمرینات تنفسی آسان تر می شوند.

در محیط خنک بنشینید

همانطور که قبلا ذکر شد، بدن ممکن است در هنگام حالت تهوع احساس گرمای ناخوشایندی داشته باشد، به خصوص اگر با بیماری حرکت دست و پنجه نرم می کنید. قرار گرفتن در معرض هوای خنک یا تازه ممکن است به کاهش این عوارض ناخوشایند تهوع کمک کند.

باز کردن پنجره یا استفاده از پنکه ممکن است به گردش بهتر هوا کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دکتر بارسکی می‌گوید: «تهوع ممکن است اغلب یک علت خوش‌خیم داشته باشد، اما می‌تواند پیش‌آگاهی از چیزی خطرناک باشد. اگر حالت تهوع ادامه یابد، عود کند، بدتر شود یا با علائم دیگری همراه باشد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.»

اگر علاوه بر حالت تهوع، علائم زیر را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه
  • کم آبی بدن
  • گرفتگی شدید شکم
  • خون در استفراغ
  • سردرد شدید
  • تب شدید
  • گیجی
  • تاری دید یا تغییرات بینایی
  • سرگیجه
  • ضعف

ترکیب این علائم با حالت تهوع می تواند نشان دهنده یک وضعیت جدی تر باشد، از جمله نارسایی کلیه، مننژیت، حمله قلبی، فشار داخل جمجمه به دلیل ضربه مغزی یا آسیب های مغزی، اختلالات دهلیزی، یا مسمومیت با مونوکسید کربن همراه با سایر سموم.

به خاطر داشته باشید که حالت تهوع نیز از علائم COVID-19 است. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث تهوع شما می شود و اگر هر یک از علائم زیر با آن همراه است، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا تست ویروس کرونا را انجام دهید. علائم آن می تواند شامل موارد زیر شود:

  • سرفه
  • تب
  • لرز
  • بدن درد
  • سردرد
  • بی حالی یا خستگی
  • از دست دادن چشایی یا بویایی
  • گلو درد
  • اسهال

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha